Gå på tygel?

Skreppur

Trådstartare
Vad menas med om hästen går på tygeln? Hur får man den göra det?
Har undrat över det ett tag.. :bump:

Sv: Gå på tygel?

Hittar ingenting, måste göra något fel, får inte alls det jag vill.. :confused:

Ingens om kan förklara vad "Gå på tygel" är? :confused:

Hmm.. svårt att förklara, men man får hästen att böja lite på nacken, det är inte det som är vitsen utan att den ska arbeta. USch det är jätesvårt att förklara, men om du rider på banan så ska du ha ett stöd på yttertygeln och så ska du arbeta med innertygeln, inte sitta och dra, men lite finkänsligt... någon annan som kan förklara?

När hästen går på tygeln Korrekt ska den arbeta med ryggen och skjuta på med bakdelen , också böja på nacken .
Endel tror att hästen går på tygeln när den kröker lite på nacken , men då arbetar den med fel muskel och det är i stort sett allt..

"Gå på tygeln" är en svordom i mina öron/ögon.

Det heter att hästen GÅR I FORM. Det hat ingenting med tygeln att göra!!!!

"Man lägger tygeln på marken, och så försöker man få hästen att gå på den..." Citatet snott av NiraK

:bow: :bow: :bow:

Tja - det blir ju inte bättre för att man tvingar in hästen i en form än att man tvingar den att gå på tygeln.

Om hästen är lätt i handen och svarar på lätt och korrekt på hjälperna så kan man börja tala om "på tygeln". Men det är som ragatan skrev bara ett uttryckssätt. Och om man börjar med att dra i tygeln för att böja halsen så är det som att måla limpan brun istället för att grädda den i ugnen - som Pikeur skriver på sin hemsida..../T_B

Carran82 skrev:
"Man lägger tygeln på marken, och så försöker man få hästen att gå på den..." Citatet snott av NiraK

:bow: :bow: :bow:
Va smart då skulle min verkligen böja på nacken,bara för att se vad som är på marken :idea:

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama