Gå ute året om?

E

ewa_85

Vi har 2 isisar, 1 shettis å 1 vbl. Att shettisen å isisarna kan gå ute året om vet jag. Men vbl?? klarar de verkligen av det? De får ju inte samma päls som de andra... detta är mest av nyfikenhet som jag frågar.

Men är tacksam för svar/synpunkter!

//Ewa

Sv: Gå ute året om?

Mina erfarenheter är att det går bra. Men det är ju viktigt att de får mycket hö att äta för att hålla värmen.

Ok. Jo, det är ju en självklarhet. Jag funderar på å låta de gå ute... men jag vet ändå inte... vet folk som haft sina vbl ute året om... Men i så fall funderar jag att hon ska få ha täcke, när hon fått den päls hon får... så att hon har täcke när det är som kallast... lr??

//Ewa

Antar att du har någon typ av lösdrift/vindskydd som de kan gå in i?

Klart de kan! Har haft mina på lösdrift här hemma i vintras. Vbl-stoet fick inte täcke pga dräktighet och hon fick jättefin päls. Förra vintern var de inne alla nätterna och hon gick med täcke men jag tyckte hon fällde pälsen bättre i våras, när hon gått utan. Nu rids hon ju inte, pga dräktighet, så om man ska rida får man kanske ha täcke tex om man klipper. De fick fri tillgång på hö och i år ska de få fri tillgång på hösilage.

Det finns väl rätt många större och mindre uppfödare av vbl som har sina hästar (unghästar och dräktiga) på lösdrift och därmed i princip ute, året om!

De som jag har sett har fått väldigt tät och fin päls även om den inte blir så lång. Så det är klart att de kanske inte klarar de här värsta blötsnö-regnen lika bra som lite mer behårade raser. Men då finns ju vindskydd/ligghall att tillgå, hoppas jag :smirk:

Självklart får de en ligghall. :) Skulle inte ens kunna tänka tanken på å ha de ute om de inte har tillgång till ligghall/vindskydd.

//Ewa

Ok. De får fri tillgång på hö elelr hösilages.

Tack för era svar!!

Nu kanske jag vågar ha de ute, va ju mest en fundering först... Men jag tycker att de borde tycka det är skönare å gå ute å få frisk luft å kunna plocka lite hela tiden, i stället för å stå inne...

//Ewa

Jamen då så. :) Då borde det väl funka.
Det har varit så mycket skumma trådar med folk som tycker att det är helt ok att ha hästarna ute året runt utan ligghall "för det finns ju faktiskt ett träd i hagen" (el. ngt ditåt...) :crazy:

du skulle se vilken päls min häst (vbl) sätter om man inte täckar :crazy: hon ser ut som en ponny.

om det är någon som tycker att det räcker med "träd" så borde de ta reda på att man enligt lag ska ha en ligghall, och det är olika mått beroende på antalet hästar.
Vi har våra fölston ute året om, de trivs jätte bra med det, men det krävs ju mera foder... När det var riktigt dåligt väder i vintras fick de täcke på, men då såg jag at de frös. Hon som är äldst är nu 18 år och gått ute de sissta 10 åren, på henne kan man se att hon förbereder sig bättre för vintern... hon ser nästan ut som en nallebjörn.

Det stämmer! Tänkte inte på det...men de flesta verkar föda upp sina föl/unghästar på lösdrift redan första vintern. Likaså med fölstona.

Mitt hbl-sto kommer också att få vara ute, utan täcke, i vinter. Vare sig hon visar sig vara dräktig eller ej!

=) Tack för era svar!! Ligghallen är ca 20 kvm. Å det blir nog halm som strö. Då har de ju ngt att plocka med i ligghallen oxå. Om de inte känner för å gå ut till hö/hösilage balen...

Isisarna å shettisen ser ut som raggsockor på vintern :D Tänkte som så att om det blir riktigt skit väder (regn/snö/jätte kallt), så får de täcke på sig.

Ha det gött!

//Ewa

Jag har mitt halvblod på lösdrift :)
Han verkar trivas bra, jag har täcke på honom. Värst tycker jag det är i regn/blåst perioderna när det är runt 0 grader.
Han rids för fullt hela vintern. Enda problemet är att det inte funkar att träna i ridhus, då blir han svettig och behöver stå inne och torka en natt.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 121
Senast: Juli0a
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
537
Senast: Kristall10
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
568
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama