gaffelbandsskada

A

Adelina

Ni som har /haft en häst med gaffelbands skada, vilken typ, hur mkt skadat var gaffelbandet? Vilken behandling har ni fått & hur lång tid har det tagit att sätta igång hästen / rehabilitera den?

Sv: gaffelbandsskada

hoho:) ingen som har någon erfarenhet? Tyckte det verkade intressant vad ni fått för råd av vet & hur lång tid det tagit..

Mitt sto har en gaffelbandsskada sen drygt 8 veckor tillbaka. Vet ordinerade vila i sjukhage, stödbandage och 10 min skrittpromenad två gånger om dagen på plant underlag. Och så skrev han ut antiinflammatoriskt som hon fick i 10 dagar. På måndag ska vi på återbesök och nytt ultraljud. Så då får vi se om det blivit någon skillnad. Troligen blir det en till likadan period med vila. Återkommer på måndag med vad vet sa! :)

Min ena hade en överansträngning i gaffelbansfästet. Blev vila 3 månader, lindad i hagen. Sen skritt på hårt,plant underlag i ca en månad, nyss ultraljud sen var det bara att sätta igång honom på "riktigt" igen. Dock är jag försiktig med att rida på för djupt underlag.

Min häst skadade sig 9 okt-07. Gaffelbandsskadan satt mitt på skenbenet, men även ytliga böjsenan var skadad och förstärkningsbandet nästan helt av.
Han hade boxvila första 8 veckorna, men pga kolik så började jag skritta honom 3*4 min/dag.

Efter det ökade jag på och efter ca 3 månader var vi uppe skritt ca 1h/dag. Han stod i på boxvila, men var ute i liten sjukhaga när jag kunde vakta så han inte studsade runt.
Hans skrittades bara på hårt underlag och vi kapade tån så mycket det gick innan varje skoning.

Efter ca 4 mån började jag lägga till traven, första gången endast 30 s men med en tanke enl vets rehabprogramm att han inom 8 veckor skulle vara uppe och trava ca 20 min. Så jag ökade väldigt försiktigt. Började variera underlaget lite men nästan inga böjda spår alls.

I slutet på april vid åb friskförklarades han, vilket vet aldrig trott iom att han är 18 år, skadan var så pass allvarlig att den var livshotande, jag hade fått honom utdömd om jag velat.

Nu har han börjat få galoppera och jag har börjat rida lite dressyr på honom igen, även ut i skogen, men är supernoga med underlag, både i skog på banan och i hagen.
Han får inte halka.

Nu har vi kommit så långt att han är ute i hage hela dagarna, men jag gör små fållor i stora hagen, ca 20*20 som jag flýttar varannan dag så han alltid har bete. Att han integår större är för att jag är rädd att han busar för mycket, det är en väldigt aktiv häst.

Så, lite om hur det gått för oss.:)

Ja just ja, de allra första 4 månaderna hade jag Back on Track dygnet runt. Nu har jag det bara på natten.
Lindar gör jag endast med tjock padd och fleecelinda när han är ute. Inteför att han skulle få stöd, för min vet sa att så hårt kan man aldrig linda, men för att skydda senorna mot slag från de andra benen ifall han studsar runt för mycket.

Senast ändrad:

Hej! Jag har en häst som fick en gaffelbandsskada bak för några år sedan. Han var rejält halt och ultraljudades x flera. Detta hände i januari. Veterinären sa att jag skulle skritta honom så mkt som möjligt så jag skrittade typ var annan dag och var på ÅB i början av mars. Ultraljudet den gången visade att det såg sämre ut än i januari. Så det blev till att "glömma bort honom", han fick gå ute i hagen hela sommaren. Han fick ju inte springa så det var ju ett problem så jag snitslade en labyrint av plastband i hagen så han enbart kunde jogga. Så fick han gå åsså var på på nytt ÅB i oktober och han var nästan helt perfekt i gaffelbandet. Vi satte igång jätteförsiktigt och det sista ultraljudet som vi gjorde i december visade att det läkt alldeles utomordentligt. Så prognosen i början av året var inte alls bra men det gick! Nu är vi igång sedan flera år, hästen är 18 år och rids MSV dressyr. Lycka till!!

Tack:) roligt att höra att det går bra, lycka till i fortsättningen får hoppas hästen fortsätter vara frisk. Man hör ju om så många som aldrig blir nåt riktigt bra igen... så jag blev jätte nere när jag fick diganosen på honom.

Min älskling drabbades för 2 år sen av en gaffelbandskada. Denna satt i den inre grenen vid kotan. Han fick kortison och napraxen (osäker på stavningen) zinkaband m.m. Skulle skritta i 6 veckor tror jag. Är så länge sen. Men den läkte ihop fint, mkt snabbare än vet hade trott. Så konva tiden blev 2 månader kortare än sagt från början. Men efter en kort tids träning kände jag att det var något som inte stämde, körde ner han och gjorde ett UL. Hittade en minimal skada i yttre kanten högst upp i gaffelbandet. Var en mkt god prognos att detta skulle bli bra. Skadan läkte fint och hästen sattes åter i träning. Kändes fin ett halvår och åkte iväg på vår första tävling. Hade varit nojig i veckan att han kändes inte 100 men medryttaren kunde inte märka något så jag intalade mig att det bara var jag som inbilade mig. MEN han går inte genom vetbes :cry: Jag fick min oro bekräftad.

Åter till vet, skadan sitter nu mitt på gaffelbandet +yttre kanten längst upp, fortfarande väldigt liten. Vi bestämmer oss för att se om den kan läka och att han sedan endast ska användas som dressyrhäst. Allt går fint och han är igång ytterligare i ca 10 mån och känns toppen. Men när vi kommer till dressyrträningen en dag i januari är min plutt JÄTTE halt. Alla säger att det är fel ben så jag blir inte jätte orolig. Låter han vila ett par veckor men fortfarande halt. Får vila ett par veckor till, men nej fortfarande halt efter en stunds arbete. Kör ner han till vet och där visar han hälta, solklart, på "rätt" ben. Förstår verkligen inte hur vi kunde tro det var det andra, även om det verkligen såg ut som det. Han måste avlastat på något konstigt sätt.

Nu blev valet heltidspension ev. avlivning eller operation. Vet tyckte helt klart vi skulle operera om jag orkade en runda till. Heltidspension kändes inte aktuellt och varför inte ge min älskling denna sista chans att bli bra? Så det blev operation, senklyvning och benmärgstransplation. Idag har vi kommit så långt att vi varit på ett ÅB då allt se ut att gå åt rätt håll. Vi har börjat trava och om ett par veckor blir det ÅB igen, sen får vi se....

Så även en liten gaffelbandsskada kan bli en väldigt lång historia... Fast detta är enligt vet väldigt ovanligt :)

Lycka till får hoppas det går bra för er på åb. Det är så jobbigt att pendla mellan hopp & tro att hästen blir bra & sen är man på åb & får ett negativt besked, ( jag tänte på det du skrev att hästen blivit bättre & sen slutade det med op ändå.) Hoppas det går bra för er iaf, själv har jag nyss fått skadan så det är bara att vänta & hoppas på det bästa.

Lycka till själv :) Hoppas din pålle är återställd snart! Som sagt är mitt fall ovanligt så det var inte meningen att skrämma dig :)

Nej ingen fara;) som jag skrev förut, jag tycker det är intressant att få reda på alla olika erfarenheter.

Min halvblods valack hade utslitna gaffelband pga att han var björnfotad..
Men det insåg vi inte först utan trodde att han hade kotledinfl, vilket han iofs hade , men boven i hela dramat var hela tiden gaffelbanden o jag var den 26/8-07 tvungen att ta bort min älskling endast 7år gammal efter 1års farande in o ut på klinik... :cry:

Mitt sto fick en skada vid gaffelbandsförgreningen, en extension pga av en vrickning. Eftersom hon var vek i kotorna så blev skadan bara värre och värre, så hon flyttade till himlen i februari. Då hade hon stått först 6 veckor i sjukhage, följt av dryga 6 veckor i box innan domen kom.

Var på återbesök med stoet idag. Skadan var varken bättre eller sämre, men vet sa att tillståndet är kronisk. Sen till vilken grad skadan kommer att hålla sig var för tidigt att säga. Fortsatt vila fram till hösten, ett återbesök under tiden. Möjligtvis kan jag börja skritta korta sträckor framåt senhösten. Så om jag tydde honom rätt kommer hon nog inte bli duglig till så mycket mer än promenadridning! Men vi väntar och ser! Med lite tur så kanske det sätter fart och läker riktigt bra :)

Vad tråkigt :( Hoppas den läker ut så bra den kan.

Till alla:
Är det ingen som haft en långdragen skada som fått förslaget att operera? Förlåt trådkapningen men är lite nyfiken :) Har en vännina med en häst som haft en liknande skada som min, typ samma historia, men inte sagts ett ord om operation. Trots att hennes häst tävlat på mkt högre nivå än min. Vad har ni anlitat för "typ" av veterinär? Jag har andvänt mig av en trav vet och verkar som han har andra metoder än en "rid" vet. (min är en ridhäst, användes till fälttävlan) På min gjorde vi som sagt en senklyvning och benmärgstransplantation, har inte kunnat hitta nåt någonstans om nån som gjort en liknande operation. Vet att man kan göra det på syntetiskt sätt oxå men enligt min vet finns det då risk för biverkningar, vilket man undviker med benmärgen. Fast benmärgen har ingen vetrinärmedicinsk bevisad effekt än så kan bara lita på min vets erfarenhet, vilket jag gör till 100% :)

Som sagt, förlåt för trådkapning :)

Jag fick en frågan om jag ville operara. Men då mitt sto blir 17 år och "bara" är skogshäst valde jag den långa vägen, och hoppas på att kunna "vänta ut" skadan!

Åhh... min har nu oxå stått i x antal veckor skadan var värre på sitssta ultraljudet, han har oxå veka kotor. vetrinären sa till mig att släppa honom på lite bete och fundera på om han skall få vandra vidare till de evigt gröna ängarna.
han har ju sådana problem med sin patella oxå så han blir ju inte bättre av att bara stå tyvärr.

efter allt jag läst här så verkar det som om det bästa för honom är att somna in:cry::cry::cry:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
692
Hästvård Hej, har åter igen ett problem med hästen 🥹 (ska det aldrig ta slut!?) Efter att ha ägt min nuvarande häst i ett halvt år upptäcktes...
Svar
0
· Visningar
526
Hästvård Hej, Jag undrar hur lång tid det kan ta för häst att återhämta sig från selenbrist? Fick svar på mineralanalys (blodprov) i veckan och...
Svar
4
· Visningar
436
Senast: Mearas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka