Gaffelbandsskada på 20årig häst

cajsaadrian

Trådstartare
Hej!
Blev precis medlem här i all panik för jag behöver tips och råd från utomstående.

Har hängt ihop med min varmblodstravare i 11 år. Han är 20 år nu. Aldrig varit skadad och vi har mest lullat i skogen under alla dessa år.
För 2 år sedan flyttade jag hemifrån och tog honom med mig. Men efter mycket pusslande insåg jag att tiden inte räckte och jag skaffade en medryttare. Efter det började jag plugga och ingen av oss klarade av det ekonomiska så jag tog ut honom på foder. Efter 2 månader sa fodervärden att hästen var halt.
Ingenting sågs/kändes när vi gjorde besiktningen innan vi skrev på fodervärdsavtalet.
Jag tog hästen till klinik och där gjordes ultraljud på bakbenen.
Det visade sig att han har skada på gaffelbandet och aldrig kommer bli återställd igen. Han får användas som promenadhäst.. Det var verkligen inte vad jag hade räknat med, jag var helt ställd hos veterinären så jag minns inte exakt vad han sa runtomkring.

På pappret står det
Diagnos: Skada gaffelband VB - origo+ grenar. Skada laterala CL.

Nu vill min fodervärd inte ha honom längre, eftersom hon vill rida (såklart).
Hästen bör vara promenadhäst, sällskapshäst alt. avlivas
Jag är student och har varken tid eller pengar

Nu till mina frågor:
Vad hade du gjort med hästen?
Vad är det bästa för hästen?
Någon som har erfarenhet av skadorna och kan förklara?

Jag har ingen egen erfarenhet av gaffelbandsskador men har kompisar som haft det på sina hästar. Det har varit långdraget och inte alltid slutat väl. I din situation hade jag nog letat upp ett ställe där hna kunde fungera som sällskapshäst. Om jag inte hittat något vettigt ställe hade jag nog tagit bort honom. Väldigt tufft men bäst för hästen.

Kanske kan du också kontakta veterinären igen för att få diskutera vilka möjligheter hen ser för din häst?

Det jag först och främst hade gjort om jag var du är precis som @akleja säger, att prata med veterinären igen.
"Skada" är ett vitt begrepp, jag hade velat ha mer kött på benen och bättre underlag för mitt beslut. Min egen varmblodstravare blev ridhäst för drygt tio år sedan efter en envis gaffelbandsskada, som när den till slut läkt bedömdes inte hålla för fortsatt träning och tävling på elitnivå - men som inte har inneburit något problem eller begränsning som ridhäst (om än med rätt begränsad träningsintensitet). Vid tiden för skadan var han iofs betydligt yngre än din häst vilket förstås påverkar prognosen.
Prata med veterinären igen, gärna öga mot öga. I övrigt håller jag med ovanstående.

Jag har tagit hand om en häst som fick en gaffelbandskada på bete, sattes igång efter 6 månaders vila men blev sen halt igen på tre ben ett år efter den blivit skadad första gången (blev troligtvis igångsatt för snabbt under ca 3-4 månader). Det är en långdragen rehab-tid som i detta fall inte slutade väl då hästen togs bort när ridskolan inte kunde lägga mer pengar på en häst som inte fyllde funktion. Hon var sju år när hon togs bort.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Behöver lite feedback från er med erfarenhet av detta. Torsd före midsommar hittade medryttaren vår häst med väldigt svullet...
Svar
9
· Visningar
4 376
Senast: NovaW
·
Hästvård Hej! Jag tog emot en obesiktad häst. Den va även oskodd (inte verkad sen i somras) och inte vaccinerad sen 2017. Då hästägaren skrivit...
Svar
10
· Visningar
2 229
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 499
Senast: vildeld
·
Hästvård Snälla buke, eftersom jag ältar och funderar ihjäl mig medan jag väntar på att få åka till veterinären(vi har tid om exakt en vecka), så...
2
Svar
24
· Visningar
7 144
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar