Funderingar kring kli..

YorkWann

Trådstartare
Har velat fram och tillbaka kring min hästs foderstat, då det är mycket han inte kan äta, mkt känslig mage, m.m.

Så jag ringde till kraffts foderrådgivare pga att det fattades vissa saker i foderstaten, som jag inte visste hur jag skulle klämma in utan att få ett stort överskott av något annat.
Så sa jag att jag använder kli (bla) för att få upp fosfor halten i foderstaten samt att det är bra för hans mage.
Då sa hon att fosforet i klin är för "hårt sammansatt" så hästar tar inte upp det, eller att det tar så väldigt lång tid för dem att bryta ned fosforn från kli. :confused:
Hon tyckte dock att jag kunde behålla det om det var bra för magen på honom.

Men då får jag ju ännu mer grubblerier, eftersom fosforhalten i sånna fall är för liten, och jag vill ju inte ge kli, plus något annat fosforrikt foder. :confused: Men å andra sidan kan jag ju det eftersom de inte tar upp fosforet ur kli, men det blir ju mycket dyrare... :crazy:

Någon som fattar mina grubblerier, eller som har någon uppfattning kring detta? :crazy:
 
Hej
Jag har själv ett väldigt kalciumrikt hösilage så jag har haft kli men det har ändå inte räckt att få upp balansen så jag ger även något som heter fosforbalans. Köpte det på Eko.
2 kg gav jag 149 kr.
M vh Mannis
 
jo, jag vet att om fosforbalans, men jag valde vetekli, för det var bäst för min häst, och kompletterade foderstaten, men nu blev jag ju lite fundersam eftersom hon sa så på krafft. :confused: :crazy:

Ingen annan som har kunskaper om detta?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 157
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 694
Senast: axel
·
Hästvård Min häst fick för cirka ett år sedan, knottror över bog, hals och sadelläget. De kliar inte och stör inte honom på något vis alls, han...
Svar
5
· Visningar
3 713
Senast: MalinE
·
Hästvård nu kanske jag är gnällig men jag vet inte.. :( har hästen inaccorderad i ett mindre stall. min häst kan inte gå på fri tillgång på...
Svar
11
· Visningar
1 387
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Provridning
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

Tillbaka
Upp