Philosophia

Trådstartare
Gaia var helt plötsligt varm och väldigt öm i ena tassen i tisdags morse och haltade. Dagen innan så hade hon trampat på en vass liten sten som satte sig som ett häftstift i trampdynan, så jag tog för givet att det var det (vilket det kanske också var). På hårt underlag ville hon inte sätta ner tassen, men på gräs travade hon obehindrat. Hur som helst, jag lät ett alsolbandage sitta på ett par timmar för att dra ut ev. sand om det var det som irriterade i trampdynan. Jag gjorde rent och har hållit det luftigt sedan dess. Hältan blev bättre redan under tisdagen och all värme i tassen försvann. Igår kväll så var hon helt ohalt även på asfalt (med Pawz på tassen vid promenad).

I morse var det dock värre igen. Hon vill ogärna stödja på tassen ens i gräs. Jag hittade knappnålsstor böld mellan tårna mitt på leden. Jag tryckte en tops mot bölden och ut kom en centimeterlång trådig vit massa som nästan kändes som bomull i konsistensen. En furunkel, antar jag? Antingen var den problemet redan från början eller så uppkom den av fukten när jag hade på alsolbandaget i tisdags.

Jag tvättade med alsol och satte bomull mellan tårna och ett varv snögg runt. Om det nu är en furunkel, bör det göras något mer med den än det jag har gjort?
 
Eller om den kanske ska klassificeras som en follikulit, för den såg rätt ytlig ut ändå.

Jag har en bild, men den är tyvärr extremt usel ser jag nu vid förstoring:
 
Åh vad jag känner mig frustrerad just nu! :( Jag var hos en veterinär som knappt tittade på tån, hade fått för sig att jag var där för en helt annan sak och som sedan inte alls lyssnade när jag försökte berätta vad problemet var.

Veterinären skrev ut Vetrimoxin. Mig veterligen är de flesta bölder av det här slaget orsakade av stafylokocker och jag ställde mig frågande till det när veterinären skrev ut det. För visst är väl stafylokocker i de flesta fall resistenta mot amoxillicin?

Jag brukar aldrig ifrågasätta veterinärer på det här sättet och det är möjligt att jag har fått hela sakfrågan om bakfoten. Kanske @Malibu_Stacy kan lugna mig?
 
Åh vad jag känner mig frustrerad just nu! :( Jag var hos en veterinär som knappt tittade på tån, hade fått för sig att jag var där för en helt annan sak och som sedan inte alls lyssnade när jag försökte berätta vad problemet var.

Veterinären skrev ut Vetrimoxin. Mig veterligen är de flesta bölder av det här slaget orsakade av stafylokocker och jag ställde mig frågande till det när veterinären skrev ut det. För visst är väl stafylokocker i de flesta fall resistenta mot amoxillicin?

Jag brukar aldrig ifrågasätta veterinärer på det här sättet och det är möjligt att jag har fått hela sakfrågan om bakfoten. Kanske @Malibu_Stacy kan lugna mig?

Tog veterinären något prov för bakterieodling?
En del stafylokocker är resistenta, men inte alla. Det kan hjälpa med Vetrimoxin, men föredrar andra antibiotika vid just hudåkommor på hund. Om du inte ser effekt inom 3 dagar efter insatt antibiotika ska den inte fortsättas!
Jag brukar också rekommendera tvätt med klorhexidin dagligen, helst i form av schampo som får verka i 10-15 minuter så det hinner tränga igenom hudbarriären.
Jag tycker att du kan ge veteimoxinet och kombinera med tvätt, om det inte är bättre inom 3 dagar hör av dig till kliniken igen (men be om att få prata med en annan kollega då du inte kände dig lyssnad på!).
 
Tog veterinären något prov för bakterieodling?
En del stafylokocker är resistenta, men inte alla. Det kan hjälpa med Vetrimoxin, men föredrar andra antibiotika vid just hudåkommor på hund. Om du inte ser effekt inom 3 dagar efter insatt antibiotika ska den inte fortsättas!
Jag brukar också rekommendera tvätt med klorhexidin dagligen, helst i form av schampo som får verka i 10-15 minuter så det hinner tränga igenom hudbarriären.
Jag tycker att du kan ge veteimoxinet och kombinera med tvätt, om det inte är bättre inom 3 dagar hör av dig till kliniken igen (men be om att få prata med en annan kollega då du inte kände dig lyssnad på!).

Tusen tack snälla du för att du tog dig tid! :bow: Då gör jag precis som du säger och ger Vetrimoxin under helgen och ser om jag har fått någon förbättring då.

Tack igen!
 
Vår cocker hade en böld mellan tårna som veterinärerna inte visste vad den berodde på. Flera veterinärer på djursjukhuset var inblandade. Symtomen var inledningsvis demsamma som med din: hälta på grusvägar, fri från hälta på gräs.

Sen blev det akut en morgon med en jättesvullen tass som sprack och störtblödning.
Akuttid hos djursjukhuset. Hunden sövdes, de tog cancerprov, öppnade och rengjorde, tog bort en del av huden på trampdynan och sydde ihop. Antibiotika och order om rengöring och byte av bandage varje dag. Hunden gick med bandage och trampdynan var ömtålig.

Det läkte, men hältan på grusväg kvarstår än. Vi fick en tid för ny operation där mer hud skulle tas bort, men eftersom det läkt ihop så fint, valde djursjukhuset att inte göra operation eftersom det inte var någon garanti för att det skulle bli bra.

Nu undviker vi längre promenader på grusvägar och tvättar tassen varje kväll med alsollösning och smörjer med återfuktande. Hunden har hud mellan tårna (en del cockrar kan ha det) och det har bildats en valk på ett ställe. Allt är läkt och fint, men hur länge? Vad har du för ras? Har din hund hud mellan tårna?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp