Gå på tygeln längre!

Sv: Gå på tygeln längre!

Du kanske skulle börja med att hitta en balanserad grundsits, och det går inte fort. Jag har jobbat i ett år drygt med min balans och min grundsits däer jag inte påverkar. Först där kan man börja påverka hästen dit man vill, att sitta med korta tyglar på små volter på en säkerligen obalanserad och stel häst sliter bara på frambenen och gör att hästen böjer in huvudet vilket är väldigt FEL.
Varför har du inte möjlighet till tränare? Är det för dyrt? I så fall kan jag meddela att det inte är gratis att åka till veterinären heller. Ta vettig hjälp eller sluta försöka rida hästen på tygeln...

Tack!

Nu kom jag precis hem från att ridit honom, och jag måste säga att det går bättre för varje gång! :)

Efter att jag hade värmt upp honom så hade jag kortare tyglar, den ena "lirkade" jag lite med och drev på. Jag får han i form lättare nu med det stora problemet är : När jag väl har fått honom i form så har han bara huvudet "nere" i 2 steg ! :confused: Jag kanske ska tillägga att jag släpper lite på tyglarna, kanske glömmer lite att driva på då, men fortsätter att "lirka" med ena handen! VAD gör jag för fel?!

Snälla hjääälp!

Felet är att du koncentrerar dig på var han har nacken istället för att se till att du har en lydig och uppmärksam häst.

Börja med att kontrollera att du kan stanna, sätta igång och svänga UTAN TYGEL, dvs hitta dina sitshjälper. I början kan du behöva ta hjälp av tygeln för att stanna men då bara som ett förtydligande till hästen att "när jag gör såhär med kroppen menar jag stopp". Är det alldeles för svårt så använd mjuka tygelhjälper och skänkelhjälper och jobba på att du ska kunna sätta igång, stanna och svänga på så små hjälper som möjligt och att hästen lyssnar DIREKT. Inget krav på hur han håller huvudet eller vilken fart till en början, utan bara ATT han lyder, dvs ni trimmar in er på varandras hjälper.

Detta lär ta ett tag när man precis börjar med det. Börja i skritt och när det funkar går du upp i trav och gör samma sak, men tar ner till skritt istf direkt till halt i början.

När du kan göra detta har du kommit långt på vägen till att rida hästen på tygeln och i en trevlig form.

Okej, tack, men vill någon vara snäll och svara på min fråga? :)

Men du har fått många väldigt bra svar!! T.ex Madick, Polly_Mulle och Danilo. Var säkert några fler, men kommer inte ihåg alla.

Det det handlar om är att du måste läsa svaren noga, läsa böcker, ta lektioner (på annan häst om du inte kan rida för instruktör på medisen), och framförallt omvärdera din syn på ridning!! Eller omvärdera dina kunskaper kanske är rättare uttryckt!! Läs mer om vad form verkligen är!!

Madick skrev:
Felet är att du koncentrerar dig på var han har nacken istället för att se till att du har en lydig och uppmärksam häst.

Här har du ett konkret svar, för att ta ett exempel!!:) Resten av svaret var med kanon!!

*kl*

Kan också tillägga att när hästen är på tygeln och går i en korrekt form så behöver man varken trycka med skänkeln eller hålla i munnen på hästen så länge man bara ska rakt fram, man kan bara sitta där och hästen går i form ändå. Enda hjälperna du behöver ge är när du ska göra något annat än rida rakt fram, och då bara som impuls att hästen ska ändra det den håller på med.

Så sålänge du måste hålla i och driva som en dåre är du långt ifrån att ha hästen på tygeln och i en bra form.

Jag kan bara säga hur jag gör i början med mitt halvblod likaså araben..Rider dom i låg form i början på halvlånga tyglar och driver framåt så de kommer i gång och går avslappnat..Sen efter att ha värmt upp dom lite på det sättet kan man plocka upp dom.. Men fortfarande ha de avslappnade typ..Så gör jag med mina pållar iaf..

Onward skrev:
Jag kan bara säga hur jag gör i början med mitt halvblod likaså araben..Rider dom i låg form i början på halvlånga tyglar och driver framåt så de kommer i gång och går avslappnat..Sen efter att ha värmt upp dom lite på det sättet kan man plocka upp dom.. Men fortfarande ha de avslappnade typ..Så gör jag med mina pållar iaf..

Trådskaparen har inte ens kommit till sån eftergift att hon ens kan rida hästen i en låg form. Du går handlingen i förväg :)

Det hjälper ju inte henne om jag berättar hur jag gör när jag sitter upp. Sitter upp, skrittar fram, tar tyglarna och sätter hästen i den form jag behagar ha den.

Ne de iof..tänkte inte på det:p..hehe..men känns lite som så här att typ få så att hästen bjuder framåt så den sen sänker sig..så hadenog jag gjort iaf:)..

Men alla har vi olika teknik eller hur man ska säga det;)

Anledningen till att många svar du får inte handlar konkret om hur man får hästen att gå i form är för att jag tror att många med mig märker att du går för fort fram! För hästens och din egen skull behöver du sluta koncentrera dig på nacken och jobba med andra saker i stället. Det är helt enkelt omöjligt att rida hästen i form utan att tänka på t.ex. sitsen. Att ge dig svar om hur man gör med tyglarna gör bara mer skada än nytta, eftersom du då lär dig fel.

Okej, då ska jag börja med att jobba med min sits! :)

Toppen!

Och så tycker jag verkligen att du ska försöka få tag i en instruktör, det hjälper mycket mer än vad man tror! Eller att någon som kan lite mer kanske kan titta på dig och din sits? Det kan vara svårt att se själv om man sitter rätt och inverkar rätt på hästen! :idea:

Jag ska faktiskt snart ta privatlektion (2pers.) , kan tyvärr inte med medisen, men tror ni att det kan hjälpa något ändå?

Absolut! i många fall är det nog så att hästen inte har några problem med att förstå, men ryttaren har svårt att förklara med rena hjälper. Om ryttaren t.ex. fokuserar mycket på tyglarna i tjugo minuter och menar att hästen ska gå i form, medan du samtidigt omedvetet med sätet säger till hästen att det är obehagligt att gå i den formen/ gör det svårt för den på något sätt, så är det ryttaren som behöver hjälp med att förstå vad hon eller han egentligen ger för omedvetna hjälper.
Vad kul att du ska ta lektioner, jag önskar dig verkligen lycka till!

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 702
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama