M
mellis
Har en fjording som behöver gå ner lite för att bli riktigt fin i hullet.
Jag vet att om man vill ha ner vikten på en häst så ska man i första hand dra ner på kraftfodret och i andra hand grovfodret, men problemet är att jag behöver göra tvärtom....
Nu står han på 50,9 MJ, vilket tydligen är för mycket. Har tänkt att dra ner till ca 48 MJ, men om jag tar bort kraftfodret och ger bara hö, samma mängd han får nu (6 kg), så blir det i allafall för mycket energi och kvoten blir för låg.
Alltså får jag minska höet till 5 kg och ge MER kraft och proteinfoder istället. Detta säger ju emot hur man "ska" göra egentligen. Det är detta som är dilemmat. Det känns ju lite knäppt om man säger så.
Nuvarande foderstat är:
6 kg hö
0,1 kg Krafft Grund
0,1 kg Krafft Protein
Ger 50,9 MJ, 311 g smrp, kvot 6,1
Det nya förslaget ser ut så här:
5 kg hö
0,5 kg Krafft Grund
0,2 kg lusern
ger 47,7 MJ och 286 g smrp, kvot ca 6
Är detta ett vettig lösning tycker ni, eller hur ska jag göra?
Jag vet att om man vill ha ner vikten på en häst så ska man i första hand dra ner på kraftfodret och i andra hand grovfodret, men problemet är att jag behöver göra tvärtom....
Nu står han på 50,9 MJ, vilket tydligen är för mycket. Har tänkt att dra ner till ca 48 MJ, men om jag tar bort kraftfodret och ger bara hö, samma mängd han får nu (6 kg), så blir det i allafall för mycket energi och kvoten blir för låg.
Alltså får jag minska höet till 5 kg och ge MER kraft och proteinfoder istället. Detta säger ju emot hur man "ska" göra egentligen. Det är detta som är dilemmat. Det känns ju lite knäppt om man säger så.
Nuvarande foderstat är:
6 kg hö
0,1 kg Krafft Grund
0,1 kg Krafft Protein
Ger 50,9 MJ, 311 g smrp, kvot 6,1
Det nya förslaget ser ut så här:
5 kg hö
0,5 kg Krafft Grund
0,2 kg lusern
ger 47,7 MJ och 286 g smrp, kvot ca 6
Är detta ett vettig lösning tycker ni, eller hur ska jag göra?