gah, tappad hörntand på vuxen katt

Alexandra_W

Trådstartare
Hittade en hörntand på mattan idag. Milt sagt äckligt längst upp (brun, 'uppluckrad'). Tanden var tidigare hemmahörande i åttaåriga katthonans mun, och det ser ut som roten sitter kvar i 'tandbenet'.

Vadvärre var så vid närmare koll i munnen på den motsträviga katten så kunde jag ju konstatera att hon INTE är direkt vacker i munnen. Massvis med tandsten :crazy:

Ska givetvis boka tid hos vet first thing tomorrow, haken är väl bara att han går på semester nästa vecka =/

Hursom, jag antar att hon tappade hörntanden av tandlossning, pga av dålig tand/munhygien (tandsten, lär ju säkert finnas irritation/inflammation alt infektion med).

Hur stor risk är det att fler tänder trillar ut (även om man sanerar), och hur många tänder kan en katt förlora utan att det spelar roll så att säga? Känns ju som en huggtand/hörntand inte var det bästa att tappa direkt =/

Sv: gah, tappad hörntand på vuxen katt

Tja min förra omplacering fick vi dra 13 tänder på, bl a en huggtand. Hon visade sig ha en bakterie som dels gjorde att hon fick munsår och dels hade tandröta. :crazy: Efter en storsanering så hade hon aldrig några mer problem, men fick leva på burkmat resten av livet. :( :mad:

Skulle nog säga samma som Mia_R att de kan nog förlora en del tänder utan att det direkt gör något, även om canistanden kanske inte är den bästa att förlora. Vet inte riktigt hur det är med katt men på hund är roten väldans lång, den ligger ganska nära ögat om jag minns rätt. Ni kommer säkert få dra ut den och sanera hela munnen. Det kan också vara så illa att det finns tänder som är i så illa skick att ni får dra ut dem med.

Jo hund vet jag att de kan klara sig utan väldigt många tänder (dock vet jag inte hur det är med just hörntänder), hanen fick sammanlagt 9 tänder utdragna. Resultatet av 6 års totalt negligerad tandvård när han kom till mig, i kombination med en bettavvikelse. Vi fick sanera gång på gång, och flera antibiotikakkurer innan det blev ordning på det.

Han hade inga av 'framtänderna' kvar, de mellan hörntänderna, varken i över- eller underkäke, och även en hel del 'kindtänder' borta. (DVs bakom hörntänderna). Hörntänderna var avbrutna, en av dem död men satt fast.

Han åt utan problem både torrfoder, ben, grisöron osv ända in i det sista. Så förhoppningsvis är det samma sak med katt. Om det nu inte är väldigt illa förlora en hörntand med då, eller än värre någon mer hörntand måste bort.

Att man säkert kommer få dra ut en del småtänder är jag helt beredd på, frågan är väl mest hur många.

Hon har iaf tid för munsanering imorgon bitti, snälla vet tryckte in henne innan semestern :bow:

Skönt att få det fixat nu iaf! :) katter är ju överlevare så det där kommer nog med alla säkerhet gå bra, och hur många tänder kan ju bara vet svara på !

Lycka till med allt! :)

Vår stora katt tappade en hörn tand för några år sedan, förmodligen efter ett slags mål då han hade bit skador när han kom hem:crazy:

Han äter som vanligt och klarar sig bra:)

Min morsas gamla katt (blev 23 år) hade inga tänder kvar de sista tre åren, hon levde dock bra på burkmat och välling:)

Det är ju så viktigt att de får torr mat så att de använder sina tänder rätt!

Våra andra katter (stora katten är omplacering, kom när han var 7 år) har inga problem med tandsten och de är nio år nu:)

Stor katten fick bara burkmat sin första tid och hade fullt med tandsten, de andra har levt på torrfoder och har ingen tandsten alls!

Alla katterna här äter torrfoder, så beror knappast på det. Ätit torrfoder tidigare i livet med. Men är väl som med människor, oavsett kosten så har en del bättre munhälsa och andra sämre.

Hade hon ätit burkmat hela livet den här missen hade hon väl mest troligt inte haft en enda tand kvar dock, dvs det hade varit värre.

