Gaah nervös inför kurs!

Carolininen

Trådstartare
Efter en jobbig graviditet tog jag idag tag i hundelen av mitt liv och anmälde mig och staffen till en förberedande tävlingslydnad-kurs.
Gud vad nervös jag blev plötsligt! Man måste ju göra inträdesprov för att få delta. Jag kollade igenom momenten och de borde inte vara några problem för oss men man vet ju aldrig:crazy: det har ju blivit lite si och så med lydnaden på senaste.
Är jag dum som anmäler mig till den kursen nu när jag har haft uppehåll med ordentlig träning på nästan ett år? Vet inte vad jag annars skulle ta för kurs. Känner att vi är för "bra" för allmänlydnadskurs.

Det är ju agility jag främst vill träna men tänkte att det är bäst att ta itu med lydnaden först och se hur han beter sig på träninsplanen tillsammans med andra hundar nu när han är vuxen (fyllde 2 i januari).
Sen tror jag att vi båda två hade gillat att köra lite lydnad paralellt.

Jag är ju faktiskt nybörjare när det gäller tävling. Njuffen har det aldrig varit nån mening att träna på allvar med. Staffen skaffade jag för att ha en hund att vara lite mer seriös med men så kom en graviditet emellan och försköt mina planer lite.
Förlåt för rörigt och meningslöst inlägg. Tänkte att det kanske är nån mer därute om nyligen startat upp med hunderiet och kan dela med sig av pepp.

Sv: Gaah nervös inför kurs!

KUL! Säger jag då :D
Klart det inte är dumt! Vovven längtar säkert också efter att komma igång!
Har ganska nyligen kommit igång igen själv med lydnaden efter uppehåll pga graviditet jag med, vi startade med att träna lite grann och sen ut på tävling, det får bära eller brista tänkte jag.
Vi gick ut och bokstavligen sopade banan med resten och landade på 189.5p med ett genomsnitt på 9.5p :D

Oroa dig inte! Min hund var helt okoncentrerad och vimsig på "inträdesprovet" men vi fick vara med ändå eftersom instruktören tyckte det var tydligt att jag var ambitiös och verkligen ville lära mig. Sen blev hunden tusen gånger bättre allteftersom kursen gick, och det var otroligt givande!

Många tävlingslydnadskurser (jag har gått 2) innehåller en blandning av hundar på olika nivåer, jag hade inte ens startat i 1:an medan någon skulle upp i 3:an. det var helt ok, instruktören gav oss alla hjälp och instruktion, ofta en och en.

Kör på, klart du ska vara med! Oroa dig inte en sekund! Ni kommer att lära er massor! :laugh:

Jag gjorde den ordningen du tänker göra, men jag borde gjort tvärt om :D
Att få en lydnadshund till att gå ifrån och gå på höger sida osv i agilityn är inte det lättaste!
Vill du köra agility så rekomenderar jag dig att börja träna utskick osv nu direkt. Så hunden inte bara blir insnöad i fotposition.
I övrigt kommer det säkert gå bra. Sålänge ni har en helt okej fotposition och en riktigt bra kontakt så bör ni vara redo för tävlingslydnad.

:)
Men du har nog lite mer erfarenhet än mig sedan tidigare!
Det är en ny klubb dessutom, jag känner ingen där men har hört en massa positivt.

Alltså vi har gått hinderkurs i agility och i slutet på den visade instruktören lite handling som jag spunnit vidare på på egen hand. Jag kan skicka honom på hinder från högersida och vänstersida och jag kan skicka honom på höger sida runt en stolpe (slalomingång). Sen om jag gör som man ska det vet jag inte.:)
Är det det som är utskick btw?

Bra kontakt har vi och okej är nog en korrekt benämning på fotgåendet;)

Inträdesproven på min klubb brukar handla om att de kollar lite inkallning, kontakt osv. Inga avancerade saker utan de brukar mest vilja se att man har skaplig koll på hunden (så den inte springer omkring och stör andra ekipage) och att man liksom inte är helt obildbar. Du behöver säkert inte oroa dig :)

På min klubb brukar inträdesproven vara i samband med kursstart, men man brukar få veta datum och tid innan.

Jag gick förberedande kurs för tävlingslydnad med min whippet i vintras och det var väldigt basic. Hon var 19 månader när vi började och definitivt äldst och kunde mest redan från start och då har vi verkligen ingen koll alls. Övriga ekipage var betydligt yngre, några kom direkt från valpkursen.

Syftet med en förberedande kurs är ju just att man ska lära sig steg för steg vad de olika momenten innebär och hur man går tillväga för att öva in dem för att göra det roligt och motiverande för hunden. Det är lite mer av öva och pröva än att finslipa moment. I varje fall var det så på den kurs jag gick.

Syftet med en förberedande kurs är ju just att man ska lära sig steg för steg vad de olika momenten innebär och hur man går tillväga för att öva in dem för att göra det roligt och motiverande för hunden. Det är lite mer av öva och pröva än att finslipa moment. I varje fall var det så på den kurs jag gick.

Ja det låter ju rimligt om man tänker efter:D
Jag känner mig lugnad! Tack!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp!
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Tillbaka