Funderingar om hur man tränar att stå stilla

A

Annakarenina

Har en unghäst, två år, som jag inte haft så länge, men har upptäckt, att han inte kan stå still när hovslagaren är här. Han är inte rädd eller nåt, men ska hålla på att förflytta sej framåt o bakåt, när hovis håller på. Vilket gör att han tappar balansen och måste sätta ner hoven som hovslagaren håller på med.
Hur tränar vi bort detta? Jag har försökt banna honom, då han inte står still, men han lyssnar inte. Försöker ha honom uppbunden på gången så ofta det går, men han verkar rastlös och har dåligt med tålamod när han ska stå stilla. Ge mej några konkreta tips hur vi ska arbeta med detta. I början när han kom hit, gick det inte ens att lyfta hovarna på honom, men det har vi tränat, så det fungerar nu. Han har gått på lösdrift, så han är inte mycket hanterad.

Sv: Funderingar om hur man tränar att stå stilla

Kanske skulle vara något att ha lite morötter eller nått i en hink han kan mumsa på medan hovis håller på, eller kanske ett hönät så han har sysselsättning under tiden?

Jag är alltid med när hästen är ung när hovis kommer- för att stå med den o lära den att stå still. hovisen ska inte behöva säga till den ngt som den inte förstår.

skäll inte utan fostra- stilla!- beröm.
Du har användning av det i allt senare arbete med hästen. När du ska sitta upp. kunna stå till eller vänta vid uppsuttet mm mm mm.

Se till att den inte är hungrig eller låt den äta hö- ger ro.

Så ofta som möjligt låta honom stå uppbunden på gången och pussla med honom där, lyfta hovar, knacka lite med hovklatsen. Lyft hovarna och håll dem uppe ett tag, så som en hovis gör. Kan ju vara så att din häst inte alls fattar varför den ska stå där och kanske har den dålig balans oxå. Jag skulle nog vara lkadan om jag var häst, rastlös till en början, sen lugn när jag märker att ingenting händer och det inte tjänar ngt till att gå runt och vara rastlös. När hästen sedan känns lugn och verkar ha axepterat att stå uppbunden, då tar man ut honom igen och låter honom stå uppunden sådär igen nästa dag oxå. Det brukar ge med sig efter ett tag, då slipper man tjafsa när hovslagaren är där.

Tack för era svar :) vi har börjat öva efter era anvisningar, det går lite trögt, men jag tror han förstår. Om vi nöter tillräckligt, så borde det fastna : )

Min första häst stod inte still om han inte fick ha en höpåse att äta på. Kan inte svara vad han gjort hos tidigare ägare. Allra bäst var det också om vädret tillät att han fick röra sig innan. Han var inte heller så förtjust i att få sömmen nedslagen emot hoven, så vi bankade en del på hans fötter också. Jag skulle bara nöta, korta stunder med belöning när det blir rätt.

Enklaste måste väl bara att korrigera hästen när den flyttar sig. Dvs om hästen flyttar en hov så flyttar du tillbaks den, och berömmer. Flyttar hästen sig 2 steg så flyttar du tillbaks hästen 2 steg. Ganska simpelt igentligen, har funkat utmärkt på alla mina. Sedan får man ha med i beräkningen att en unghäst inte klarar av att fokusera lika länge som en vuxen häst. Så har din 2 åring stått still i 3 min så är den ju jätte duktig i början. Medans av en vuxen häst tycker jag lätt att man kan begära 30 min.

Och flyttar hästen hoven 1 mm så måste du flytta tillbaks, annars funkar det inte. Hästen förstår ju inte skillnaden mellan att få flytta några cm och att faktiskt ta ett stort kliv iväg. Så varenda mm måste korrigeras, framförallt i början.
Tålamod och att vara konsekvent är viktigt. Du får absolut inte under några omständigheter missa/skita i/whatever att korrigera hästen nån gång om du vill ha resultat. Jag upplever att när hästen väl kan detta ordenkligt (när den kan stå i typ 30 min) så kan man börja släppa lite på korrigeringen, om det är en klok, vuxen häst.

Jag kör samma metod oavsett om jag sitter på, spänner för vagn eller vad som helst. Och det fungerar väldigt bra för mig iaf.

Problemet om du ska "neja" varenda rörelse hästen gör är att det blir en väldigt negativ upplevelse, en lång radda med "nej" hela tiden innan han fattar konceptet - står man still blir man inte korrigerad... Och även då kan han använda trampandet för att få uppmärksamhet, om han är SE MIG-typen.

Jag är mycket för att göra saker enkla för hästen, det ska vara lätt att få beröm. Ge något att äta under tiden så den inte enbart fokuserar på hovis. Beröm när den står still med en klapp då och då - lämna den inte ensam med hovis. Träna på att hålla uppe hovarna och "banka" på dem även till vardags.

Hade en stressapa till häst i höstas som älskade att bli masserad i karleden, när den kom höll den på och viftade med tassarna åt alla håll vid kratsning. Men då jag fick pilla bort lera i karleden varenda gång lärde den sig snabbt att stå still med hoven i vädret riktigt länge... Någon liten minispasm ibland, men aldrig att den rycker åt sig hoven eller sparkar numera.

Så träna, träna. Det är inte hovis som ska uppfostra hästen. Är den nervös så kanske det är bättre att sko två hovar och vänta med resten till nästa dag - igen, för att skapa en positiv upplevelse för hästen istället för bråk.

knapplånar. Tänkte bara uppdatera hur det gått! Igår när han verkades, distraherade vi med lite godis och hö att mumsa på. Samt att vi tränat på att stå uppbunden på gången och stå stilla några veckor. Han stod som ett ljus, rörde inte en fena på hela tiden hovis höll på med fötterna :laugh:
Så era tips har hjälpt! Tack alla

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 299
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras