Gabapentin istället för Metacam till katt

Joppsa

Trådstartare
Hej! Min 16 årige hane har hypertyreos (bra T4 värde nu m h a medicin Apelka vet) samt så har han jättemycket artros, särskilt i ryggslutet. Artrosen syntes mycket tydligt på ultraljudet som togs för ett år sedan. Han har sedan dess fått gå på Metacam (har ont i rygg/bakben efter att han 💩 men annars är han vid så gott humör som man kan förvänta sig).
Han har länge haft känslig mage och äter Gastrointestinal mat. Vi var hos veterinären i måndags och tog blodprov för han har blod i avföring och har gått ned i vikt. Blodprovet visar B12 brist (kur påbörjad) men han behöver även äta kortison och det går ej ihop med Metacam.. Att ta solensia sprutor är uteslutet, han har Ocicatblod i sig och AVSKYR veterinärbesök (måste ge Bonqat när vi ska dit och det blir ändå ett jädra liv).

- Min fråga... är det någon som har erfarenhet av att ge Gabapentin till katt?
han måste ha något smärtstillande och Gabapentin är alternativet som återstår när metacam och solensia inte går..

Tack så mycket på förhand, mvh Johanna

Jag tvivlar på att gabapentin har tillräckligt god effekt mot smärta från artros då gabans smärtlindrande effekt främst gäller nervsmärta. Finns det möjlighet att veterinären kan lära dig att ge Solensia själv hemma?

Skulle Ocicat hatar veterinärer mer än andra raser? 🤔
Hej! Nja säkert inte men vår andra katt som är bondkatt är "medgörlig". Ocicat likt Bengaler har ju i regel väldigt tufft sinne och ger sig inte, vilket gör det till en pärs varje gång. Något man helst undviker.

Jag tvivlar på att gabapentin har tillräckligt god effekt mot smärta från artros då gabans smärtlindrande effekt främst gäller nervsmärta. Finns det möjlighet att veterinären kan lära dig att ge Solensia själv hemma?
Hej! Tack för din kommentar, ja kanske det kan gå, eller en hemveterinär. Får diskutera det vidare med veterinär imorgon.

Förstår inte varför du kommenterar om detta när jag ber om hjälp/ info om ett läkemedel? Ville bara klargöra att veterinärbesök är väldigt tuffa för honom.

Jag har gett solensia själv hemma, så skulle om du tror katten accepterar att du injicerar kolla det i första hand. Solensia gjorde underverk för min siames med artros.

I andra hand skulle jag se om det finns alternativ till kortison. Jag har gett gabapentin i lugnande syfte men aldrig sett någon märkbar effekt på smärta tyvärr.

Hej! Nja säkert inte men vår andra katt som är bondkatt är "medgörlig". Ocicat likt Bengaler har ju i regel väldigt tufft sinne och ger sig inte, vilket gör det till en pärs varje gång. Något man helst undviker.

Hehehe, försök att ha en söt liten 3.5 kg burma som behöver gababentin för att kunna sövas :D När jag är hos veterinären och har varit där förut så tas handskarna och tratten fram direkt. Jag behövde vaccinera henne och det krävdes veterinär och djurskötare, tratt och handskar for åt alla håll.

Imorgon ska jag droga henne med bonqat så jag förhoppningsvis kan klippa hennes klor.

Hehehe, försök att ha en söt liten 3.5 kg burma som behöver gababentin för att kunna sövas :D När jag är hos veterinären och har varit där förut så tas handskarna och tratten fram direkt. Jag behövde vaccinera henne och det krävdes veterinär och djurskötare, tratt och handskar for åt alla håll.

Imorgon ska jag droga henne med bonqat så jag förhoppningsvis kan klippa hennes klor.
Hej! Ja det är verkligen tufft med katter som inte bara "ger upp" hos veterinären, samma sak här, Bonqat är ett måste om de ens ska få titta på honom hos vet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka