Gåe ej få in från hagen-HJÄLP

O

Olly

Vad ska vi göra?? Inga problem att fånga honom men sedan ska han inte gå, går man på honom hotar han eller ställer sig på bakbenen. Vi rustar oss med hjälm, väst, longerlina och spö men det är inte säkert att det går ändå. Är vi två så räcker det om en av oss går med spö bakom honom, men man är ju inte alltid två. Härom veckan fick min medryttare sadla och tränsa honom i hagen och rida in :(
Hästen är i övrigt mycket snäll och väuppfostrad, gör sällan några dummheter och skulle aldrig drömma om att gör någon illa då han är inne eller blir riden.
Vi har aldrig gett oss utan han har alltid slutligen kommit in, väl inne är han så snäll och go som bara den = precis som vanligt.
Har haft honom i 5 år och detta började för typ ett år sedan och går i perioder. Just nu är det värre än någonsin. Vad ska vi göra?? Någon saom har tips eller vet vart man skall vända sig för att få hjälp. Detta går inte längre och blir även otäckt då han hotar och reser sig :confused:
Värre ju tidigare på dagen det är.
Det är inget fel på hästen, nyligen kollad på klinik.

Sv: Gåe ej få in från hagen-HJÄLP

Olly skrev:
Vad ska vi göra?? Inga problem att fånga honom men sedan ska han inte gå, går man på honom hotar han eller ställer sig på bakbenen. Vi rustar oss med hjälm, väst, longerlina och spö men det är inte säkert att det går ändå. Är vi två så räcker det om en av oss går med spö bakom honom, men man är ju inte alltid två. Härom veckan fick min medryttare sadla och tränsa honom i hagen och rida in :(
Hästen är i övrigt mycket snäll och väuppfostrad, gör sällan några dummheter och skulle aldrig drömma om att gör någon illa då han är inne eller blir riden.
Vi har aldrig gett oss utan han har alltid slutligen kommit in, väl inne är han så snäll och go som bara den = precis som vanligt.
Har haft honom i 5 år och detta började för typ ett år sedan och går i perioder. Just nu är det värre än någonsin. Vad ska vi göra?? Någon saom har tips eller vet vart man skall vända sig för att få hjälp. Detta går inte längre och blir även otäckt då han hotar och reser sig :confused:
Värre ju tidigare på dagen det är.
Det är inget fel på hästen, nyligen kollad på klinik.

Det där lät inget roligt, har ni testat att tränsa honom i hagen och lägga hingstkedja under hakan? Kan tänka mig att han har sina testperioder då han försöker tänja på gränserna. Själv har jag en hingst som jag själv har fött upp och även han kan få för sig att försöka tänja på gränserna. Han får alltid ge sig, hälper det inte med grimma och länk så blir det stångbett med länk och eventuellt ett spö som jag petar på honom med, jag slår honom aldrig. Jag är inte rädd när han stegrar men jag har däremot respekt. Ett knep som fungerar på honom är att jag håller honom kort och nära mig då märker jag med en gång om han försöker resa sig. Försöker han resa sig så rycker jag tag i länken så att det känns i hans mun, givetvis går jag aldrig framför honom utan håller mig vid hans bog så att han får gå först. Testa detta och se om det hjälper.

Lycka till
/Cattiz

Det är inte någon han inte vill lämna i hagen? Ett av mina ston började plötsligt vägra följa med in en dag. Hon hotade eller bråkade inte, men "frös fast" och stod som berget. Jag var alldeles rådvill (hon hade aldrig någonsin gjort något liknande förut) tills jag kom på varför. En kompis till mig hade sin tvååring hos oss ett par veckor och mitt sto hade enligt henne fått ett föl att ta hand om. Och föl lämnar man inte i hagen... :rofl: När tvååringen flyttade igen, försvann problemet.

Carina
www.silverarabians.com

Hmmm... min vill inte heller gärna gå in om det är tidigt på dan men det funkar ändå...
Hur länge går din häst ute på dagarna? Han kanske tycker att det är för lite? Han kanske tycker att det är tråkigt att vara inne? Eller är det så att ni kanske alltid rider och "kräver" något av honom när ni tar in? Man kan kanske testa att ta in och ge lite morötter eller annat gott i krubban och släpp sedan ut direkt ut igen. Kanske inte mycket till hjälp men jag försökte iallafall ;o)

Testa till att börja med att ta in honom samtidigt som någon annan leder in sin häst. SÅ får han följa efter där.
Är han påväg att börja trixa så byt håll, gå in i hagen igen!
Ha ett långt grimskaft, veva med det samtidigt som du går emot bakdelen (det är så meningen att han ska flytta på just bakdelen)
En annan sak att göra är att backa honom ett par steg varje gång han gör något han inte bör.
Hoppas det löser sig för er!

Tack för tipsen. Nej, det är ingen i hagen som lockar och ute mycket är han ca 7-19. Vi rider förvisso mycket och han har under senaste året pressats ganska hårt utbildningsmässigt men han får även ett par lugna skogsturer varje vecka och känner jag honom rätt så är det inte där skon klämmer. Detär nog snarare så att han har makten över oss helt enkelt och hur lyckas man ändra på det då???
Det är som om han alltid måste ha sista ordet i någon form av hantering av honom. Han har varit bökig till och från i olika saker men nu funkar allt övrigt helt klanderfritt så det är som om han kommit på att detta är hans sätt att visa att även om vi bemästart honom i annat så finns det fortrarande sätt för honom att visa att han i slutändan bestämmer. Har ex varit svår att lasta, tränsa mm men det fungerar efter mången hårt arbete fin fint nu. Problemet denna gång är att jag känner mig slut på idéer för att kunna lösa problemet + att det inte känns latjo då han faktiskt blir rent farlig då han sätter igång.
Har faktiskt använt stigbett som sista utväg ibland för att få in honom, då ställer han sig inte så högt i alla fall och har slutligen hängt med men han hittar ju alltid på att nytt sätt att smita, ex upp med huvudet och öppnar inte munnen då bettet ska in...hum.....sabla häst...........ska man behöva sälja honom bara för att han inte går få in från hagen??? HJÄLP!!!
Fasar för dagens intag men det blir hjälm, väst, stigbett, longerlina och spö...........och f...nn ta honom om han bråkar! Men så kan jag ju inte hålla på jämt....

Har ni elstängsel, kan han ha kommit emot det innan och därför inte vill gå ut ur hagen. Kan du leda honom i hagen? Om du har möjlighet att sätta uppen liten hage utanför "grinden" så kan du ju se om han går ut ur hagen och in i den andra. Det är kanske grindhålet som skrämmer honom, någonting kan ju ha hänt när inte du eller någon annan varit i närheten.
/Catharina

Där sa du något, Catharina! Olly, om ni har elstängsel, brukar ni stänga av det när ni ska ta in/ut hästarna? Om inte, brukar grindbanden ligga mot marken när ni öppnar? Detta har jag råkat ut för. Jag köpte nytt elaggregat för ett par år sedan (ett sådant man kopplar direkt till nätet, före hade jag bara haft batteridrivna), men det gick bra en hel sommar, höst och vinter utan att jag stängde av elen när jag skulle släppa in/ut hästarna. Ända tills tjälen släppte på våren och det blev blött i marken. Då helt plötsligt blev hästarna som förbytta. De tvärnitade framför grindhålet och kastade sig sedan igenom. Det tog några dagar innan jag förstod att grindbanden ledde el ner i marken eftersom det var så blött. Hästar är mycket elkänsliga. Den enda som inte reagerade var den enda som var skodd, vilket var anledningen till att jag inte förstod vad som var problemet förrän på en gång. Han borde ju leda ännu bättre? Men sedan kom jag på att han hade ju snösulor... De isolerade säkert.

Carina
www.silverarabians.com

Önskar att det hade varit så enkelt, men ack nej. Snarare är det så att står han vid grinden så går det fin fint att ta in honom, det är när han är långt upp i hagen som han inte ska hänga med, det går alltså inte komma en meter från det att man haffat honom = (

Med risk för att bli halshuggen av alla "förståsigpåare"-Har du provat att muta honom med godsaker eller att locka med en havrehink?

Om han skulle få gu ute dygnet runt då? Har han haft någon sådan period i sommar, var det lika då också?

Vart har du din häst nånstans?

Tack snälla allla som svarar och försöker hjälpa mig! Har lockat med godis och mat men det funkar inte heller, han är inget matvrak precis eller snarare tyvärr i detta fallet = )
Han tramsade i somras oxå, när han gick ute dygnet runt. Hagen är stor och det finns lite gräs, buskar, kvistar att tugga på + att de får middagsmat i hagen. Men det har slagit mig att faktiskt försöka svälta in honom, känns bara hemskt då han alltid ligger på gränsen till mager och jag alltid jobbar på att få i honom så mycket mat som det bara går. Tyvärr är nog kärnan i problemet att han bestämmer över oss och vill han vara i hagen så tänker han helt enkelt inte hänga med in. Kul sits......= (
Gick doch utan bekymmer igår. Jag bor i Småland, Jönköping.

min lilla pålla gör samma sak, men det är för att hon tycker att det är så otroligt tråkigt att gå in i stallet.... och ut ur stallet... och in i stallet igen efter ridturen..

henne får man snurra grimskaftet mot rumpan och går hon inte så ökar jag trycker genom att snurra närmare. samma sekund som hästen går slutar jag att snurra och hon går tve-tre meter. stopp och snurr på grimskaftet igen :D börjar bli en vanesak nu.... nu räcker det ofta med att man går bak ett steg och tittar på rumpan hennes, så går hon....

prövat och backa honom? snurra honom? kanske en sån lasthjälp bakom rumpan?

en annan häst i mitt stall får man vänta ut. hon får stå och glo tills hon tröttnar, då brukar hon förlja med. inget stress här inte!!!!

min lilla pålla gör samma sak, men det är för att hon tycker att det är så otroligt tråkigt att gå in i stallet.... och ut ur stallet... och in i stallet igen efter ridturen..

henne får man snurra grimskaftet mot rumpan och går hon inte så ökar jag trycker genom att snurra närmare. samma sekund som hästen går slutar jag att snurra och hon går tve-tre meter. stopp och snurr på grimskaftet igen :D börjar bli en vanesak nu.... nu räcker det ofta med att man går bak ett steg och tittar på rumpan hennes, så går hon....

prövat och backa honom? snurra honom? kanske en sån lasthjälp bakom rumpan?

en annan häst i mitt stall får man vänta ut. hon får stå och glo tills hon tröttnar, då brukar hon förlja med. inget stress här inte!!!!

Om det inte är något problem med elen så vet jag faktiskt inte.

Eventuellt kan han ha stark flockinstinkt. Prova att leda ut två hästar samtidigt så kan det funka. När man rider känner hästen bättre att någon bestämmer och blir ofta säkrare. Detta är bara en liten chansning men du kan ju alltid prova, du har väl inget att förlora?

Det kan också vara så att han helt enkelt testar dig, eller tycker att det är kul att reta upp folk.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka