Gaffelband

BitterAss

Trådstartare
Har en fundering, mer allmänt sådär.

X tränar & tävlar en nyinköpt häst åt Y under ett par månader, sen köper X hästen av Y o fortsätter som h*n gjort. Efter några veckor får X "besked" om att hästen är gaffelbandsskadad inte bara i ett framben utan båda och menar nu att hästen varit det hela tiden, sen Y köpte den i somras av A. Och nu skylls allt på A.

Borde X & Y rimligtvis inte märkt av dessa skador ? Hästen har tävlat under tiden den sägs vara skadad.
Eller kan hästen dölja dubbla gaffelband så väl? Jag tycker det borde ha känts, synts & märkts.

Hur resonerar ni?

Sv: Gaffelband

En gaffelbandsskadad häst borde ha visat hälta även om den var dubbelsidig halt. Dessutom borde ju en svullnad ha synts till åxå, tycker man. Ett skadat gaffelband är ingenting att leka med, och ja, de borde ha märkts på hästen om de var så.

I min värld borde även dubbla gaffelband märkas.

Nu har jag ju bara erfarenhet av EN häst men när hans problem började gick han från att kunna lägga en finish i 14-tempo till att bli urkonstig och inte kunna springa fort alls. och hans skada är på grenarna/fästena så det blir inte mycket värme/svullnad om ens någon.

Jo, jag tycker rutinerade hästmänniskor ska märka det ärligt talat... Däremot har jag kommit i kontakt med hästar som inte har visat hälta på grund av gaffelbandsskador eller senskador, men det brukar ju bli en svullnad som man borde lägga märke till i alla fall...

Hade en häst inom galoppen som fick en rejäl blödning i ytliga böjsenan, den var helt ohalt men senan blev ju som en banan i svullnad. Huruvida hästen har dubbelsidiga skador i fästena på gaffelbanden kanske är svårare att se, men... Nä... Jag tycker nog att man borde kunna se även dessa?

Tycker juh att man borde det... Nu har jag fått lite mer info (känner A) & Y köpte hästen med vetskap om skada i ett framben och det var tal om rehabilitering innan igångsättnig,bla vattenmaskin.
X hävdar att hästen är så stark att det inte märkts av o att den varit så sönderblistrad att det varit svullna ben pga köttsår.

Ja jag vet inte jag... men startat & tränat har den:crazy:

Ja man kan ju tycka att jag borde ha märkte det eller någon av de tre veterinärer jag var hos innan jag var till den som hittade felet på TREDJE besöket för att bara utreda vad felet var. :eek: Jag höll på i fyra månader innan vi hittade rätt.

Och min häst har aldrig varit i närheten av blister så inte kan jag skylla på DET heller. :idea:

Men du gick ju till veterinär, och det skulle du väl troligen inte gjort om du inte misstänkte att något var fel antar jag? Det är ju knappast för skojs skull man släpar hästen till veterinären tre gånger menar jag utan då har man ju vetskapen om att det är något fel på den... Eller har jag fel?

Svullnader kan ju vara svåra att utreda också, tyvärr finns det ju de som stoppar huvudet i sanden om hästen har en svullnad och tränar på tills varningen, som hästen kanske inte är halt för, blir en rejäl blödning. Går man till veterinär som inte hittar felet gör man ju vad man kan i alla fall...

Av erfarenhet så vet jag att den inte behöver va halt fram, alltså visa hälta när det sitter i båda. Däremot kan den markera bak då hästen avlastar fram, där den har ont, med bakhalt/markera.

Men det går att se på ultraljudet hur det verkar.

Fick tillbaka min fina o snabba pålle från en tränare som inte sa något om att han var skadad, utan konstaterade att han var skadad själv. I båda fram yttre. Visade ingen hälta men drog i ena bak, o travade konstigt i svängarna.

Han e nu pigg och fin i travet och under uppträning, kör nu ca 6 km och han bara tycker att livet leker, o man får hålla in honom. Han vill nu så mkt. =)

Fick konstaterat gaffelbandsskadan i maj 09 och har vilat o körts nu försiktigt, men ändå kunnat öka tempot lite. Rehab har gått väldigt bra tycker jag. Nu e han med och pigg som han var innan.

OBS Inget var sönder utan han hade haft rejäla blödningar. Denna skadan har han haft länge troligtvis sedan april-juni 08,efter det var han inte så bra i löp. Speciellt efter augusti månad o hela hösten.

Tränaren sa att han inte ville mer på bana, men det är bullshit. Han vill visst!!! =)

Liknande trådar

Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 304
Senast: Lejd
·
Hästmänniskan Kostnadsförhandlingar med vänner Skriver åt en vän som vill vara anonym: Person X har en medryttarhäst som hon rider 2 dagar i veckan...
2
Svar
22
· Visningar
5 919
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 422
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 373
Senast: fridaxi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst
  • Dressyrsnack nummer 18