cajsaadrian
Trådstartare
Hej!
Blev precis medlem här i all panik för jag behöver tips och råd från utomstående.
Har hängt ihop med min varmblodstravare i 11 år. Han är 20 år nu. Aldrig varit skadad och vi har mest lullat i skogen under alla dessa år.
För 2 år sedan flyttade jag hemifrån och tog honom med mig. Men efter mycket pusslande insåg jag att tiden inte räckte och jag skaffade en medryttare. Efter det började jag plugga och ingen av oss klarade av det ekonomiska så jag tog ut honom på foder. Efter 2 månader sa fodervärden att hästen var halt.
Ingenting sågs/kändes när vi gjorde besiktningen innan vi skrev på fodervärdsavtalet.
Jag tog hästen till klinik och där gjordes ultraljud på bakbenen.
Det visade sig att han har skada på gaffelbandet och aldrig kommer bli återställd igen. Han får användas som promenadhäst.. Det var verkligen inte vad jag hade räknat med, jag var helt ställd hos veterinären så jag minns inte exakt vad han sa runtomkring.
På pappret står det
Diagnos: Skada gaffelband VB - origo+ grenar. Skada laterala CL.
Nu vill min fodervärd inte ha honom längre, eftersom hon vill rida (såklart).
Hästen bör vara promenadhäst, sällskapshäst alt. avlivas
Jag är student och har varken tid eller pengar
Nu till mina frågor:
Vad hade du gjort med hästen?
Vad är det bästa för hästen?
Någon som har erfarenhet av skadorna och kan förklara?
Blev precis medlem här i all panik för jag behöver tips och råd från utomstående.
Har hängt ihop med min varmblodstravare i 11 år. Han är 20 år nu. Aldrig varit skadad och vi har mest lullat i skogen under alla dessa år.
För 2 år sedan flyttade jag hemifrån och tog honom med mig. Men efter mycket pusslande insåg jag att tiden inte räckte och jag skaffade en medryttare. Efter det började jag plugga och ingen av oss klarade av det ekonomiska så jag tog ut honom på foder. Efter 2 månader sa fodervärden att hästen var halt.
Ingenting sågs/kändes när vi gjorde besiktningen innan vi skrev på fodervärdsavtalet.
Jag tog hästen till klinik och där gjordes ultraljud på bakbenen.
Det visade sig att han har skada på gaffelbandet och aldrig kommer bli återställd igen. Han får användas som promenadhäst.. Det var verkligen inte vad jag hade räknat med, jag var helt ställd hos veterinären så jag minns inte exakt vad han sa runtomkring.
På pappret står det
Diagnos: Skada gaffelband VB - origo+ grenar. Skada laterala CL.
Nu vill min fodervärd inte ha honom längre, eftersom hon vill rida (såklart).
Hästen bör vara promenadhäst, sällskapshäst alt. avlivas
Jag är student och har varken tid eller pengar
Nu till mina frågor:
Vad hade du gjort med hästen?
Vad är det bästa för hästen?
Någon som har erfarenhet av skadorna och kan förklara?