Fylla på underlag

Våran ridbana har ett material som består av paddex blandat med gummiflis, det behöver fyllas på och skulle även vilja ha lite bättre djup(studs i det än vad paddexen ger nu, kan man fortfarande hitta gummiflis och fylla på eller går det med ngn sand?

Sv: Fylla på underlag

Alltså, är banan för hård ? Är den det med paddex så ska man harva, gör man aldrig det blir den för hård.

Jag skulle akta mig för att blanda i för mkt gummiflis i underlaget, hade själv en gummiflisbana tidigare som blev hemsk, gummifliset sätter juh aldrig sig som t.ex paddex o stenmjöl gör utan är hela tiden löst vilket kan göra att hästarna tappar fäste i t.ex. upphopp/landning vid hoppning o även i svängarna vid vanlig ridning. Det är mkt värre för hästarna med ett löst underlag än ett fast och ett fast underlag kan man juh välja att harva olika mjukt/löst. Satsa hellre pengarna på en harv som du kan både harva upp ytan med och/eller sladda den med när du vill ha den fastare.

Men det låter som åtgärd krävs för att hindra att samma sak händer igen, d v s att underlaget försvinner ut.

Jag hade också aktat mig för gummiflis, det är svårt att få bra. Djupa banor är ett aber och ledinflammationer kommer som ett brev på posten. Det är dessutom både svårt att förbättra och dyrt att åtgärda (gräva ut, gräva om, ersätta).

Själv föredrar jag fasta banor både till dressyr och hoppning.

Ok vad snackar vi om för underlag för fasta banor då? Är inte min ridbana utan jag försöker lite försiktigt att få dem att fixa den.

Vår ridbana är fast, underlaget är Paddex, och ridbanan är uppbyggd i flera olika lager. Den fungerar superbra hela året (jag bor på Hallandsåsen), både när det är torrt och när det regnar mycket.
Jag vill påstå att det är underarbetet som är det viktigaste - om man slarvar med det så blir inte ens Paddex ett bra underlag.

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 151
Senast: Lars L
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 754
Senast: Lavinia
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 542
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka