Galen,tokig ohanterad ponny

E

Elshacera

Nejdå är inte så illa som det verkar. Tog över en ponny i höstas som då gått hela sitt korta liv på lösdrift=ohanterad. Detta står även inskrivet i köpekontraktet från säljaren. Nåväl tog ett par månader att överhuvudtaget få på henne grimma osv. Nåväl nu till saken pga akut platsbrist har jag återigen fått släppa henne på lösdrift. Har nu mina funderingar(har satt ut annons på buke)på att ev låna ut henne. Detta då till ett hem där hon hanteras dagligen. Hon är ett år B-ponny förutom att man alltså får lov att vara lugn när man tar henne, hon kan vara svårfångad. Är hon snäll,har aldrig visat en tendens till att sparka eller bitas trots att hon ibörjan var livrädd för folk. Vad tycker ni här på forumet är det dumt att låna ut henne?Hade tänkt mig en längre tid (flera år)Jag har märkt att nu när hon går på lösdrift har hon blivit skyggare igen.Men som sagt var att låna ut är ju förenat med risker i synnerhet när man inte känner dem som ska ha henne på foder. HJÄLP MIG :bump:

Risken finns ju att något kan gå snett och att hon blir ännu värre. Då ska du ju verkligen vara säker på att hon kommer till rätt människor!

Ja det är ju just det jag gör TVEKAR alltså,men samtidigt kommer hon till ett BRA hem tror jag hon får det bättre än nu när hon går på lösdrift. Jag tror även att om hon skulle hanteras dagligen så skulle hon bli en KANONPONNY. Det gäller bara att hon kommer över sin tvekan/skygghet för folk. Tittar jag på nu så går hon ju att leda följer snällt med på promenader, snäll att verka, vaccinera. Det som kvarstår är dels att kunna binda upp henne,borsta HELA henne,idag springer hon undan när det räcker i hennes ögon.Samt då gå att ta henne direkt, som det är nu får man sitta på huk och locka med betfor eller morötter. Så jag tycker att ändå de månader jag har haft henne på stall har hon gjort enorma framsteg och tror att hon skulle fortsätta göra detta omm hon kom till "rätt person" :bump:

Skulle nog låna ut henne. Bara de personerna som lånar ponnyn vet om att det är mycket jobbmed den så är det nog ingen fara. :D
Hoppas det löser sig.

Men finns det verkligen nån seriös person som vill låna en ung ponny och lägga massa jobb på?

Hellre ohanterad än dåligt hanterad, säger jag.

Jag tror nog att det kan finnas någon som kan tänkas ta sig an en ohanterad ponny.
Det gäller bara att hitta den som verkligen tar hand om hästen.
Så var petnoga med vem du lämnar till isåfall.

Mvh Heyoka

jag skulle kunna tänka mig att ta hand om en ohanterad häst. Jag älskar utmaningar och jag är väldigt lugn som person så jag har god hand om unghästar och "problemhästar". Om jag har förstått rätt så är det ingen konst att få denna hästen lugn. Det gäller ju som sagt bara att vara med henne varje dag. Klappa, kela, prata och borsta m.m.

Många islänningar som går i stora lösdrifter har ju just det beteendet du beskriver. Inte sååå vanligt i Sverige, men på Island däremot. De är ju skygga, men däremot brukar det vara som du beskriver; inga tendenser till elakhet, bara lite rädsla för människor. Hästen blir ofta VÄLDIGT trevlig när den börjar hanteras. Har liksom lärt sig hästspråk bra och därmed är det naturligt att de följer en vettig "människoledare". Har haft en sån häst som kom till vår lösdrift. Hon var då ca 8 månader. Ägaren (kompis) o jag övade med henne - föste in henne i box (som fanns i vindskyddet), berörde hästen, gav godis, satte så småningom på grimma. Efter några helger med sådant jobb (gjorde samma enkla övningar ca 3-4 ggr per dag två dagar på raken) gick det att fånga henne i hagen och börja gå vidare med mer hantering. Hon är en SUPERtrevlig häst, kanske kräver hon något mer försiktig hantering när nya personer kommer i hennes värld, men elakhet finns INTE!

Jag tror visst du kan låna ut ponnyn, men det måste vara till någon som är van att göra sånt här arbete tror jag. En person som har tid, ork och tålamod, som också kan hästars signaler bra och tar det lugnt. Kanske är det svårt att hitta såna som vill ha den? Kunnigt islandsfolk brukar inte ha några problem att hantera den sortens hästar.

Hästen är ju så ung - hon har ju massor av tid på sig att lära sig mer!

Jag skulle kunna tänka mig å låna ut ponnyn, kanske, har gjort ett bra jobb med min, tycker jag och dom andra i stallet oxå, det hanldar ju om att få tag på rätt person förstås.
Min stod tillexempel aldrig still i gången, hon var riktigt dryg å leda och det tog mig (dom första 3-4 månaderna) en hel timme att fånga henne.
Nu är hon oftast problemfri att fånga, händer att man kan få hålla på i 10-15 minuter lite då och då och en gång tog det 2 timmar när hon skulle in på kvällen (antagligen så ville hon inte in eftersom att det var 17 grader ute). hon står still på gången meddans man håller på med henne och hon går hur lungt som helst när man leder henne till och från hagen och i hagen :)
Och nu har vi desutom fått över henne över järnvägen för första gången *överlycklig*
så det ända det handlar om är att få tag på rätt person att låna ut henne till, så det ska noig gå bra :)

Tack för ditt stöd.Jag tänker inte här #offentligt"gå in på varför det blev akut. Detta pga av att andra är inblandade. Men kan säga så pass mycket att vi hyr stallplats och i sommar kommer det att saknas plats för ca 6-9hästar på detta ställe. Situationen är alltså akut och INTE något jag kan göra åt saken.
mvh Elshacera :bump:

Sv: Galen,tokig ohanterad ponny

Hejsan. Jag heter Josefina Stigsson. Bor i Knislinge och går i skolan i Önnestad. Jag har haft en B-ponny som jag har ridit in själv, hon var precis likadan.. Jag tog hand om henne varje dag, varje minut som jag fick över, och just nu har jag sålt henne till en underbar familj som älskar henne. Min B-ponny var jätte rädd för människor och allt annat som rörde sig. Men jag tycker att du ska låna ut din ponny till en rutinerad ryttare. MVH Josefina

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka