Fundersam!

E

Emma006

Hejsan!
Jag tränar en häst åt en tjej men när jag har ridit i ca en halv timme "ibland mindre" så börjar den flåsa jätte mycket, "hypeventelera".... Han har ingen spec bra kondis och brukar bli väldigt svettig... Men jag tycker det värkar konstigt att han andas så tungt!

Funderar om de kanske kan vara nått fel!?

Någon som har nån anning!? Tacksam för svar! :confused:

Kram,

Sv: Fundersam!

Du kanske kör för hårt med den på en gång? Om den inte har särskilt bra kondis som du själv säger så skulle jag själv inte rida så länge utan försöka jobba upp kondisen och musklerna succesivt.

Hur låter det när den flåsar ? Om det finns ett väsande ljud kanske hästen är strup-pipare ?

fiaskurken skrev:
Du kanske kör för hårt med den på en gång? Om den inte har särskilt bra kondis som du själv säger så skulle jag själv inte rida så länge utan försöka jobba upp kondisen och musklerna succesivt.

Jag rider i typ bara en halv timme åt gången och inte spec. hårt men grejen är den att han kan börja så efter 2 varv i trav ibalnd!

vad sade hon ...

Om hästen INTE har kondition så skrittar man igång den länge kanske två tre veckor innan man börjar trava så där har du svaret varför hangör så,spring själv maraton utan att vara tränad. Säger d inte för att vara elak el dyl men hästen behöver få komma igång med att skrittas så den inte blir så flåsig sedan lägger man in korta tränings pass å ökar suksesivt träningen. Lycka till!

undefined
Jag har ett halvblod som har astma. I och med det så krävs det en långsam träning innan symptomen lägger sig.
Har din häst några pipljud vid ansträngning eller?
Ta det lugnt lägg upp träningen på lång sikt och öka träningen långsamt. :banana:

skjootan skrev:
vad sade hon ...

Om hästen INTE har kondition så skrittar man igång den länge kanske två tre veckor innan man börjar trava så där har du svaret varför hangör så,spring själv maraton utan att vara tränad. Säger d inte för att vara elak el dyl men hästen behöver få komma igång med att skrittas så den inte blir så flåsig sedan lägger man in korta tränings pass å ökar suksesivt träningen. Lycka till!

Den går varenda dag, vilar en dag iveckan och det har den gjort i ca ett halv år, alltså sen hon köpte hästen!Innan de vet inte jag va den gjorde men hon rider den varje dag och sedan tränar jag den åt henne 1 gg i veckan!
Den är 18 år... kanske kan det ha något med det att göra!?

Jag har en häst med samma problem. Hon har grundkondition men inte mer än så, har "din" häst det så behöver du inte skritta i flera veckor. Rid på som vanligt bara men ta många skrittpauser och låt hästen varava ner emellanåt. Skritta ca 5 min mellan momenten. Kanske hästen har lättare luftvägsproblem också, pröva då med vitlök i fodret!

Emma006 skrev:
Jag rider i typ bara en halv timme åt gången och inte spec. hårt men grejen är den att han kan börja så efter 2 varv i trav ibalnd!
Luftrörsproblem då kanske? vad äsger ägaren, är det likadant för henne? Lycka till!

Hej! Ägaren till Ponnyn är inte så spec erfaren, och förstår inte riktigt!
Jag fundrear på om man kanska borde rinag vetrinären... Men de är så konstigt för han värkar inte direkt tycka att de är obehagligt utan springer lika glatt framåt endå...
Vad innebär luftrörsproblem!?
Tack!

fiaskurken skrev:
Luftrörsproblem då kanske? vad äsger ägaren, är det likadant för henne? Lycka till!

eftersom ni inte verkar vara speciellt erfarna nån av er-finns det ingen i närhet som kan kolla hästen,annars får ni ju ringa vet och fråga!!!

Man ska inte gissa så mycket. Kontakta veterinär och lyd dennes råd i hur hästen ska arbetas. Hästen kan flåsa av många olika skäl, t.ex. kan övervikt orsaka flåsighet men det ska till en veterinär för att göra bedömningen. :cool:

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 407
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 121
Senast: cassiopeja
·
Träning - Och var lägger jag nu denna tråd :confused: Moderator får gärna flytta om så önskas! - Har under årens lopp ridit ett antal polska...
2
Svar
39
· Visningar
5 572
Hästvård Nu kära bukefalister, nu vill jag att ni berättar om ni hört eller varit med om något liknande.. Jag skulle idag rida mitt 18åriga...
Svar
17
· Visningar
2 289
Senast: Kellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka