G-boots / Magic-boots & liknande v s "klockor"

kopur

Trådstartare
Har alltid använt boots av modellen "klockor" med kardborre - tycker att de är lätta att använda o s v. MEN när det är lerigt har det flera gånger hänt att hästen fått skavsår i karlederna... :eek:

Nu börjar jag fundera om jag ska gå över till G-boots/Magic-boots eller liknande istället. MEN eftersom jag aldrig sett sådana på nära håll är jag lite osäker om även de kan orsaka skav i karleden? :confused: Om hästen redan fått skav av klockorna, törs man använda G-boots/Magic-boots innan såret läkt helt? På de bilder jag sett verkar det som att de är betydligt lägre, så att de aldrig når upp i karleden, men det är lite svårt att se...

Därför, allvetande Bukare, hoppas jag på hjälp av er!!! :bow:

Sv: G-boots / Magic-boots & liknande v s "klockor"

Jag har ett antal olika varianter och märken på boots, mest i läder och sedan några gummiklockor. Och det är så himmla uselt med läderboots, man kan använda dem endast ett fåtal gånger innan dom ser ut som...! Dessutom kan du aldrig vara riktigt 100% på deras vikt om du ridit på fuktigt/vått underlag.

Så jag bestämde mig för att testa g-boots. Och jag ångrar mig inte en sekund, dom sitter som smäck:love: Sen är det ju underbart att man kan byta ut delar på dem om det skulle behövas. Dom kostar, men är helt klart värda priset i längden. Mina hästar har aldrig fått skav från dom, fast å andra sidan har de aldrig heller fått skav från några boots. Men om du är osäker om de skulle skava så testa rid utan tills det läkt.

Senast ändrad:

Är bara rädd att det inte ska hinna läka helt innan vi ska på nästa tävling - och vill väldigt gärna ha boots när jag tävlar!

Dessutom var själva tanken med att köpa G-boots att för framtiden eliminera risken för skav i karleden... Men om även de sitter mot karleden så är det ju inte en lösning...

Måste du rida med boots hela tiden då? :-/ Jag rider bara med boots när jag ska "styrketräna" eller tävla. Fast jag vet ju inte, din häst kanske slår sig om den inte har boots. Bara en tanke. :-)

Nej, jag rider inte med boots hela tiden. Men på tävling vill jag helst göra det och det är snart dags för nästa tävling!

Jag brukar inte rida med boots överhuvudtaget när det är lerigt just på grund av att undvika skav.

G-boots har jag hört är bra,men man skulle vara snål och testa ett par billigare för se om det funkade med såna boots och det gick åt skogen...

G-boots sitter längre ner än karleden. På min häst ligger de inte an mot karleden alls, utan ligger mot ballarna och mot hoven. Jag tycker de är avsevärt bättre än boots av modell klockor inte bara pga minskad risk för skav, utan för att jag bättre gillar den effekt det har på min hästs frambensaktion (blir mera kort-hög med G-bootsen och mer lång-hög med klockorna).

Jag har även provat något billigare läderboots av samma typ som G-bootsen, men det gick inte alls. Hästen bara snubblar och/eller trampar av dem.....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka