gå i form!

F

fancy

Jag är lite äldre, och börjat rid ganska sent.. 22 år.. ridit i ett år.. :idea:

har ett problem! jag får inte hästen ner i form!!

Hur gör man? :confused: jag kan rida..lättare dressyrövningar, hoppa 50 cm ungefär..

hjälp mig, om så bara lite :smirk:

Sv: gå i form!

Hej,

gå in på sökfunktionen så hittar du otaliga trådar runt detta ämne. Men: tror att du ska ta det lite lugnt och tänka om. Framför allt din formulering hur du får NER hästen i form.... tänker du på att den ska ha huvudet nere i en viss vinkel då eller? Sånt är vanligt att man stirrar sig blind på när man är ganska grön som ryttare men börjar kunna så pass att man "fattar galoppen" haha. Men hästen ska inte NER i någon sorts form - den ska snarare FRAM i form. Det kommer när du har bjudning på hästen och den arbetar med sin bakdel, trampar under med bak, ryggen kommer upp, och därmed sänks nosen... men somsagt - sök på funktionen så kan du få lite tips. Lycka till.

jo jag har kollat med inte hittat något som jag begriper.. :confused:
jag menar inet att den bara ska kröka på halsen..
men jag flrstår inte hur man bjuder och får den att trampa under sig ..
skulle vilja ha lite tips som kan ges över internet.. :)

Jag antar att du rider på ridskola? Då kan jag tala om för dig att ridskolehästar är nog de absolut svåraste hästarna att rida i form, för de har ofta lärt sig en massa specialknep hur man slipper undan.

Om man ska rida hästen i form tycker jag man bör tänka på följande:

1) Gas och broms måste fungera. Hästen ska gå fram för skänkeln och ta förhållande tygeltag.

2) Hästen ska kunna gå undan för skänkeln.

3) Hästen ska kunna böjas kring innerskänkeln och på så vis ta stöd på yttertygeln. Här måste man vara försiktig! Man ser ofta ett slitande och dragandes i innertygeln, det är jätteviktigt att man ger en eftergift när hästen lyder. MAN SKA ALDRIG BLI DRAGANDES I TYGLARNA!!! Alltså forma kring innerskänkel så den tar stöd på yttertygeln.

4) Rakriktning: Hästen ska arbeta lika mycket med båda sidorna av kroppen. En häst har alltid en sämre och en bättre sida. Om hästen går på en volt måste yttersidan ta större steg än innersidan. En häst som är stel i vänster varv har problem att länga ut höger sida.

5) Samling: Hästen ska ta mer och mer vikt på bakbenen. Det ska kännas som om man sitter i hästen och inte på hästen. Samtidigt ska hästen arbeta med ryggen dvs använda sina magmuskler. Det krävs att hästen har styrkan nog innan man börjar samla den och det tar flera år att bygga upp.

Försök att inte ha för bråttom!! Att lära sig rida olika hästar i rätt form tar lååååång tid, har man gått på ridskola 1 år har man mkt kvar att lära.
Stommen till att lära sig rida är att man verkligen jobbar med grunderna: Att du lär dig sitta korrekt, jobba på balansen, träna upp kroppskontrollen så att de signaler du ger hästen hela tiden är medvetna, dvs att det inte blir skänkeltryck, små tag i tyglarna och ostabilitet i vikthjälperna (att man tex vinglar till ibland). Innan du lär dig rida hästen i form måste du ha någorlund koll på ovanstående av den enkla anledningen att hästen annars har svårt att förstå om du vill att den ska göra något, eller om signalerna du gav bara råkade ges pga bristande balans.
Sen är det viktigt att, som någon skrev tidigare, jobba emd kontrollen på hästen, att ha koll på gas, broms och att hästen går undan för skänkeln. det betyder att man inte får slarva med kommandona utan att alltid vara konsekvent med vad du ber hästen om, har du sagt halvhalt så får du inte ge dig förrän hästen lyssnar. När du och hästen har hittat ett samspel där allt detta fungerar kan du fortsätta jobba med att förfina hjälperna och få hästen att lyssna på så små signaler som möjligt.
Detta är en bra stomme att jobba efter i ridningen, har man en häst som är uppmärksam och följsam så kan man sen fortsätta jobba med att få hästen att trampa på bättre och jobba med ryggen.

Det finns inga exakta regler att "si och så gör man så går hästen på tygeln" utan det handlar om en känsla som tar lång tid att öva upp och man måste få hjälp av sin instruktör som kan tala om när det blir rätt eller fel.

Lycka till i fortsättningen :)

Hej. Det bästa sättet att komma fram snabbare i sin ridning är att lägga ned mer tid. Rid mer, gärna flera gånger i veckan, gärna privatlektion ibland. Sitt på läktaren när andra rider lektion och kolla, kolla, kolla och lyssna på vad ridläraren säger. Läs, det finns massor av bra ridläror. Prata med folk och fråga duktiga i ditt stall. Be om hjälp att se skillnad på bra och dålig ridning. Titta på utbildningsvideo, t ex Kyra Kyrklunds filmer. Kanske din ridklubb har dem att låna ut (annars kan du ju be styrelsen att de köps in). Och gå in här och ställ frågor och snacka med folk. Försök "tänka ridning" i allt du gör och träna din kroppskänsla på massor av sätt. Genom dans, meditation, yoga, tai chi, kampsport eller vad du tycker är roligt. Ridning är balans, takt och kroppsmedvetenhet och det finns massor av sätt du kan träna det varje dag.

Vad som är rätt form brukar det finnas olika uppfattningom, men du kan börja i den här änden: Hästen ska gå i balans och stadig takt, och den ska gå med framåtbjudning och eftergift samt vara uppmärksam för hjälperna. Allt detta kommer den att göra automatiskt om den inte hindras på något sätt, av en obalanserad ryttare, utrustning som passar dåligt, eller något problem i sin egen kropp. När man skriver på detta sätt så låter det ganska lätt. Du ska "bara" sluta göra allt som hindrar hästen....

T ex: sitta snett. Vara stel. Vara i otakt. Vara inkonsekvent i hjälperna. Vara i bakvikt eller framvikt. Vara hård, slapp eller ostadig i handen.

Istället ska du vara avspänd och följsam, att ha kontakt med bettet via en stilla, mjuk hand. Sitta mitt över hästen och sitta still utan att vara stel. Driva i hästens takt och fånga upp energin med många många många halvhalter. Och att inte glömma den viktiga eftergiften, berömmet och smekningen som får hästen att förstå vad du är ute efter.

När man pratar om hästens form brukar man eftersträva att hästen ska söka sig framåt-nedåt dvs att den ska vilja ha kontakt med bettet utan att lägga sig på. Mellan bettet och bakbenen går ryggen som en fjädrande brygga, och den energi som framåtbjudningen i bakbenen skapar framåt fångar du upp genom halvhalter så att "bågen spänns". Det viktiga är inte var hästen har huvudet men man kan visa hästen vägen framåt-nedåt genom att göra en halvhalt på yttertygeln, och så ge en liten eftergift på yttertygeln för att få hästen att ta stödet längre fram. Hela tiden driver du stadigt framåt lite mer än hästen själv vill. Så fort hästen söker sig framåt-nedåt med kontakt på yttertygeln är ytterhanden stilla och mjuk. Innerhanden är stilla och passiv hela tiden, såga inte.

Detta kan du bara få att fungera om din hand kan vara stadig och stilla under lättridningen, så om din hand är ostadig är det ett problem du måste åtgärda först. Ridning är svårt och tar lång tid att lära sig, ta ett steg i taget.

Lycka till!
Lejonelle

Jag var och såg lektioner med Arthur Kottas (spanska ridskolan)
och där var bla en häst som tävlat tom Prix St George, men AK ansåg inte att hästen gick i rätt form...

Hästen arbetade inte genom ryggen och sökte sig inte framåt, trots att det såg flashigt ut och hästen böjde på nacken.
Hela lektionen gick åt till att få hästen att börja arbeta med ryggen och slappna av.

Kvinnan som red har tävlat dressyr i över 30 år och arbetar som ridinstruktör...

Tycker att det säger en hel del.

Enl. henne hade inte hennes olika tränare upplyst henne om den här problematiken och hon var jätteglad att få höra det från AK.

Men ändå, en häst som gör piaff och passage som inte egentligen arbetar i en bra form...
Nåt är fel på undervisningen om man kan "komma så långt" utan att nån säger nåt.

"En häst får man inte i form, den rider man i form" ;)

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Har någon tips på en form av pall eller liknande som går att ha vid fotänden av en säng? Behovet är till en hund som lättare ska kunna...
Svar
9
· Visningar
695
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
342
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama