Funkar detta verkligen?

Jenny85

Trådstartare
Jag ger min äldre valack B-vitamin nu så här inför pälsfällningen. Jag tänker att det kanske är bra för honom att få lite hjälp nu när han blir äldre, är ju inte lika lätt för dem att sköta det då. Men frågan är om det verkligen funkar? Har det någon positiv effekt? Är det värt pengarna?

För att hjälpa honom att hålla lederna lite mjuka får han också Glukosamin (osäker på stavning). Vår ET tipsade mig om det här. Grejen är ju den att det kostar en hel del, men funkar det så är det ju klart värt det! Så vad tror ni... har detta någon effekt? :smirk:

Ge mig era funderingar...
 
Sv: Funkar detta verkligen?

Jag ger också min ponny B vitamin nu när hon fäller...
Hon liknar mer än nallebjörn än en häst... :D

Om din ET säger att de e bra så kan du ju testa det...
Min kompis har testat de på sin ponny å de funkar bra... :)
De e ganska dyrt...
Men testa de... Jag tror de kan funka jätte bra!
Lycka till!
 
Sv: Funkar detta verkligen?

Det är värt det.

Hälsning Maja
 
Sv: Funkar detta verkligen?

B-vitamin har hästar nästan alltid brist på så här på vårkanten, så det brukar ge en mycket possitiv effekt.
Ger du i fodret eller intramuskulärt?
I fodret så bör man se till att det är tillräckligt under hela året, det är främst B1 som saknas.

Vad gäller Glucosamin, så undrar jag fortfarande om hästar verkligen kan ta upp det genom magen.
Det borde bli förstört av magsyran på vägen.
Någon som vet något mera?
 
Sv: Funkar detta verkligen?

Inte_Ung skrev:
B-vitamin har hästar nästan alltid brist på så här på vårkanten, så det brukar ge en mycket possitiv effekt.
Jasså, jag har fått precis det motsatta berättat av samtliga veterinärer jag pratat med... dom har aldrig sett en frisk häst med B-vitaminbrist...
Hur det är med äldre hästar har jag ingen koll på men i d flesta fall anser jag B-vitamin vara slöseri med slantarna...
 
Sv: Funkar detta verkligen?

B-vitamin producerar hästen själv i grovtarmen, det är endast vid störningar i grovtarmen som hästen kanske inte klarar av att producera tillräckligt med B-vitamin själv. T.ex. dålig mage (diarre), foderombyten, eller besvärliga pälsfällning/sättning.
Har jag fått förklarat av en väldigt foderkunnig som håller föreläsningar och jobbar som lärare inom just foder.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 110
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 393
Utrustning Vad har ni och vad är ni nöjda med? Det känns som att jag har provat igenom hela sortimentet. Jag har provat alla hööks, både deras egna...
2
Svar
31
· Visningar
3 967
Senast: JennyLz
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
8 434
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp