Galen kattunge

muppia

Trådstartare
Vi har haft en kattunge i ca 1 månad nu, lite mer än så. Hon är ca 16-17 veckor gammal nu, vad vi vet.
Hon är en vanlig huskatt, eller bondkatt vad vi nu ska säga.

Försöker lära henne att hon inte får vara på vissa ställen, som t.ex hyllan, alla bord i lägenheten. Vi har plockat ner henne i en evighet, utan någon som helst förändring! Ibland tycks hon förstå att hon inte får vara där, då sitter hon o tittar dit hon vill gå men stannar.
Andra ggr tycks hon bara ignorera och skita i oss. Det har resulterat i att modellbåten sambon har som han är jätterädd om ramlat ner, hon har haft ner flera dvd-filmer, haft sönder blomman på köksbordet, rivit ner krukor m.m.

Hur lång tid tar det innan hon lär sig?

Sen måste jag även ställa en fråga, vad gör man när en kattunge bara bits och rivs när det passar henne, hon kan sitta i ens knä en stund o sen tugga sönder armen på en. Vissa ggr har hon gått för långt, då har jag tagit i nackskinnet tills hon ligger still och lugnt.
Andra ggr när hon inte är så hemsk har jag bara plockat bort henne.

Behöver lite disciplin på henne till en viss mån, så hon inte går över gränsen, leka lite försiktigt är ok, inte bita och riva sönder en. :mad:

Hon har gott om leksaker förresten, men de är inte så roliga verkar det som, hon har hela lägenheten att springa runt i också.

Sv: Galen kattunge

Jag tycker det låter som tydliga tecken på understimulans. Bästa sättet att bota det är med en kattkompis, det näst bästa är att stimulera och leka massor med katten.

Om man har saker i sitt hem som är viktigare för en än katten så får man placera sakerna oåtkomligt. Att hindra katten från att vara tex i fönstret där den spanar ut i omgivningarna är inte snällt.
Man kan i många fall lära katten att inte vara på bordet (i alla fall när man är hemma) men det krävs mkt tålamod och ytterligare en begränsning i deras (som innekatt, redan begränsade) utrymme.

Man får ha saker man är rädd om i ett vitrinskåp.

Jagar man ner katten från där den inte får vara välter den lätt ner saker.

Jag ropar istället på vår ungkatt Tigra ( Knaso) så att hon bryter leken på otillåten plats och kommer till mig för att bli gosad med.

Ju äldre katten blir ju lugnare blir den.

Är katten tokvild låt den rasa av sig utomhus!

Vår katt som jag haft sedan hon var 10 veckor ( första delen av juni), har hittils vält ned och haft sönder EN sak. Det var en liten bonzaikruka som hon dribblade ner från köksbänken.

( Hon kom fr mammanm tidigare än tänkt eftersom de som hade kattmamman ringde och sa att deras honkatt börjat vara riktigt aggresiv mot kattungarna, de var rädda att de skulle bli skadade..och Tigra var jätterädd för våran Grima de första 2 veckorna här hemma innan hon insåg att han INTE var elak).

Sedan lyckades hon igår välta ner en keramikskulptur jag gjort, men mirakulöst nog landade den i en plastback som stod nedanför och var fylld med tidningar! INTE en skråma på skulpturen! ( Den flyttades omgående in i vitrinskåpet).

Visst en och annan blomkruka har hon NÄSTAN vält ner, men som sagt blir hon för vild håvar jag ut henne så kan hon vara i stallet och jaga möss tills hon lugnar sig- eller leka med våran stallkatt.

/KT

Senast ändrad:

Sen måste jag även ställa en fråga, vad gör man när en kattunge bara bits och rivs när det passar henne, hon kan sitta i ens knä en stund o sen tugga sönder armen på en. .

Väs och fräs mot henne! Det gör andra katter i samma situation.

/KT

Ett tips är att köpa kitt eller dubbelhäftande tejp att sätta under krukor och andra saker ni är rädda om. En katt gör inte så för att vara elak. Kattungar är aktiva på sin vakna tid. Lek med henne så mycket ni kan, laserpekare eller kasta apport ger bra motion. En kompis är också bra då kan dom rasa av sig på varandra.

*kl*

Tack för era svar.
Vi har funderat på en katt till, eftersom det blir betydligt roligare för henne då, vi leker och gosar med henne men det tycks inte räcka för henne, vi väntar på kattungar som kan levereras, många är precis födda så vi måste vänta ett par månader i vilket fall som. (Vi har bekanta med kattungar vi kan få gratis) Jag är arbetslös för tillfället så hon blir inte ensam länge, men jag ledsnar när hon hela tiden ska bli hårdhänt och jag börjar blöda, det gör ju ont, då känns det inte som leken är rolig längre. Jag säger ifrån, helt klart.
Grejen är bara att jag inte vet hur man väser (jag är döv så vet inte hur det låter, får be sambon lära mig hur man väser).

Ang sakerna och utrymme - hon får vara precis överallt utom på borden, hyllorna och EN fönsterbänk - dvs där segelbåten står. Annars får hon vara var hon vill, vi bor i ett huslägenhet kan man säga, så vi har 4 fönsterbänkar hon kan sitta på och spana ut, så det är inte direkt begränsat med fönster med uttitt. Sen har vi inte blommor i alla fönster heller :p

Ang möblering så har vi begränsat med möbler, alltså vi har inte vitrinskåp, segelbåten är ändå för stor för skåp. Det är bara segelbåten som vi är rädda om. Blomkrukorna kan man ju lösa med kissarnas mattes förslag

Vi jagar inte ner kissen, vi tar bort henne från platsen. För min del brukar det räcka med att jag säger ifrån med en barsk röst, då går hon därifrån. Hon har dock inte samma respekt för sambon :angel: Så som sagt, vi jagar inte ner henne. Vill också undvika det.

Kissarnas matte - tack för ditt tips, jag ska prova dubbelhäftade tejp, dessvärre tror jag inte den funkar på segelbåten då den står på stativ.

PS. Nu ligger hon o sover i mina knä, hon är söt ibland ;)

Ömtåliga saker man är rädd om får man lov att förvara på ställen katten inte kommer åt, detta tills katten har lärt sig vart hon får och inte får vara. Väldigt enkelt egentligen och det brukar göra sig självt efter man förlorat en del omtyckta ting.

Klös och bit... ja, jag brukar ignorera sådant beteende. Jag sätter helt enkelt ner katten på golvet om den gör så.

Grejen är bara att jag inte vet hur man väser (jag är döv så vet inte hur det låter, får be sambon lära mig hur man väser).

)

Oj då kan det ju bli svårt. Om du kan säga "k" säg det så hårt du kan och många i rad....

Dvs k k k k k ( ke ke ke ke) eller liknande så låter det ganska mycket som när en katt är litet arg. Håll tungan upp mot gomtaket och blås ut luft hårt samtidigt. Då kommer du riktigt nära ett riktigt argt kattväs.

( Sitter här och provar att blåsa ut luft med tungan i olika positioner....tur att katten är UTE just nu annars hade hon nog blivit rädd! :D)

/kt

Jag tycker du kan lära henne att acceptera kattsele och springa (blir ofta så under mina kattpromenader) med henne på en promenad varje dag. Då får hon rasa av sig på obegränsad yta om du kan springa fort och har ett flexikoppel. :D

Tack, nu ska jag testa det på henne, då jäklar, idag blire INGET klös! :devil: För nu ska hon höra och häpna - matte kan väsa :angel:

Heulwen - bra förslag, ska överväga det :)

Uppdatering.

Jag väste en endaste gång igår och hon lämnade mig ifred HELA dagen :rofl: :rofl:
Husse däremot blev hennes leksak som hon attackerade hela kvällen :p

Vi ska titta på kattungar i helgen, ev köpa en. :banana:
Sambon ändrade sig helt sonika o ville ha en ENORM katt, och det blir ju Maine Coon eftersom de är stora. Men jag ville hellre ha Brittiskt korthår om det skulle va en raskatt, men det blir en sån nästa gång jag köper katt :D

Du ska se, snart sitter ni där med 18 katter och då kommer ni att minnas när ni bara hade en och hur fridfullt det var... :D

:angel:
säg inte så :mad:

Vi ska nog inte ha för många katter, vi borde nöja oss med en söt sköldpaddsfärgad tös, en jättekatt och en knubbig katt. Fast, man vet aldrig, jag kanske vill ha två Brittar (mor och dotter), jag ska i varje fall ha EN hona. Maine coon blir en hane har sambon bestämt, så blir inga ungar för honom :devil:

Vi ska ju ha hundar med, hur ska detta sluta? :rofl: Jag kanske släpar hem en nakenkatt och en nakenhund :angel:
Vi får flytta till hus/gård snart :p

Jag ska inte alls ha katt. Inte någonsin, för jag är en hundmänniska.
Jag ska inte alls ha katt. Den kan få hälsa på mig över julhelgen, för ingen levande varelse ska behöva avlivas på julen.
Jag ska inte låta katten katten vara i sängen. Den får bo hos mig, men inte sova i sängen.
Jag ska inte låta katten krypa ned under täcket. Den får sova i sängen men inte under täcket.
Jag skulle inte kunna sova om inte katten sover i sängen under täcket.
Jag ska bara ha en katt. Det är mycket hår bara av en.
Jag ska bara ha två katter...

Det där är bra, det är sant.
Jag måste tyvärr ändå säga att jag är mer för hundar, men bondkatter är billigare än hund så vi började med en katt :p

Hittade! :)

Regler för hemlösa katter
  1. Hemlösa katter får inte matas.

2. Hemlösa katter får inte matas med någonting, förutom torrfoder.

3. Hemlösa katter får inte matas med någonting, förutom torrfoder uppblött i lite mjölk.

4. Hemlösa katter får inte matas med någonting, förutom torrfoder med varm mjölk, kattgodis och fiskrens.

5. Hemlösa katter får inte uppmuntras att göra huset till sitt privata residens.

6. Hemlösa katter får inte bli klappade, lekta med, upplockade och gosade med i onödan.

7. Hemlösa katter som blir klappade, lekta med, upplockade och gosade med i onödan kommer absolut inte att få något namn.

8. Hemlösa katter med eller utan namn kommer inte att släppas in i huset på några villkor.

9. Hemlösa katter kommer inte att släppas in i huset, förutom vid speciella tillfällen.

10. Hemlösa katter kommer inte att släppas in i huset, förutom dagar som slutar på -dag

11. Hemlösa katter som släpps in i huset kommer inte att tillåtas att hoppa upp på eller vässa sina klor på möblerna.

12. Hemlösa katter kommer inte att tillåtas att hoppa upp på eller vässa sina klor på de finaste möblerna.

13. Hemlösa katter kommer att tillåtas att vara i alla möbler, men måste vässa sina klor på den nya klösbrädan med lekrep och tre våningsplan, som kostade 659:-.

14. Hemlösa katter ska uträtta sina naturbehov utomhus i sanden.

15. Hemlösa katter ska uträtta sina naturbehov den tredelade högkvalitets-plastlådan som är fylld med Kitty kattsand.

16. Hemlösa katter ska uträtta sina naturbehov i den täckta lådan, med en trepanels privatskärm och stort utrymme för huvudet.

17. Hemlösa katter ska sova utomhus.

18. Hemlösa katter ska sova i garaget.

19. Hemlösa katter ska sova i huset.

20. Hemlösa katter ska sova i en kartong bäddad med en gammal filt.

21. Hemlösa katter ska sova i en speciell Kitty-komfort-säng med allergitestad ullpläd.

22. Hemlösa katter ska inte tillåtas att sova i dubbelsängen.

23. Hemlösa katter ska inte tillåtas att sova i dubbelsängen förutom vid fotändan.

24. Hemlösa katter ska inte tillåtas att sova i dubbelsängen under täcket.

25. Hemlösa katter ska inte tillåtas att sova i dubbelsängen under täcket, förutom vid fotändan.

26. Hemlösa katter får inte leka på skrivbordet.

27. Hemlösa katter får inte leka på skrivbordet, i närheten av datorn.

28. Hemlösa katter är förbjudna att promenera på tangentbordet när människan dsöadlkjaöldsflkdfassö ldasfkkkkkasd ANVÄNDER DET.

:D

:rofl: :bow:

Då kan jag börja plocka med mig hem två kattungar från stallet :devil: De är ju "hemlösa" sen när de är vid leveransbar ålder

Liknande trådar

Övr. Katt Helt oväntat har jag blivit med katt, en alldeles underbar liten kille på ca 10 veckor (och 700 g vilket väl är ganska lite?), och jag...
2
Svar
26
· Visningar
4 674
Senast: Pazuzu
·
Hästvård Detta kommer bli ett långt inlägg men jag behöver verkligen bolla tankar med Er och höra Era åsikter om min och min hästs situation...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 989
Senast: Magica
·
D
Katthälsa Hej, Skulle vara evigt tacksam för lite råd. Vi har en katt blandras norskskogkatt/bondkatt. Vi har även en ragdoll katt som vi köpte...
Svar
1
· Visningar
1 730
Senast: Tispe
·
Övr. Katt hej alla. det är så att vi funderar på en ny katt nu när vi fått avliva vår älskade kissen:cry: men det känns så hemskt tomt och hunden...
2
Svar
20
· Visningar
3 108
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar