Gå in i stall på tävlingsplats?

mamman

Trådstartare
Var på tävling häromhelgen. Tävlingsplatsen saknade det mesta som jag tycker behövs på en tävlingsplats, men funktionärerna var bra. Det som jag reagerade mest på var att man var tvungen att gå in i stallet för att gå på toaletten. Det var inte precis innanför dörren, utan man var tvungen att gå genom hela stallet mellan hästarna (som stod inne eftersom det var parkering i hagarna).

Undviker, av smittskyddsskäl, alltid att gå in i främmande stall eller röra mig mellan olika stall i onödan. Är det jag som är nojig?

Sv: Gå in i stall på tävlingsplats?

jag hade inte velat ha främmande människor i mitt stall, speciellt inte hästiga" människor dvs med stall kläder och ev småbarn som måste klappa på alla hästarna = sprida smitta från mule till mule.

har jag stallkläder på mig så går jag inte gärna in i främmande stall, undantaget är om jag har rena stallkläder och tvättar dem igen när jag kommer hem.
även när jag jobbat i stall så har jag bytt skor vantar och tjocktröja innan jag tagit mitt eget stall. speciellt när jobb stallet fått in ngn ny häst.

hade nog varit bättre för tävlings anordnaren att sätta dit en bajamaja på stallplanen, mindre smittorisk och mindre risk för stopp i toaletten.

Jag håller med dig om smittorisken, men den viktigaste aspekten tycker jag ändå är säkerheten. Man bör försöka skilja hästar och publik åt på en tävling, då publiken kanske inte alltid är hästmänniskor. Att då publiken ska behöva gå genom stallet för att komma åt toaletten blir inte riktigt bra...

Vilken nivå på tävling var det och vilken gren?

/Lady_S

Tycker väl kanske inte heller att det verkade vara en helt optimal lösning men....

Smittorisk?! Är man på en tävlingsplats så utsätter man sig redan för den risken likaså om man har hästarna uppstallade på en anläggning som anordnar tävlingar.

Säkerhet?! Hästarna sprang väl inte lösa i stallet hoppas jag :eek:
Lika säkert är väl ett ridskolestall där kreti och pleti springer ut och in?!

Detta verkar ju vara en mindre arrangörsklubb då "dom saknade det mesta" och då finns antagligen inte dom extrapengarna det kostar att hyra in en bajamaja?!

Säkerhetsmässigt bedömer jag inte att det var något problem.

Visst, tävlingar medför alltid smittorisk. För att minska den brukar vi undvika att ha "närkontakt" med andra hästar eller gå in i stall (brukar oftast vara "förbjudet"). Tävlingsstall och andra gäststall brukar väl oftast rengöras ordentligt både före och efter, bla för smittorsikens skull (åtminstone där vi har stått). Men går man in i ett vanligt stall känns risken större.

Vet inte vad en bajamaja kostar. På vår klubb hyrs det in vid läger mm då trycket ökar. På anläggningen fanns även ridskola. Tävlingen ingick i div II.

Lokal tävling visserligen, men div II, så även om man känt till förhållandena hade man inte kunnat välja bort.

Något säkerhetsproblem tycker jag inte att det var.

Men kanske smittorisk, f f a om det blir klappande av hästarna i stallet.

Jag var på en tävling där man behövde gå igenom en bit av stallet, 3-4 boxar för att komma till seketariatet och ridhuset. Den andra ingången var endast tillför att komma in på banan, så tyvärr tillhör det inte ovanligheterna med att passera stallen på tävling...

Jag har stått på en anläggning som anordnat hyfsat stora tävlingar och ja, springandet igenom stallet vid tävlingar var ett problem. Trots att det tydligt i anläggningsskissen markerats som förbjudet område så var det ett väldigt rännande i stallet eftersom det var ca 25 m närmre väg.

Det var en helt annan sak om det kom besök som hälsade och frågade om det gick bra att titta lite på vårt fina stall. Det är helt ok.

Vid en tävling hittade vi idegrankvistar i flera av våra boxar.

Smittrisken med luftburen smitta måste vara minimal...
Då tror jag prisutdelningen är mycket värre, med en person som går från en hästs huvud till nästa...
Och dessutom helst vill ge en sockerbit eller morot, stora möjligheter för direktöverförd droppsmitta :crazy:

Säkerhetsmässigt bedömer jag inte att det var något problem.

Visst, tävlingar medför alltid smittorisk. För att minska den brukar vi undvika att ha "närkontakt" med andra hästar eller gå in i stall (brukar oftast vara "förbjudet"). Tävlingsstall och andra gäststall brukar väl oftast rengöras ordentligt både före och efter, bla för smittorsikens skull (åtminstone där vi har stått). Men går man in i ett vanligt stall känns risken större.

Vet inte vad en bajamaja kostar. På vår klubb hyrs det in vid läger mm då trycket ökar. På anläggningen fanns även ridskola. Tävlingen ingick i div II.

Vi hyrde en bajamaja en gång när vi skulle ha fest och det var inga stora pengar det handlade om. Det är betydligt dyrare att ha ut rörmokaren när man har fått stopp i rören.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 531
Senast: Calmiche
·
Övr. Hund Hej! Jag köpte för ca 2 månader sedan en Cavalier King Charles Spaniel* som var då 10 mån, han är nu precis fyllda 1 år. Han är inte...
Svar
9
· Visningar
4 234
Senast: Gumman123
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 765
Senast: Milosari
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 292
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama