Funderingar nosgrimmor! HJÄLP!

lillis1222

Trådstartare
Hejsan!

Nu behöver jag ER hjälp! Innan jag blir tokig....

Ska försöka beskriva kortfattat:

Har en 15-årig arabvalack som tränas och tävlas regelbundet upp till LA-nivå i dressyr.
Denna kille har av naturen en MYCKET vacker "arabhals" och ett MYCKET vackert rejält dischat arabhuvud.
När jag började träna och tävla denna underbara kille hade jag remontnosgrimma på honom vilket fungerade mkt bra. Efter ngra år valde jag dock att byta till en vanlig bred achennosgrimma. Detta av den enkla annledningen till att jag tyckte han "kröp bakom hand" med remonten, samt att hans dischade huvud i kombination med remonten förstärkte detta intryck rejält.

Nu är det så att killen tagit det lite lugnare över vintermånaderna, och nu egentligen är det han är på G på allvar igen, och tillbaka i toppform.
Jag har dock upplevt ett tag att han är ganska stark, och lite svår att flexa igenom ordentligt i sidorna, samt att han gärna blir tittig och ska glo på allt och inget.
Provade helt sonika att sätta på remonten igen... och VIPS så var han kalasfin både i sidorna och inte hälften så stark, samt att han helt enkelt SKÄRPER till sig över lag.

Allt hade varit i frid och fröjd om nu inte jag hela tiden oroar mig för att han istället ser ut att vara kortare i formen än var han är.

Min tränare säger att det är som att välja mella pest eller kolera och i detta läge kan jag bara hålla med.... åhhh är frustrerad, vad hade ni gjort???? .....
Fattar inte varför han inte bara kan trivas med min fiiina breda nosgrimma:o

Och snälla.. bara positiva åsikter och konstruktiv hjälp nu tack:)

Sv: Funderingar nosgrimmor! HJÄLP!

Jag förstår inte riktigt. Om han går bra på remontnosgrimma, så rid på den. Vad är problemet?

Vet inte vad ett "dischat" huvud är? Menar du att han har konkav nosrygg som de flesta araber?

Vill man tävla dressyr så finns det ju inte jättemånga nosgrimmor att välja på.
De du har provat är de vanligaste.
Om det ända problemet med remonten är att han går bakom lod hade jag tagit den och sett till att rida hästen fram till handen. Den jobbar inte korrekt om den går bakom hand.

Jag tror att det handlar mer om en "rid-fråga" än en "utrustning-fråga".

Lycka till!

Ibland funkar saker inte som man vill....
Tar för givet att du haft en hästtandläkare som kollat tänderna så inget är fel där?
Tyvärr är det så att de flesta munproblem orsakas av nosgrimmorna INTE betten! I varje fall vad jag fått lära mej.
Lite förslag dock;
Spänn hårdare eller lösare än vanligt.
Har du testat med/utan snokrem på din "vanliga" nosgrimma? Även den olika hårt spännd. Bara för att se om du märker någon skillnad.
Prova en nosgrimma som inte är så bred, varken över nosrygg eller under. Testa gärna shetlandstorlek! Oftast lite smalare och lite mindre än cob/full. På mina araber räcker dom då till:laugh: (Kollar man på nosgrimmor så ser de ofta ut att vara gjorda till elefanter:confused:)
Min erfarenhet säger att hästar oftare trivs bättre med remont än med Achenmodellen! Antagligen så sitter de helt enkelt bättre med tanke på hästens anatomi i huvudet.
Prova gärna att rida med ett annat bett också. Det kan vara så att bettet är för tjock för din arab och när du då drar åt en nosgrimma relativt högt upp så får helt enkelt inte bettet plats.
Har du möjlighet så ta kontakt med en tandläkarkunnig veterinär och be om hjälp med bett/nosgrimma! Om du inte redan gjort det förstås.

Jag hade nog växlat nosgrimmor från dag till dag om jag vore du. Just för att få lite olika tryck. Gärna varje dag. Så en dag remont, nästa dag engelsk. Eller varför inte utan nosgrimma lite då och då?
Annars kanske du skulle kunna testa aachen-nosgrimma?
En lite smalare engelsk nosgrimma?
Prova dig fram. Det är mitt bästa tips.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka