Funkar skalkläder som regnkläder? Och vad har ni mer i yttergarderoben?

ako

Trådstartare
Funderar på Luddes vårgarderob, o har redan shoppat en ny knallblå skaljacka från Po P (dyr, men ack så snygg ;)) o ett par fina begagnade skalbyxor av samma märke. Funderar på om man utöver det behöver skaffa regnkläder, eller om skalkläderna funkar som regnplagg oxå? Han kommer inte att gå ppå dagis under våren, utan först till hösten, kan tilläggas, o känner jag mig själv rätt kommer jag inte att var ute med honom timtal i ösregn direkt :angel:, däremot måste han ju självklart kunna vara ute om det regnar (när det är dags för dagis till hösten är det säkert bra med ett regnställ som hänger där o alltid finns på plats kan jag tro, men det känns ju onödigt att skaffa nu, vet ju inte hur stor han tänker vara då).

Vad har ni andra, inte minst ni mer rutinerade ;), i vår/ höstyttergarderoben till barn i 1.5- 2-årsåldern?
Jag funderar på även en vindfleece, men det kanske är onödigt när han har skaljackan och två vanliga fleecar. Jag har förälskat mig i en vindfleece med spöket Laban, men samtidigt är det ju trist att köpa kläder som man inte får någon större användning för.

Promenadskor o gummistövlar behövs ju såklart, men det bör väl räcka i skoväg sålänge? sandaler till sommaren sen, förstås oxå.

Mössor o vantar har vi massor, då vi fått ärva en hel del o även köpt tidigare, så det behöver jag inte fundera på.

Tack, tack :)

Senast ändrad:
Sv: Funkar skalkläder som regnkläder? Och vad har ni mer i yttergarderoben?

Säger bara Didrikssons fleesefodrade regnställ :bow: Perfekt hemma, i stallet och i alla fall här ÄLSKAR personalen på dagis regnstället.

Bara skalkläder, ingen galon. Bra skalkläder är mer vattentäta än galon men andas!
Vindfleece använder vi som vanlig jacka, fast mysigare. :)

Nu finns det ju barn som kan vara ute utan att plaska i pölar.... har jag hört :angel:.
För den andra typen så rekomenderar jag galonkläder.

Att kunna vara ute när solen skiner - men marken fortfarande är blöt.
Att kunna sitta i en blöt sandlåda och ösa... sen spolar man bara av sanden - det tycker jag är praktiskt.

Och då räcker det inte med skalbyxor tror du? De påstås ju vara vattentäta de oxå. Är ju som sagt novis på området då han inte var så rörlig förra våren :).

Förresten, vad har man på händerna på pölplaskare? Galonvantar? i så fall: upp med ett par sådana på shoppinglistan...

Skalkläder är vattentäta. Linus har testat sina med att ligga på mage i vattenpölarna och han har inte blivit våt, så jag tycker de är super. Han har haft skalvantar i höstas också superbra.

Likaså windfleece har använt den mkt som mellanjacka typ till affären, när vi e ute och leker och det inte regnar. Ett superplagg enligt mig.

Fördelen med galonbyxor utanpå om det är kladdigt är att de går upp och täcker halva ryggen också. Det är inte alltid vattnet är snällt nog och stannar vid byxlinningen. Sen är det en betydligt billigare kostnad att nöta ut ett par galobyxor jämte ett par POP-överdragsbyxor. Sen vet jag inte hur ofta man vill tvätta bra skalkläder? Höga galonisar skyddar ju nederkanten på jackan också. Men så länge han är hemma är det ju lugnt. Men ibland blir det lite väl mycket smuts om de tillbringar någon timma i en sandlåda och det nyss har regnat. Det beror ju på hurdant barn man har också. Alla våra barn sitter inte i vattenpölar. Andra sitter mitt i pölen och öser.

Själv kör vi med fleecefodrade regnkläder när det är blött och lite kallt.

Vindfleece använder vi jättemycket! Perfekt när det är för varmt för jacka, men för kallt för bara en tröja. Vi vuxna går också flitigt i windstopper så det är väl helt naturligt att sonen också har det :)

Och då räcker det inte med skalbyxor tror du? De påstås ju vara vattentäta de oxå. Är ju som sagt novis på området då han inte var så rörlig förra våren :).

Förresten, vad har man på händerna på pölplaskare? Galonvantar? i så fall: upp med ett par sådana på shoppinglistan...

Jo skalkläder räcker säkert, men hur ofta vill du tvätta? ;)
Jag tycker att det är lättare med kläder som bara är att spola av....:angel:

Japp, galonvantar är ett måste :idea:

Lycka till i vårens gegga!! :D

Vi har både skalkläder och galon.

Skalkläder ska man ju undvika att tvätta så ofta som jag tänker att det blir med en 1½ åring i lera och att det inte är så fördelaktigt med skalkläder just för den skull.

Senast ändrad:

Kan man inte spola av skalkläder? Iaf om man borstar lite lätt samtidigt?

Kan kan man nog, men det är inte lika lätt alls som att spola av galon. Lera som torkar på sådana typ av kläder brukar ofta behöva tvättas bort :)

Men jag är faktiskt stort fan av skalkläder, använder uteslutande det till mig själv under hela året. Men just vid geggamojalertider och små ålande ungar i sandlådan tror jag galon är att föredra.

ako: Jag skulle iaf ha köpt ett par gallonbrallor med sådan hög midja som du kan dra över om det är riktigt grisig ute, annars fungerar skalisarna tror jag :)

Jag gillar galonisar :D Jag har också PoP-skalkläder (samma som du skulle jag tro fast röda :) ) men har galonisar också.
Om de är ute på dagis på fm kan de dra över galonisarna, så kladdar och blöter hon ner dem, sedan kan de hänga och torka medan hon kladdar och blöter ner skalbyxorna på eftermiddagen. Så var det iaf förra våren, det var bra tyckte jag.

Än så länge har hobn overall, men nyinköpta skalkläder ligger och väntar!

Tackar för alla svar! Det blir nog ett par galonisar oxå vad det lider, ville mest kolla vad ni tyckte, för det är ju trist att köpa sånt som man sen inte använder ändå. Och troligen kan han ju ha samma storlek i vår som till hösten o då kommer han ju definitivt att behöva båda på dagis.

Liknande trådar

Småbarn Vad tycker ni om fleecefodrade regnställ? Blir inte barnen för varma i dem? De (kläderna alltså) kan ju knappast andas menar jag. Vi...
2
Svar
23
· Visningar
11 368
Senast: Elinkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar