Funderingar kring skada i bakben...

Dahlia

Trådstartare
Hej

Har lite funderingar kring ett bakben på nya hästen. Vi känner uppfödaren och har följt hästen sen han var bebis.

Vid 2-års ålder så skadade han sitt vänstra bakben. Skadan påminner väldigt mycket i utseende om en ringkota.
Han går igenom böjprov utan problem och har aldrig visat hälta trots kraftig träning.
Han håller troligtvis inte för att tävla de klasser som f.d ägaren tränar och hon har därför sålt honom till mig. Vet. och ägare säger att han bör hålla i många år för klasser upp till medelsvår.

Vad tror ni? Han rör sig supertrevligt och jag kan inte se någon tendens till hälta i dagsläget trots att han stått i ett par veckor nu.
Jag är den mest blödiga människa i denna värld. Vill verkligen inte att han ska ha ont eller ridas sönder av ren okunskap. Men när vet. säger att det ska funka så bör man väl lita på dom?

Jag som aldrig skulle köpa mig "ett problem" igen...:confused:

Sv: Funderingar kring skada i bakben...

Jag har haft en häst med sådan skada. Köpte honom billigt som treåring och sålde honom som sjuåring. Han hade inte varit halt varken hos uppfödaren eller under åren hos mig.

Se skadan som ett skönhetsfel till den dagen det blir ett problem för det är ju det de är:p.

Även felfria hästar kan ju skada sig så varför oroa dig, rid och ha kul:laugh:.

Sv: Funderingar kring skada i bakben...

Hur gammal är hästen nu då?
Och hur då påminner om ringkota? Har han skelettförändringar?

Liknande trådar

Hästvård Hej! Här kommer ett jättelångt inlägg, men jag känner mig otroligt vilsen och kluven i hur jag ska göra.. Och ni bukefalister brukar ju...
Svar
15
· Visningar
2 804
Senast: Freyja_bus
·
J
Träning En god vän till mig står i samma stall som ett ungt sto, större modell av häst. Hästen är uppfödd av ägaren och har bara gått med...
Svar
12
· Visningar
1 496
Senast: fijja
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 574
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka