Funderingar inför kommande fodringar...

Fibusen

Trådstartare
Är nämligen så att blivande hagsällskapet ska inte alls äta särskillt mycket hö (en i dagsläget för rund liiiiten fjording), ca 2x2 kg ute i hagen på dagarna. Jag tänkte då att vi kanske kunde fodra dom i nät för att förlänga ättiden i hagen? (nät mellan två träd/stolpar) 2 kg glupskar ju min i sig på en pisskvart annars...

Andra hästägaren kommer inte vilja ge mer i hagen,för då får hon inget inne på nätterna istället,tyckte hon sa att hon ger 7 kg om dagen på vintern,sen 6 kg när det börjar komma upp lite gräs,och sen på sensommaren innan det fryser,så blir ju 2+2+3 (2+2+2). Jag kommer ge 11 kg, så 2+2+7. Är det dumt att dela upp givan så här? Kan det vara dumt att ge så lite på dagen,och så mycket på kvällen? Risk för kolik eller annat? Jag kan ev öka till 2,5+2,5+6,men frågan är om det verkligen är min som får i sig då,eller om det slutar med att fjordingen vräker i sig allt överskott endå...

Och det här att ge i nät i hagen har man ju hört ska vara dåligt för nackarna, tänderna osv iom att ätställningen blir fel.... Törs man prova? Har haft nät på rundbal förut,men det blir ju en helt annan sak...

Alternativet är att låta min gå själv i hagen,och det känns inte särskillt snällt mot en 4-åring... Han behöver en kompis!

Tanken är då att han får sitt kvälls/natthö serverat på golvet inne i boxen iallafall (utan nät) ,så då äter han ju "normalt".
 
Sv: Funderingar inför kommande fodringar...

Vi ger nät och löst till våra, altså en kombination.

Inga problem med nackar, tänder eller dylikt.

För mig hade alternativen i utefter beskriven situation varit nät eller att man särar på hästarna eftersom att "banta" en häst och inte den andra som går i samma hage är omöjligt utan att båda måste banta eller att båda blir feta om de inte har samma foderbehov.

I övrigt ang kgmängd som serveras per tillfälle, så beror det ju helt och hållet på hur länge maten räcker och tiden som går mellan fodringarna.
 
Sv: Funderingar inför kommande fodringar...

Det är helt okej att fodra så kilomässigt som du har tänkt men kolla runt lite hur andra har hängt sina nät för att hänga enbart mellan stolpar om hästarna är skodda rekommenderas inte för då kan de fastna. Jag har tre eller om det är fyra pallkragar ovanpå varandra med en pall underst som är ihopsatta också en ställning som nätet hänger på. Då minskar iallafall risken för att de ska komma åt nätet med hovarna och man kan sätta nätet så lågt att ätställningen blir helt okej.

Vissa hästar sliter inte alls medans andra drar så att de får ont i nacken. Man får helt enkelt ha koll på hur de gör och känna igenom sin häst varje dag. Mina lättfödda hästar får tre givor ute och en inne och alla i nät och de har tack och lov inte blivit negativt påverkade utav det. Däremot har de blivit mycket mer harmoniska eftersom ättiden har förlängts så mycket. Det tar mer än dubbelt så lång tid för mina att äta ett kg genom nät mot utan.

Jag hade inte heller velat ha någon häst ensam så jag tycker absolut att det är värt ett försök :)
 
Sv: Funderingar inför kommande fodringar...

Har samma bekymmer som dig med hagkompis som inte behöver så mkt som min unghäst:(
Har också valet att dom får gå ensamma eller ge mindre ensilage i hagen. Min äter ca 19 kg höensilage (83 ts) men får 3+2 i hagen och i princip fri tillgång på em/kväll 7+7. Det har funkat bra.

Har slängt in granar i hagen så dom har lite sysselsättning när ensilaget är slut.

Den gamla äter em ensilaget i nät inne och då blandat med halm för att förlänga ättiden. Han är expert på att äta fort ur näten så det hade nog funkat dåligt med nät i hagen om inte unghästen är lika snabb.
 
Senast ändrad:
Sv: Funderingar inför kommande fodringar...

Det går absolut att ge 2+2+7. Om din behöver mer kanske du bara kan ge nått extra kg hö direkt efter att du ridit? Här har vi flockar & lösdrfit på ca 10-15 individer och skiljer sig lite i behov. De som behöver extra får stå nån timme ute vid en bal & några går in och äter lite extra. Ridskolehästarna är inne ett par timmar om dagen medan det är ridskola så dem är enklare att fodra mer individuellt om nån behöver extra eller mindre :)
 
Sv: Funderingar inför kommande fodringar...

Ja,det går ju att göra så också,att han får äta lite extra efter ridturen. :)
 
Sv: Funderingar inför kommande fodringar...

En fundering: Hur stor skillnad i mankhöjd är det på hästarna och äter de i ungefär samma takt eller vem äter fortast?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 353
Senast: CFrisk
·
Hästmänniskan Hej! Jag har hyrt en stallplats på en gård där vi även hyr ett hus. När jag kom hit så var det 2 hästar, så vi blev då 3 stycken i...
Svar
19
· Visningar
2 903
Senast: Lingon
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 071
Ridning Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 254
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp