Fundersam kring storlek på äggblåsor

Golden_Heart

Trådstartare
Jag var på pergotime kontroll. Läkaren hittade en blåsa 14 mm och ett par andra på 9 mm.
Kan det bli risk för tvillingar/ trillingar nu?
Hur lång tid behöver de mindre äggen på sig att mogna?
Kommer de lossna alls den här gången?

Tacksam för svar!:bow:

Sv: Fundersam kring storlek på äggblåsor

Nu vet jag inte alls hur det funkar egentligen men när jag gjorde spolning av mina äggledare så såg läkaren att det låg 2 ägg i samma storlek där men jag släppte bara ett ändå. Pregotime gör väl bara så att man faktiskt får ägglossning, inte så man producerar en hel hoper som vid IVF?

Man brukar prata om dominanta äggblåsor vid pergotime-behandling. Alltså att en eller flera ligger före de andra. Nu vet jag inte hur stora de måste vara för att vara dominanta men vid vårt ultraljud cykeldag 14 hade jag en på 13mm, en på 11 mm och en på 9mm. Min läkare menade att det då fanns risk..eller ja chans..för tvillingar men inte trillingar då den på 9mm troligtvis inte skulle släppa.

De växer ungefär 1-2 mm om dagen och släpper när de är ungefär 17-20mm (har jag fått lära mig).

Ja hade ägglossning dag 18 med en äggblåsa på 13mm dag 14.

Om de lossnar allihopa eller någon kan ingen svara på förrän efter din ägglossning genom att ta progesteronprov.

Hoppas mitt svar besvarade något iallafall :)

Ja, det är större risk för tvillingar med pergo. Just därför skulle jag, om man har problem med ÄL, hellre göra IVF eftersom man då kan minska risken genom att bara sätta in ett embryo.

Har ingen möjlighet till IVF i dagsläget! Tänker inte gå in på varför! Tvillingar har jag inget emot, däremot kan det bli mer problematiskt ifall det skulle bli fler än så!

Tusen tack för ditt svar! Det kan ha varit att det var även ett äggblåsa för mig som var 11 mm.

Det är ett stort hopp mellan pergotime vilket är tabletter som du tar i 5 dagar än att gå igenom ett helt ivf med äggmognad äggplock mannen lämnar sperma och insättning av odlade embryon. Förstår inte hur man kan välja det jämfört med fem tabletter pergo och "normalt" sex för att bli gravid. Om man får välja om pergotime hjälper.

Risk för tvillingar finns även med ivf, enäggstvillingar.

Sen följs man noga vid pergotimebehandling för att inte riskera trillingar då får man helt enkelt sexförbud.

Kostnadsmässigt går det heller inte att jämföra med ivf..

Liknande trådar

Gravid - 1år Hej! Jag skulle behöva lite tankar kring den situation jag nu hamnat i. Jag behöver få skriva av mig, vill inte berätta om detta för...
2
Svar
26
· Visningar
4 764
Senast: Snö
·
Relationer Kort bakgrund: Vart ett skrotår för både mig och sambon. Jag har blivit sjuk och blir sämre (hypofystumör- misstänkt cushings sjukdom...
Svar
16
· Visningar
1 854
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Knölen på min tiks armbåge är med största sannolikhet malign. Hon fick för 2-3 år sedan en knöl på armbågen. Veterinären bedömde att det...
Svar
4
· Visningar
1 738
Senast: domesticus
·
Hundavel & Ras Japp, jag ska ha en hund igen, så långt har jag kommit i mina planer nu:). För mig, av oika skäl (bla tid, semester mm), passar det...
Svar
14
· Visningar
2 220
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka