fundersam!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare trolljahn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 925
T

trolljahn

:cool: Nu har jag fått lite huvudbry här..blev erbjuden en ngt konstig affär och känner att det är nog bäst att tacka nej..men hur är det; 2årigt sto som inte är frysmärkt, hur går det till då? Är det inte en massa förseningsavgifter o sånt på det? Och varför är den inte frysmärkt tro?? Försökt leta info på stc men hittar inget, kan ni hjälpa mig där?

Sv: fundersam!

Kan hon vara import? Min häst är imp. från Finland vid två års ålder men inte frysmärkt. Nu blev han ju inget för banan utan såldes som, ridhäst från travtränaren.

Det är inga problem att frysmärka din häst i år om den av någon anledning inte kunde märkas förra året, men kolla först att alla avgifter är betalda till "hingsten" så att du inte åker på att betala fölavgiften (ring hingsthållaren om du inte får några papper av ägaren). Om du vet mammans namn kan du kolla om hästen står som "ej färdigregistrerad" under avkommor. STC vet vilket ställe som är närmast dig och vilket datum frysmärkningspatrullen kommer dit.
Till oss (Sörmland) brukar de komma i mars. Om du bor i närheten är du välkommen hit. Vi fick hit två tvååringar förra året.

Alt. 1
Kan vara att stoägaren har skitit i att betala levandeföl-avgiften och lådsats att fölet var dödfött, att stoet kastat eller att fölet dog innom 7 dagar. Då finner du inte avkomman i registret. Jag vet en sådan ung dam, nu 2 år gammal. Fux med stjärn.

Alt. 2
Att avkomman eller avkommans mor är Norskägd, och avkomman inte har varit över till Norge och stått uppstallad över nyår, vilket dom måste för att bli berättigad uppfördarpremier, sertifiseras, chippas m.m. Detta för att kunna bli godkända som Norska kallblodstravare.
Ett föl som föds i Sverige av en Norskägd märr kan inte bli svensk, utan måste först registreas som Norsk för att sedan kunna bli Exporterd till Sverige och först då bli registerad på STC.
(Har själv precis kommit hem från en nyårstur i Norge med 3 små Norska kallbodstravare. :))

Kan oxå vara som så att dom har haft smitta eller nåt när frysmärkningen skulle göras och att det blir gjort nu?

Vet en som i somras köpte en då tvåårig nordistravare från Östersund och den var inte frysmärkt utan det är gjort i höstas när "märkarna" var i farten här i norrland

Senast ändrad:

Var är det för stam på hästen?

Berätta gärna hur det gått och vad du bestämt dig för.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 668
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 588
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 935
Senast: Lhas
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Idag var min pojk vän här ett tag ❤️ Vi var bara ute och lyssnade på musik och pratade och så. Jag är i en mera dålig period nu så jag... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 599
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka