Funderingar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Retzina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 980

Retzina

Trådstartare
Jag har precis införskaffat mig ett litet stoföl. Jag är nöjd med utseende och gång på den lilla. Det enda som jag oroar mig för är storleken på henne. Hon är ca 126 cm i manken och kanske 131 över rumpan och är sex månader (född 29 juni) gammal. Mamma är 160 och pappa 165. Jag vill ju helst att hon minst blir 157-158 cm i allafall. Fast det kanske är svårt att förutse storleken på en såpass liten fölis som dessutom blev avvand redan som 5 månaders bebis och säkert avstannat lite i samband med avvänjningen. Mitt hingstföl som jag tyvärr fick ta bort var över 130 cm redan som 4 månaders unge (mor 158 cm far 167 cm). Hur stora var era bebbar, ni som fött upp några, vid sex månaders ålder och hur stora var mor och far? Tacksam för svar!

Du behöver inte vara orolig, fölisar har ju sina växtperioder vid olika tillfällen så man kan inte säga NU att hon bara blir 'si eller så' som vuxen.

Har haft några 'små' 6m halvblod 126 - 132 som ändå blev mellan 158 - 165 cm, så hav tröst :D

Hej..

Härligt att höra att Du nu har en liten fölis efter alla vedermödor..

Vi har nu två stoföl där det ena är 6 månader..hon är drygt 140 och kanske 145 över rumpan.
Det andra är 1,5 månader äldre..och nästan 143...och rätt jämn i sin tillväxt faktiskt.

Bådas mödrar är 1.63-1.64..och fadern till båda 1.70.

Andas =) När Cactus (Nactus - Master) kom hit var hon 11 månader och knappa 1.40 (mamma 160, pappa 170 och släkten på mammas sida ca 160). jag hade klara dubier över om hon skulle bli mer än 1.50.

Mätte henne med tattarmåttet som sa 163 - 168 och jag fnös bara och tyckte "inte ens chans".

Sen satte hon igång att växa..och växa..och växa.. Som tvååring (hon fick ju nödslaktas då) var hon 155 i mankhöjd och högre över korset och växte så det knakade. Hade nog stannat på just 160 - 165 som färdig.

Så oroa dig inte =)

Kele är ju arab, och hon är 9 månader och ca 1.40 i mkh (jag törs inte mäta längre) och jag skulle tro hon blir 150 - 155 som vuxen.

Så oroa dig eller fundera inte så mycket över det, helt omöjligt att säga =)

Galax var 1.30 läääänge och jag höll på att bryta ihop. Nu är hon 4,5 år och 163 cm hög.

Liknande trådar

Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 972
Avel Inspirerad av tråden om de nya ELIT hingstarna i Trakehner Verband började jag fundera på när det kan vara dags för ASVH att utnämna en...
Svar
1
· Visningar
2 065
Senast: sona
·
Avel Skulle vara roligt att höra hur stora era 2003-or har hunnit bli! Gärna också information om härstamning och förväntad storlek. Min...
Svar
18
· Visningar
1 957
Senast: Ysa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka