Galen kanin

O

Orkide

Nu får ni djurexperter ta och hjälpa mig!
I stallet har vi en kanin, han är född sommaren/hösten -03, alltså är han lite mindre än ett år. Han har alltid varit översocial, jättekelig och hur snäll som helst. Han har aldrig bitit.
Förra veckan blev han jättekonstig, under en natt ändrades han totalt. När en tjej som tar hand om kaninerna skulle städa buren så anföll han hennes hand, och hängde kvar trots att hon skakade armen och försökte få loss honom. Vi tänkte då att det var en engångsföreteelse, men vi har varit extra uppmärksamma på honom så han inte ska anfalla. Men det var inte en engångsföreteelse, utan han har fortsatt.

De senaste dagarna (8 dagar eller någonting sånt)har vi låtit honom vara i fred, det är kanske därför han är som han är. Men samtidigt, det har inte blivit bättre alls.

Någon som vet vad det kan vara?

Kan det inte vara så att han blivit könsmogen då? Kastrering kanske kan hjälpa. En kompis till mig hade en kanin som blev sådär aggressiv. Jag kommer inte ihåg hur gammal han var, men tyvärr fick hon ta bort honom eftersom det blev värre...

Funderar också på om han blivit könsmogen, har hört talas om kaniner som blivit lite aggressiva (fast inte så mycket) då. Där har det hjälpt med kastration.

Kastrera hjälper inte, sådana kaniner ska avlivas tyvärr om inte en jättevan männsika som kan deras kroppsspråk kan ta honom. Men ngt har gått snett och han ska iallfall inte avlas på. Vilken ras förresten?

Vi har liksom tänkt på avlivning. Det går inte att ha en sådan kanin på ridskola dessutom.

hm könsmognad kan ha en liten roll i detta beteende, men jag tror inte att det enbart kan vara det som är boven i dramat :smirk:. Kanske tål han inte stressen som brukar förekomma på ridskolor, när det är mkt barn omkring. Kan inte någon av personalen som är duktig på kaniner och känner kaninen sen tidigare, testa att ha den hemma ett tag för att se om den blir bättre? Mina erfarenheter (dom små jag har :P) säger att kaniner mkt lätt blir stressade i stall eftersom att det är större djur omkring, mkt barn och ljud, och det blir inte så mkt kel eftersom att den mesta uppmärksamheten går till hästarna. Jaja de var vad jag hade att säga =D

Kan hända han känner sig ensam och hotad av något??? vi sålde en kanin som blev helt galen av att vara ensam, men så fort han fick en kompis så blev han som en ängel...

Men så mycket barn och ljud är det inte vid honom. Det är 4 personer som tar hand om kaninerna, och endast de får bära de etc.

Han bor i en utebur i privatstallet, och där har inte barn tillstånd att vara.

Kvällen innan han blev så konstig så hade de hopptränat med honom, kan de ha någonting med saken att göra?

ta honom till veterinär för att undersöka honom!
hittar h*n ingenting, inflammation i lymfkörtlarna eller liknande som kan ge hormonell obalans - så tycker jag att ni ska avliva honom.

Hej hej! Denna lilla kille har nog blivit könsmogen. Vilken ras är han? Både hon och hankaniner KAN bli extremt elaka när dom blir könsmogna har själv en kille här hemma som jag själv har fött upp som blev såhär förut men nu har den mesta försvunnit. Detta SKA gå över om nu kaninen inte har nåt lynnesfel. Kan ju också blivit så här om någon människa har råkat skrämt kaninen rejält? Dom minns det otäcka och antingen springer dom undan eller så attackerar dom. Ge han en chans men ni kan ju begränsa antalet besökare hos han då han antingen gör så här pga att han är rädd eller försvarar sitt revir. Låt nån kaninvan hantera kaninen och vill ni undvika att han biter er så arbeta med kaninen uppifrån inte framifrån för då är det garanterat att ni blir biten. Vilken snäll kanin som helst kan bita om man kommer rakt framifrån där kaninen inte ser utan hinner skymta nåt som kommer framifrån och reflexen blir att den försvarar sig. Sluta inte upp med att hålla på med kaninen, tvärtom, försök ta upp och gosa med honom, bär bort honom från buren för det är också den han försvarar genom att hugga. Min Ganti blir supersnäll så fort man går ifrån buren för DÅ har han ingen anledning att vara otrevlig och elak. Och kom ihåg: Skäll ALDRIG eller slå kaninen! Gör man det så är det risk att han aldrig kommer att bli snäll igen. Lycka till
///Susanne

Hm. vad han är för ras har jag ingen aning om.

Det har blivit mycket bättre. Han har lugnat ner sig och får vara i fred mycket nu.
Vi har även kommit fram till att det är ett par vantar han inte tycker om, och har man de vantarna på sig när man ska ha upp honom så anfaller han.

Han verkar inte rädd alls, och alla har alltid varit jättesnälla mot honom.

:eek: Ska inte du vara nån superkunnig uppfödare?! :mad:

En kanin med såna här bekymmer behöver veterinärundersökas, inte avlivas utan vidare. Du vet ingenting om vad den här kaninen uppträder aggressivt för, tänk om den har ont eller något annat, och är totalt "oskyldig"?! :mad: :mad:

Va bra!!! :rofl:

Haha precis så där är min Ganti!! Han hatar vissa vantar :p

De låter bra de! Lycka till med ninen :)

:crazy: De flesta superduktiga kaninuppfödaran är inte alltid så väldigt "kaninvänliga" (syftar INTE på någon) som man kan tro. Min granne föder upp och ställer ut kaniner och för någon vecka sedan så skulle han "slakta av" en del kaniner som inte var bra. Gulligt va?

Ja fast iof.
Kanske han säljer trögt.
Och kaninkött ska tydligen vara gott.

Det är ju hans buisnes vad han gör med sina kaniner?
Så länge det inte handlar om djurplågeri.

Jag förespråkar normalt inte avlivning i tid o otid, men allt för många kaniner idag är aggressiva och sådana ska man inte avla vidare på. Det finns så många kaniner idag så varför behålla de som beter sig konstigt?

Jag har genom åren upplevt o hört så mycket så man ändrar sig med tiden och kanien vet inte om att den ska eller har dött, det är vi som lägger våra värderingar i handlingen.

Man kan inte spara på alla djur då det redan finns massa omplaceringshem även för kaniner då alla vill ha ungar på just sin kanin.

Jag har själv en kanin som är dominant o trots kastrering är han väldigt speciell och i princip är han bara snäll med mig i buren-så jag avlivar inte hursomhelst men denna kanin lät faktiskt riktigt farlig.

har han aldrig hoppat förr? då kan de mkt väl ha med det att göra. fråga dom som hoppade med honom om det hände något speciellt, han kanske gjorde illa sig på något eller blev skrämd?

Han hoppar lite då och då. Han har något träningsschema som dom små söta barnen följer.
Men eftersom han är så ung så ska han vara hoppa ibland säger barnen.

Men nu är han helt normal. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka