Sv: gaffelbandsskada
Min häst skadade sig 9 okt-07. Gaffelbandsskadan satt mitt på skenbenet, men även ytliga böjsenan var skadad och förstärkningsbandet nästan helt av.
Han hade boxvila första 8 veckorna, men pga kolik så började jag skritta honom 3*4 min/dag.
Efter det ökade jag på och efter ca 3 månader var vi uppe skritt ca 1h/dag. Han stod i på boxvila, men var ute i liten sjukhaga när jag kunde vakta så han inte studsade runt.
Hans skrittades bara på hårt underlag och vi kapade tån så mycket det gick innan varje skoning.
Efter ca 4 mån började jag lägga till traven, första gången endast 30 s men med en tanke enl vets rehabprogramm att han inom 8 veckor skulle vara uppe och trava ca 20 min. Så jag ökade väldigt försiktigt. Började variera underlaget lite men nästan inga böjda spår alls.
I slutet på april vid åb friskförklarades han, vilket vet aldrig trott iom att han är 18 år, skadan var så pass allvarlig att den var livshotande, jag hade fått honom utdömd om jag velat.
Nu har han börjat få galoppera och jag har börjat rida lite dressyr på honom igen, även ut i skogen, men är supernoga med underlag, både i skog på banan och i hagen.
Han får inte halka.
Nu har vi kommit så långt att han är ute i hage hela dagarna, men jag gör små fållor i stora hagen, ca 20*20 som jag flýttar varannan dag så han alltid har bete. Att han integår större är för att jag är rädd att han busar för mycket, det är en väldigt aktiv häst.
Så, lite om hur det gått för oss.
Ja just ja, de allra första 4 månaderna hade jag Back on Track dygnet runt. Nu har jag det bara på natten.
Lindar gör jag endast med tjock padd och fleecelinda när han är ute. Inteför att han skulle få stöd, för min vet sa att så hårt kan man aldrig linda, men för att skydda senorna mot slag från de andra benen ifall han studsar runt för mycket.