Alla katterna här äter torrfoder, så beror knappast på det. Ätit torrfoder tidigare i livet med. Men är väl som med människor, oavsett kosten så har en del bättre munhälsa och andra sämre.

Hade hon ätit burkmat hela livet den här missen hade hon väl mest troligt inte haft en enda tand kvar dock, dvs det hade varit värre.

Precis:crazy:
Många ger ju burkmat för att vara "snäll" också blir det så fel:(

Min katthona har bara tre hörntänder efter en fajt med polaren. Han råkade trycka till henne mot sänggaveln så den gick av. Hon hade inga problem med den förrän i höstas, trodde vi. Åkte o drog ut den då, en av de i överkäken. Men det var inte tanden som orsakat svullnaden i ansiktet, utan en böld, så vi drog ut den "i onödan". Men vet sa att vi hade nog fått dra den förr eller senare i alla fall. Hon klarar sig i alla fall utmärkt utan den o det gör ont när hon bits ändå :angel: :D

Det är nog värre med tänderna längre bak, tuggtänderna så att säga. Är katten ute eller innekatt förresten? Minns inte om du skrev det?

Hoppas det går bra i morgon!

Katten har varit innekatt sina första 5 år i livet, sen kom hon hit, och fick då börja vara ute lite. Går ut och ins om hon vill dagtid vår/sommar/höst, får inte vara ute på nätterna eller den kalla tiden på året. (Det är en siames, och jag tycker de har dels för taskig päls för att vara ute när det är vinter och kallt, och ffa så tror jag inte de skulle fixa ett möte med en kaxig utelevarkatt från grannens ladugård så bra, därför vill jag ha dem inne på nätterna - jag har två siameser. Och så en bondkatt som går ut och in som hon vill, hur hon vill, året om)

Inte varit i fajt med andra katter ute.

Sådär. Roten från hörntanden, samt tre tänder till utdragna. Munnen sanerad och tandsten borttaget med UL.

Vi kans äga som så att missen inte direkt mår bra just nu, hon raglar omkring och försöker febrilt 'få bort' det som gör ont i munnen stackarn. Och halva munnen består ju av blodiga hål.. Men hon borde om nån vecka eller så må betydligt bättre utan de där dåliga tänder.

För dåliga var de, riktigt dåliga. Hon har FORL och det var rätt vidrigt att se. Men när hon läkt ihop borde hon få ett betydligt behagligare liv.

Har hon inte fått smärtstillande ?? Min ena hona har fått alla tänder utdragna pga dålig status...hon fick då mycket smärtstillande efter uppvaknandet.

Inte om hon inte fick det i samband med sövning/uppvak.

Och såfort hon helt hämtat sig från narkosen (dvs samma kväll) var hon som vanligt, försökte sno hundmat med *sucka* Äter lite krattigt dock, inte för det gör ont utan för att hon har åsikter om menyn, hon vill inte äta äcklig burkmatsgröt/burkmatsvälling.. :crazy:

Eftersom roten är kvar lär ju pulpan vara blottad, och alla som nån gång haft hål i en tand vet ju hur det känns... alltså rekommenderar jag dit starkt att kontakta en veterinär för allmän munsanering och för att dra ut roten.
Ofta klarar sig katter bra med färre tänder än normalt.

Senast ändrad:

Det där är väldigt individuellt. Jag har två katter 15 och 17 år som äter likadan mat, kokt fisk, burkmat, torrfoder och kyckling.

Ena katten har aldrig tandsten, aldrig tagit bort det på henne heller.
Den andra katten har alltid haft mycket tandsten, regelbundet fått vara in och ta bort det + att hon också har den där sjukdomen (är det ROFL den heter??) och har en massa utdragna tänder, både stora och små (fast hon äter torrfoder lika glatt för det).

FORL är sjukdommen. Som JAG aldrig hade hört talas om förrän missan här var in.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har tagit hand om en fd vildkatt. Problemet är att hon säkert har tandsten eftersom hon har dålig andedräkt. Jag såg idag också när...
Svar
9
· Visningar
1 194
Senast: Saigon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama