Gå ner i vikt när man är föräldraledig hemma med barn

A

Alanis

Fler föräldralediga som behöver gå ner ett par kilo? Jag vill egentligen försöka få tips och hjälp med de svårigheter som finns med att banta när man är föräldraledig:

1. Du har haft en jobbig natt med vaket och skrikigt barn. Måste ha socker för att hålla humöret uppe under dagen och orka vara en tillräckligt bra förälder. Startar dagen med två ballerinakex i smyg i köket. Går till skåpet på kvällen för att ta lite "nyttig" mörk choklad. Kan dock äta 100g åt gången tom mörk choklad väl inte längre är nyttigt.

2. Sommartid=utflyktstid. Glass, pannkakor, pastasallad, snabba lösningar så som risifrutti och drickyoghurt. Försöker avstå glass, pannkakor, risifrutti och bullar (även nyttiga då jag inte mår så bra av mjölprodukter) men vad kan jag äta istället? Är vegetarian vilket försvårar när man är på ställen som serverar korv eller flottiga våfflor.

3. Du äter för mycket mat. När du samtidigt servar två barn med mat som du själv äter märker du inte hur mycket du själv stoppar i dig.Hinner dessutom inte tugga tillräckligt för att bli mätt. När lillebror dessutom sover under mellanmålstiden passar det på att slinka ner 3 knäckebröd med mycket ost.

4. du träffar andra föräldralediga mammor som bjuder på brödbrunch och kakor. Med hänvisning till sömnbrist och dålig karaktär kan du inte låta bli att automatiskt äta det som bjuds.


5.Hinner inte träna. Dagtid går vi visserligen promenader, men snabbt går det inte. Kvällarna är barnen vakna länge.

6. Din man försöker pigga upp dig genom att göra fruktsallad. Han piffar till den med muscovadoråsocker, hemkokt vaniljkräm eller glass då han tänker att det ju ändå är frukt som är så nyttigt.

Så ni som har det som jag, hur gör ni?
 
Sv: Gå ner i vikt när man är föräldraledig hemma med barn

Jag äter bara mat som är upplagt på tallriken. Jag har en son som jag ammar som är mjölkproteinallergiker. Jag tycker dessutom att jag mår bättre och orkar mer utan alla mjölkprodukter. Utan mjölkprodukterna får jag inte samma blodsockerfall, men det kanske har att göra med att småätandet försvinner (för allt gott innehåller mjölk... :devil:) och jag äter ordentligt när jag väl äter.

Motion blir det inget att tala om eftersom min kropp fortfarande är helt paj sedan graviditetens foglossning.
 
Sv: Gå ner i vikt när man är föräldraledig hemma med barn

1. Du har haft en jobbig natt med vaket och skrikigt barn. Måste ha socker för att hålla humöret uppe under dagen och orka vara en tillräckligt bra förälder. Startar dagen med två ballerinakex i smyg i köket. Går till skåpet på kvällen för att ta lite "nyttig" mörk choklad. Kan dock äta 100g åt gången tom mörk choklad väl inte längre är nyttigt.

Inleder dagen med att göra en stor kanna kaffe, som sen får ersätta ballerinakex och liknande som uppiggare. Köper inte hem en massa kakor och choklad, finns det i skåpen äter man upp det.

2. Sommartid=utflyktstid. Glass, pannkakor, pastasallad, snabba lösningar så som risifrutti och drickyoghurt. Försöker avstå glass, pannkakor, risifrutti och bullar (även nyttiga då jag inte mår så bra av mjölprodukter) men vad kan jag äta istället? Är vegetarian vilket försvårar när man är på ställen som serverar korv eller flottiga våfflor.

Köper/tar med mig matiga mackor istället för glass och pannkakor.

3. Du äter för mycket mat. När du samtidigt servar två barn med mat som du själv äter märker du inte hur mycket du själv stoppar i dig.Hinner dessutom inte tugga tillräckligt för att bli mätt. När lillebror dessutom sover under mellanmålstiden passar det på att slinka ner 3 knäckebröd med mycket ost

Lägger upp normalportion till mig själv, försöker hålla mig från de onödiga mackorna och belönar mig med t ex lite slösurfande istället för med mat när man får en stund för sig själv.

4. du träffar andra föräldralediga mammor som bjuder på brödbrunch och kakor. Med hänvisning till sömnbrist och dålig karaktär kan du inte låta bli att automatiskt äta det som bjuds.

Tackar ja, men äter inte mig proppmätt eller tar om av allt.

5.Hinner inte träna. Dagtid går vi visserligen promenader, men snabbt går det inte. Kvällarna är barnen vakna länge.

Pratar med maken om att det är superviktigt att jag hinner träna, och sticker och tränar på helger/kvällar.

6. Din man försöker pigga upp dig genom att göra fruktsallad. Han piffar till den med muscovadoråsocker, hemkokt vaniljkräm eller glass då han tänker att det ju ändå är frukt som är så nyttigt.

Förklarar för maken att glass/socker/vaniljkräm gör salladen kaloririk. Äter keso till istället, eller tar en liten klick grädde/glass.
 
Sv: Gå ner i vikt när man är föräldraledig hemma med barn

Jag gor det jag kan gora. Just nu springer jag 3-4 ggr i veckan. Jag har lagt matberoendet pa hyllan tills jag slutar amma for jag ar 99% saker pa att min amnesomsattning kommer andras da och det sager stopp lite mer, precis som forra gangen jag slutade amma. Det ar inte varldsviktigt att jag blir smal och valtranad i ar. Om ett tag blir barnen storre och jag kan spela fotboll med dem i tradgarden och de kan cykla bredvid mig nar jag springer + att vi kan gora lite mer utflykter dar jag ror mig mer. Om barnen ar med har jag ju mycket mer tid och det kanns mer motiverat. Annars har man sa mycket annat att gora pa barnfria timmar.
 
Sv: Gå ner i vikt när man är föräldraledig hemma med barn

Du har gjort en lista med 6 bortförklaringar, gör en lista med 6 lösningar istället så har du i alla fall rätt inställning ;)
 
Sv: Gå ner i vikt när man är föräldraledig hemma med barn

Hihi! Lätt för dig att säga ;)
Smala klarar av det mkt enklare än en fetknopp som jag... Känner igen mig i henne. Längtar efter vardagen ja...
 
Sv: Gå ner i vikt när man är föräldraledig hemma med barn

Fast om jag inte såg till att äta lagom och röra på mig hade jag också varit tjock ;) Det kommer inte av sig själv, hur gärna man än vill... :D
 
Sv: Gå ner i vikt när man är föräldraledig hemma med barn

Fast om jag inte såg till att äta lagom och röra på mig hade jag också varit tjock ;) Det kommer inte av sig själv, hur gärna man än vill... :D

Gör det inte? Måste nästan erkänna att det gjort det för mig. Jag rör mig inte mer än lugna promenader, men vad jag äter har ju blivit bättre (även om det inte varit medvetet).

Ändå står jag på -3 kg från inskrivningsvikten och H blir 3 månader om en vecka. :)
 
Sv: Gå ner i vikt när man är föräldraledig hemma med barn

Hihi! Lätt för dig att säga ;)
Smala klarar av det mkt enklare än en fetknopp som jag... Känner igen mig i henne. Längtar efter vardagen ja...

Menar du att "fetknoppar" saknar logik...?

Ta de sex punkterna i första inlägget, låtsas att någon annan skrev dem och ge förslag på lösningar på samtliga punkter. Det svåra är inte att komma på lösningarna, det svåra är att sedan följa den planen. Men steg 1 är och kommer alltid att vara inställningen. Är jag en person som ser problemen, eller en person som ser lösningar...?

(Nej, jag är inte en smal person.)
 
Sv: Gå ner i vikt när man är föräldraledig hemma med barn

Precis.

Lösningen är enkel, att hålla sig till lösningen är svårt. Om man dessutom har ångest för att man bryter lösningen stup i ett så har man ett riktigt dåligt ekorrhjul.

Jag får stöd/hjälp att gå ner i vikt. Klart värt att ha en person som man kan få råd/stöd/pepp hos.
Det gäller att bryta mönster ( som både gör att man äter för mycket och att man tänker i negativa banor ). Det är inte lätt, definitivt inte om man har ett sockerberoende.
 
Sv: Gå ner i vikt när man är föräldraledig hemma med barn

1. Du har haft en jobbig natt med vaket och skrikigt barn. Måste ha socker för att hålla humöret uppe under dagen och orka vara en tillräckligt bra förälder. Startar dagen med två ballerinakex i smyg i köket. Går till skåpet på kvällen för att ta lite "nyttig" mörk choklad. Kan dock äta 100g åt gången tom mörk choklad väl inte längre är nyttigt.

Det finns andra saker än socker som ger energi - nötter och kaffe tex ;) Frukt. "nyttig" mörk choklad försöker jag bara äta vid de tillfällen andra äter kakor, glass eller annat.

2. Sommartid=utflyktstid. Glass, pannkakor, pastasallad, snabba lösningar så som risifrutti och drickyoghurt. Försöker avstå glass, pannkakor, risifrutti och bullar (även nyttiga då jag inte mår så bra av mjölprodukter) men vad kan jag äta istället? Är vegetarian vilket försvårar när man är på ställen som serverar korv eller flottiga våfflor.

Hemmagjord pastasallad är en hit. Tänk på att pastasalladen man köper i butik är indränkt i olja och en riktig kaloribomb. Goda smörgåsar på nyttigt bröd är också gott!

3. Du äter för mycket mat. När du samtidigt servar två barn med mat som du själv äter märker du inte hur mycket du själv stoppar i dig.Hinner dessutom inte tugga tillräckligt för att bli mätt. När lillebror dessutom sover under mellanmålstiden passar det på att slinka ner 3 knäckebröd med mycket ost.

Gör långkok och grytor, då stoppar man inte i sig lika mycket. Byt ut ostmackorna mot frukt och ät tillsammans med barnen!

4. du träffar andra föräldralediga mammor som bjuder på brödbrunch och kakor. Med hänvisning till sömnbrist och dålig karaktär kan du inte låta bli att automatiskt äta det som bjuds.

Ah nåt ska man väl unna sig. Föreslå annars nåt annat. Ät tillräckligt med mat och tänk 2 ggr innan du tar kakor!

5.Hinner inte träna. Dagtid går vi visserligen promenader, men snabbt går det inte. Kvällarna är barnen vakna länge.
Men barnen har väl en pappa. Han kan väl ta hand om barnen medan du ger dig ut och joggar eller går med stavar 30-60 min om dagen?!

6. Din man försöker pigga upp dig genom att göra fruktsallad. Han piffar till den med muscovadoråsocker, hemkokt vaniljkräm eller glass då han tänker att det ju ändå är frukt som är så nyttigt.

Ät frukten och minimalt med glass/ vaniljkräm!
 
Sv: Gå ner i vikt när man är föräldraledig hemma med barn

Inget illa menat men guuu så skönt med någon som är lika duktig på bortförklaringar som jag :)

Jag är expert på att "unna" mig godsaker och att "jag börjar imorgon".
Det är så extremt lätt att småäta när man bara är hemma...
 
Sv: Gå ner i vikt när man är föräldraledig hemma med barn

Delvis knapplån

Grejen är att aldrig köpa hem något som går att småäta av och inte heller baka. Har man inget hemma så finns heller inget att äta.

Jag såg till att vi alltid lagade mat på kvällen som jag gjorde gjorde matlåda av till nästa dags lunch. Inga mackor och sånt under dagen alltså utan frukost, lunch och kvällsmat. Ev nån frukt.

Och jag gick ner alla kilon utan problem, bara genom att leva som jag alltid gjort.
 
Sv: Gå ner i vikt när man är föräldraledig hemma med barn

Allt går att småäta, jag är mästaren.;)

Nej, men skämt åsido. Jag har tacksamt läst era reflektioner och tagit till mig av de tips som kommit fram. Det där med matlådor är ju svårt eftersom mycket typ pastasallad, mackor och pannkakor är mjölbaserade. Titta nu hittar jag svårigheter igen. Inlägget var skrivet med glimten i ögat men jag har haft mycket lättare för att disciplinera mig när jag jobbat och motionerat. Tycker det är svårt när man är hemma hela dagarna, ska servera mat till barn som man själv ser som godis, vetekaka med ost :dSka försöka hitta en motionslösning men nu har jag varit förkyld hur mycket som helst, förutom pajat knä och hjärnskakning och bebisen verkar ha kommit ur en jobbig period då han inte vill vara hos någon annan än mig när han är trött. Såg en dokumentär för ett tag sedan som hette typ "kvinnors hemliga liv" och handlade bland annat om en kvinna i USA som var överviktig, alltid varit och förändrade sitt liv. Det är hon som nu gör reklam för Ab circle pro och det ar motiverat mig en del.
Jag är medveten om att väldigt mycket handlar om hur jag löser min vardag. Jag tror att det för oss är omöjligt att inte ha saker hemma som går att äta. Nötter, mandlar, frön, torkad frukt går lika bra att småäta som kakor. Måste säga att det gör jag sällan. Vi har haft wafers hemma i säkert 4 veckor som jag inte ätit, för att jag aldrig öppnar paket för att småäta.

vill tillägga att för två månader sedan joggade jag tre gånger i veckan och var mer på G i bantningen. Sedan pajade knäet...

Nu hade jag tänkt träna men lillebror vaknade ledsen och pappa sover med storebror. Ja ni ser. Fler tips? Kanske hur man får bukt med segheten i kroppen, vågar gå på ett pass fast man vet att man inte har kondis att klara av det?
 
Sv: Gå ner i vikt när man är föräldraledig hemma med barn

Fast du ammar väl också och då går mycket energi till det. Jag tokäter just nu för att inte gå ner för mycket iom att jag helammar och rider 2 hästar men så mycket kan jag ju inte äta sen.
Allt handlar om balansen mellan intag och förbränning :)
 
Sv: Gå ner i vikt när man är föräldraledig hemma med barn

Jo, jag helammar fortfarande. Men jag skrev inget om hur stora portionerna jag lägger upp är. :angel: Jag går aldrig hungrig i alla fall. :p


... Det där med matlådor är ju svårt eftersom mycket typ pastasallad, mackor och pannkakor är mjölbaserade. Titta nu hittar jag svårigheter igen.

Nu kanske jag är trög... :confused: Men varför kan du inte ha mjölbaserade produkter i matlåda? Det har jag (gör precis som Oregano skriver med matlåda från föregående kväll) och det fungerar fint.
 
Sv: Gå ner i vikt när man är föräldraledig hemma med barn

Försök skapa rutiner och planera veckan/dagen!

Starta dagarna med en timmes promenad med barnen, efter en stadig frukost med gröt/joggi/ägg eller så. Eller så käkar ni frukost och gör er iordnin och tar förmiddagspromenad..eller vad som passar er bäst.
Veckohandla och planera veckans måltider / mellisar. Ät regelbundet, ofta och lite, typ fukost, mellis, lunch, mellis, middag. Du brukar man kunna hålla blodsockret i någorlunda shack.

Sen tycker jag att man kan ta nån fika då och då, så länge man rör på sig och man håller en någorlunda bra vikt :) sen har man ju såklart dåliga dagar, men då är det bara att ta nya tag nästa dag istället. Köp hem lite god frukt att smaska på om kvällarna, typ vattenmelon, annanas elelr så tar man en grov macka och en kopp te istället för sötsaker...

Oj, jag har mycket att lära av mig själv här märker jag :p
 
Sv: Gå ner i vikt när man är föräldraledig hemma med barn

För att hon inte tålde mjöl så bra ;)

Kokt kallt ägg? fruktsallad? Hasselnötter? Eller låt bli att ta med matlåda och var ute mellan måltiderna bara.

Men jag ska inte säga ngt, jag går upp i vikt när jag jobbar. Jag hann aldrig äta när jag var föräldraledig. Borde stannat hemma längre och gått ned lite till, nu är jag på väg upp igen märkte jag.
 
Sv: Gå ner i vikt när man är föräldraledig hemma med barn

Fler föräldralediga som behöver gå ner ett par kilo? Jag vill egentligen försöka få tips och hjälp med de svårigheter som finns med att banta när man är föräldraledig:

1. Du har haft en jobbig natt med vaket och skrikigt barn. Måste ha socker för att hålla humöret uppe under dagen och orka vara en tillräckligt bra förälder. Startar dagen med två ballerinakex i smyg i köket. Går till skåpet på kvällen för att ta lite "nyttig" mörk choklad. Kan dock äta 100g åt gången tom mörk choklad väl inte längre är nyttigt.

Ersätt kakorna med något annat tex nötter eller en fruktsmoothie. Försök utnyttja dessa dagar till lugna aktiviteter.

2. Sommartid=utflyktstid. Glass, pannkakor, pastasallad, snabba lösningar så som risifrutti och drickyoghurt. Försöker avstå glass, pannkakor, risifrutti och bullar (även nyttiga då jag inte mår så bra av mjölprodukter) men vad kan jag äta istället? Är vegetarian vilket försvårar när man är på ställen som serverar korv eller flottiga våfflor.

Du måste inte ha pasta i egengjord sallad, lägg istället i sånt som mättar tex avokado och ägg. Grovt bröd med grillad kyckling och avokado är en höjdare. Istället för glass och bullar lyxa med bär eller favoritfrukt. Det är lättare att stå emot ett sötsug om du inte är hungrig. Ha med egen dricka eller smaksatt vatten.

3. Du äter för mycket mat. När du samtidigt servar två barn med mat som du själv äter märker du inte hur mycket du själv stoppar i dig.Hinner dessutom inte tugga tillräckligt för att bli mätt. När lillebror dessutom sover under mellanmålstiden passar det på att slinka ner 3 knäckebröd med mycket ost.

Innan du börjar serva barnen lägger du upp en lagom portion på din tallrik. Då vet du ju ändå hur mycket du fick i dig, när den är slut är den slut. Istället för knäckebröd som slinker ner så ha en skål med grönsaksstavar/bitar att småäta ur. Bra intro för de större barnen om de inte äter grönt.

4. du träffar andra föräldralediga mammor som bjuder på brödbrunch och kakor. Med hänvisning till sömnbrist och dålig karaktär kan du inte låta bli att automatiskt äta det som bjuds.

Försök äta lite innan du går dit så att du inte är vrålhungrig. Säg som det är att du försöker komma tillbaka till innan-grav-vikt och ta sen bara smakbitar. Ta en gång och låt det sen vara bra. Kanske någon av dem också vill tänka på sin vikt och ni kan hjälpa varann?

5.Hinner inte träna. Dagtid går vi visserligen promenader, men snabbt går det inte. Kvällarna är barnen vakna länge.

Enligt vad jag har hört så är det till 80% din kost som gör att du går ner (om du inte toktränar) så börja med den biten och fortsätt dina promenader. Finns det längre vägar att gå? Om det bara är skrutt i vagn och du kan du gå i högre tempo? Kan du få in någon typ av hemmaträning (yoga, styrka,pilates ngt program etc)? OT: Min mammalediga granne joggar med barnvagn, kanske kan vara nåt att sikta emot?

6. Din man försöker pigga upp dig genom att göra fruktsallad. Han piffar till den med muscovadoråsocker, hemkokt vaniljkräm eller glass då han tänker att det ju ändå är frukt som är så nyttigt.

Säg ifrån att du inte vill ha mer än frukt. Fruktsalladen räcker på vardagar och låt upp-piffandet höra till helgen enbart? Ta liten klick av glassen och mer av frukten.

Så ni som har det som jag, hur gör ni?

Och precis när jag hade svarat på allt så ser jag att jag tipsar om kyckling till en vegetarian. Smart gjort, LillaGubben. Äter du fisk så byt mot rökt lax eller räkor. Annars finns det kanske ngn veg-produkt att ersätta med? Grillade grönsaker och svamp kan ju också vara ett alternativ?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp