Gå på tygeln längre!

I

Instant

Jag rider på ganska små volter och har skänklarna lite längre bak, driver. Tyglarna har jag väldigt korta och den yttre håller jag still medans jag kramar den inre. Ibland så går han på tygeln, om det nu heter så. Iallafall att han söker sig neråt, böjer nacken. Nu till problemet: När han äntligen gör det så går det i ca. 4 steg! :( För mig tar det ett tag innan han gör det, han är väl sådär stel (22år gammal) men han kan! Vad gör jag för fel? Ska man slappna av i handen eller fortsätta som innan?

När hans ägare rider så går han iform hur enkelt som helst!

Obs: Jag har inte möjlighet till en tränare, tyvärr. :(

Sv: Gå på tygeln längre!

prata med hästens ägare, denna kan kanske hjälpa dej!
om hästen går bra för denne, så kan hon nog ge dej lite tips!
lycka till!

Visst kan hon ge mig tips, men eftersom hon bara är hemma på helgerna så vill/måste jag ju gärna utvecklas själv också. Hur viktigt är det att hästen går i form? Ska den ALLTID göra det då man rider?

Zadek skrev:
Hur viktigt är det att hästen går i form? Ska den ALLTID göra det då man rider?

Jag anser att hästen alltid ska gå i form. Visst kan man skritta på lång tygel ibland, men så fort man kortar tygeln och ber hästen arbeta SKA den gå i form.

Immer

Zadek skrev:
Visst kan hon ge mig tips, men eftersom hon bara är hemma på helgerna så vill/måste jag ju gärna utvecklas själv också. Hur viktigt är det att hästen går i form? Ska den ALLTID göra det då man rider?

Någon förklarade för mig för många år sedan skillnaden på att gå i form och inte på ett kortfattat sätt som jag tycker är bra: När hästen inte går i form sitter du "direkt på ryggraden". Man ska alltid se till att hästen jobbar på rätt sätt dvs går i form, jag undviker långa skritt pass på lång tygel, då tar jag hellre en promenad

Tack, men ska jag driva ännu mer? Hur långa/korta tyglar ska man ha?!

Du ska egentligen inte ha så korta tyglar, mer än att du har kontakt med hästens mun. Gör såhär: Ta i tyglarna såppas mycket att det tar emot, direkt när han mjuknar i munnen och söker sig neråt ger du du eftergift DIREKT. Eftergiften är det viktigaste. Tänk på att formen kommer bakifrån, hans bakben måste gå bra för att samlingen ska komma. Rid i volter, serpentiner och andra övningar för att mjuka upp honom och få med bakdelen. Tänk på eftergiften i munnen bara, du vill väl inte ha en häst som är hård i munnen?

Jo, men om jag ger eftergift, kommer han inte dra upp huvudet då? Eller har jag fattat fel? :smirk:

Zadek skrev:

Nej hästen behöver inte alltid gå i form. Se på ridskolehästarna, av alla lektioner de går per dag hur många av de gångerna går de i form? Inte så många... Allt för många rider hästarna i fel form också. Min häst går i en korrekt form kanske i 15-30min om jag rider i 1-1,5h. visst hon går ju och böjer på nacken fint hela tiden, men då hon slappnar av och verkligen arbetar med rygg och bakdel är en liten stund. Hon är också till åren och det tar låååång tid för henne att värma upp. Du ska inte stressa dig framåt genom att få hästen i form. Hur man rider en häst i form anser jag är omöjligt att beskriva, det finns inget speciellt sätt. Formen kommer då ryttaren kan samverka sina hjälper, hästen slappnar av och då ryttaren har god balans. Du är på helt rätt väg även om hästen bara söker sig neråt några steg. Det du kan tänka på är att värma upp hästen ordentligt i skritt innan du börjar med trav och galopp. Fortsätt som du gör nu så kommer det nog fixa sig tillslut, men det tar tid! Och det kommer bli lättare om du får hjälp av en tränare. Lycka till!

Förhoppningsvis inte! :) Oftast blir hästen mer avslappnad, och sänker huvudet när den får en eftergift. Som tidigare sagt så får du inte en häst att gå i form utan bakbenen, men eftergifterna i handen tycker jag är lika viktig! Hästen måste känna förtroende för din hand, och får inte känna sig fasthållen! Lycka till! :)

Zadek skrev:
Jo, men om jag ger eftergift, kommer han inte dra upp huvudet då? Eller har jag fattat fel? :smirk:

om hästen går i form och arbetar bra med rygg och bakdel så drar den inte upp huvudet vid en eftergift.

Ämelie skrev:
Nej hästen behöver inte alltid gå i form. Se på ridskolehästarna, av alla lektioner de går per dag hur många av de gångerna går de i form? Inte så många... Allt för många rider hästarna i fel form också. Min häst går i en korrekt form kanske i 15-30min om jag rider i 1-1,5h. visst hon går ju och böjer på nacken fint hela tiden, men då hon slappnar av och verkligen arbetar med rygg och bakdel är en liten stund. Hon är också till åren och det tar låååång tid för henne att värma upp. Du ska inte stressa dig framåt genom att få hästen i form. Hur man rider en häst i form anser jag är omöjligt att beskriva, det finns inget speciellt sätt. Formen kommer då ryttaren kan samverka sina hjälper, hästen slappnar av och då ryttaren har god balans. Du är på helt rätt väg även om hästen bara söker sig neråt några steg. Det du kan tänka på är att värma upp hästen ordentligt i skritt innan du börjar med trav och galopp. Fortsätt som du gör nu så kommer det nog fixa sig tillslut, men det tar tid! Och det kommer bli lättare om du får hjälp av en tränare. Lycka till!

Kanske ska kalla det här ett litet *knapplån* :p
Visst har du rätt i att ridskolehästarna inte går i form på så många lektioner, och det tror inte jag är nån stor fara, problemet är att många ridlärare sätter på gummisnoddar, inspänningar och graman istället! :eek: Hur många är det som inte kan samverka sina hjälper, eller få en häst i en ärlig form som klarar av att rida med graman? Förmodligen inte nån! Med gummisnoddar och inspänningar tvingas hästarna att kröka på nacken, utan att arbeta i rätt form! Inte konstigt att ridskolehästarna får senskador, ryggskador och dylikt, och avlivas och slaktas hejvilt!

Håller inte med dig till 100% av det du skriver. Gramanen är en väldigt användbar hjälptygel och det finns människor som använder denna HELT rätt. dvs. under korta perioder för att hjälpa hästen att bära sig. Jag har själv ridit med graman på en häst som inte orkade bära sig i galoppen. Då gramanen åkte på så kunde hon helt plötsligt galoppera utan att gå i korsgalopp. Ägaren av hästen red på graman ibland och utan ibland och nu så har hästen blivit mycket bättre och bärigare i galoppen UTAN graman! Men det är helt fel att ridlärare sätter på inspänningstyglar om ryttaren inte klarar av att rida med dem. Däremotså håller jag inte med om att ridskolehästar avlivas hel vilt. Jag läste en undersökning för några år sedan att ridskolehästarna i regel var friskare än privat hästar. Varför?? jo, för att ridskolehästar rids av så olika många ryttare, olika ryttare har olika svagheter. en privathäst som rids blir utsatt av en och samma ryttare hela tiden och denna ryttare har sina svagheter som hästen får tas med varje dag. Detta gäller självklart inte alla hästar, men endel. När jag tänker efter så vet jag nog fler privathästar som behövts avlivas än ridskolehästar. och när man hoppar, inte går hästen i form då??

Ämelie skrev:
Håller inte med dig till 100% av det du skriver. Gramanen är en väldigt användbar hjälptygel och det finns människor som använder denna HELT rätt. dvs. under korta perioder för att hjälpa hästen att bära sig. Jag har själv ridit med graman på en häst som inte orkade bära sig i galoppen. Då gramanen åkte på så kunde hon helt plötsligt galoppera utan att gå i korsgalopp. Ägaren av hästen red på graman ibland och utan ibland och nu så har hästen blivit mycket bättre och bärigare i galoppen UTAN graman! Men det är helt fel att ridlärare sätter på inspänningstyglar om ryttaren inte klarar av att rida med dem. Däremotså håller jag inte med om att ridskolehästar avlivas hel vilt. Jag läste en undersökning för några år sedan att ridskolehästarna i regel var friskare än privat hästar. Varför?? jo, för att ridskolehästar rids av så olika många ryttare, olika ryttare har olika svagheter. en privathäst som rids blir utsatt av en och samma ryttare hela tiden och denna ryttare har sina svagheter som hästen får tas med varje dag. Detta gäller självklart inte alla hästar, men endel. När jag tänker efter så vet jag nog fler privathästar som behövts avlivas än ridskolehästar. och när man hoppar, inte går hästen i form då??

Jag skriver ingenstans att gramanen inte är bra, för det är den!
Jag skriver efter mina egna erfarenheter! De två senaste åren har min ridskola avlivat hur många hästar som helst, och jag tror att det beror på att hästarna går med inspänningar och gummisnoddar så gott som jämt! Och visst är gramanen bra! Men som sagt jag tror inte nån som inte kan samverka sina hjälper, och rida en häst ärligt i form, klarar av att rida med graman!

Zadek skrev:

Jag tror du missuppfattat litegrann.
Hästen kommer i form genom att hästen sätter under sig bakdelen och välver ryggen. då följer huvud och hals med. det låter som du missuppfattat lite och rider framifrån istället för bakifrån.
Om du går in på dressyr forumet så hittar du många bra trådar där om hästens form, som kan förklara litegrann.

Då håller jag med :) Fast på våran ridskola används inte graman eller några andra instänningstyglar på ridlektioner. De har på sin höjd en martingal på sig. Fast nu har vi en ny ridskolehäst som gått med gummisnodd på hans första lektioner, men ridlärarna och vi som går ridgymnasium jobbar för att få hästen att kunna sänka nacken och slappna av utan någon snodd och det har blivit en klar förbättrning :)

Tack för alla svar! :)

Nu tror jag att jag ska rida idag, eller på tisdag - hur ska jag nu göra?

1. Värma upp-skritta på lång tygel, ca. 20min.

Men sen? Hur ska jag göra när jag vill få han att gå i form?

Du ska inte börja med att ha väldigt korta tyglar och rida på volter som du beskrev i det första inlägget. Hästen måste få en chans att bli varm innan den kan arbeta ordentligt. Så jag föreslår att du efter att skrittat på långa tyglar minst 10 min, travar och rider lätt utan att kräva överdrivet mycket av hästen. Efter ett par varv kan du börja bli nogrannare med att hästen skall vara ställd i hörnen, och börja variera mellan raka och böjda spår. Nu i uppvärmningen så strävar du efter en låg form, då hästen söker sig långt framåt och nedåt. När både du och hästen är uppvärmda är det dags att kräva lite mer. Sträva efter en lite högre form, samla hästen men glöm inte att driva hela tiden!! Nu kan du rida på väldigt mycket varierade vägar som serpentiner och volter och lägga in lite galopparbete. Det bästa för hästen är att gå riktigt bra under ett kort och intensivt pass och att sedan avsluta och påbörja ridpasset i en låg form.
Lycka till!;)

Efter att ha läst alla inlägg vill jag bara säga: rid för instruktör! Det är det viktigaste du kan göra just nu, framför allt för att du själv ska kunna utvecklas. Som du skrev ovan så vill du kunna utvecklas själv i veckorna medan ägaren är borta, men det är i stort sett omöjligt att utveckla sig själv på ett bra sätt för dig och för hästen utan instruktör.

Fram tills det att du har ordnat en instruktör tycker jag att du ska åka till närmaste bibliotek och låna så många böcker om ridning som du kan, och jag rekommenderar Sally Swift "Ett med hästen" och andra nyare böcker av t.ex. Kyra Kyrklund (i gamla böcker från 70-talet står det ofta konstiga och mer eller mindre felaktiga beskrivningar av hästen och ridningen).

Som många tidigare skrivit så rider man hästen i form för att det är bäst för hästens kropp att arbeta med bakbenen. Men för att man ska kunna komma till att rida i korrekt form så måste många andra saker fungera först: ryttarens balans, tyngdpunkt, säte o.s.v. I stället för att fokusera på hästens form tycker jag att du ska arbeta med ditt säte. Kan du stanna hästen med hjälp av sätet (inte tyglarna), och få fram den i skritt med sätet? Gå till vänster, höger? Har du bra balans, så att du kan rida utan stigbyglar? Prova! :)

Men som sagt, det viktigaste är att du ordnar en instruktör att rida för! Lycka till!

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 702
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 691
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet

Hund, Katt, Andra Djur