Fungerar örter till häst

W

Willeval

Håller på med en liten undersökning om hurvida örtblandningar till häst verkligen fungerar. Finns det någon som har använt/använder örter till sina häster eller vet att någon gör det.
Vad används de till, fungerar det?? :confused:
 
Håller med ovanståande, alltför stort ämne att förklara här på buke... :)

Jag ger örter till mina hästar och har gjort i många år. Tycker det fungerar utmärkt! Jag ger inga färdiga örtblandingar, jag köper örter kilovis och blanda själv. Blir bäst så.

Tänk på att många av dagens mediciner som nu framställs syntetisk, har sitt ursprung i örter.
 
Jag har läst boken, men hur vet man att det är sant allt som står i den? Det är mest spekulationer och egna tycken som står berättade där. Det finns inga vetenskapliga bevis för att det fungerar på hästar. Undersökningar har gjorts på hundar och människor inga hästar. :) Men jag hoppas det fungerar, annars är det slöseri på pengar för många.
 
Håller på med en liten undersökning om hurvida örtblandningar till häst verkligen fungerar. Finns det någon som har använt/använder örter till sina häster eller vet att någon gör det.

Svar: Ja och Svar Nej. Det beror HELT på individen om det ena eller andra preparatet fungerar. Inte fungerar väl olika preparat på ALLA typer människor heller. Ibland fungerar det ena, ibland det andra....bara för att en sak INTE fungerar på tex sin egen häst, så betyder det INTE att det INTE fungerar på restrerande hästar....samma med alternativa metoder eller mediciner till människor. Alvedon kanske fungerar på Pelle när han har huvudvärk, men kanske det inte gör det på Kalle...om du förstår liknelsen.? MEn summan av det hela är att Alvedon fungerar mot huvudvärk, det beror bara vem som är mest mottaglig för den...samma med Örter.
 
Jag hade ett väldigt hispigt arabsto för ett par år sen som jag gav Dodson & Horrels's örter till......Vad hette nu den blandningen? Den innehöll i alla fall lugnande örter och jag måste säga att jag blev överraskad av resultatet! Hon blev mycket lugnare och mer harmonisk, på gränsen till slö när man red henne!

Har oxå en hund som snart fyller 15 år och förra året började åldern ta ut sin rätt vilket jag märkte genom att hon började bli väldigt stel i "bakkärran" på morgonen. Hon var heller inte intresserad av att springa nåt speciellt ute. Jag började ge henne örtblandningen "Mobility" och efter ett par veckor fick jag en helt ny hund! Jag ger henne det fortfarande och är helnöjd med resultatet!

Mobiliý innehåller bl a djävulsklorot som är bl a smärtstillande men det ger inga biverkningar. Kan nog vara individuellt hur örterna fungerar men på min hund har det gett fantastiskt resultat! Hon har börjat leka med bollar igen, vilket hon inte gjort på länge!
 
Om man köper örter lösa för sig hur vet man hur mycket man ska ge? Finns det med någon typ av rekomendation att X antal g/100 kg häst eller så?

Funderar på att prova själv!
 
Finns en jätteduktig tjej här ute som håller på med örter. Hon brukar gå igenom hästarna ordentligt först (ta reda på eventuella problem och störningar) och och sen komma med rekomendationer. Kan verkligen rekomendera henne.

PM:a mig om du vill ha nummret till henne.
 
Nej, det beror på vilken ört det är. Men rekommenderar Hästägarens Örtabok, där står det även om dosering.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en matglad häst men verkar bli väldigt kräsen när maten är blötlagd vilket jag måste vid tillskottet då det är pulver så fundera...
2
Svar
23
· Visningar
1 277
Senast: Roheryn
·
INK
Hästvård Har en häst med inkar, som behandlats 4 gånger med cellgifter och elektroterapi på Strömsholm, varje gång har en del av inken trillat...
Svar
3
· Visningar
546
Senast: Valle
·
Utrustning Läste precis att det gjorts ett hjälm test i Finland. Flera hjälmar klarade inte testet detta har ju hänt förut även på Svenska tester...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: jemeni
·
Trädgård & Växter Jag har fått en idé. Den är inte helt färdig än, så jag kan behöva lite input och tankar från andra. Vi har en massa tegelstenar som...
Svar
9
· Visningar
562
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Häst med känslig hud - era bästa tips!

Omröstningar

Tillbaka
Upp