E

Eweliina

Såg en annons idag, Ett sto född 02, grundriden och kan ridas av alla, blir ca 160, (alltså inte färdigväxt?)

Tänkte bara fråga om det är vanligt att hästar är grundriden och kan ridas av alla (snäll häst kanske... )
När den är 3 år... Iofs 3 år, men dom måste ju ha börjat rida den redan vid 2-2,5 års ålder...

Sv: Fundering

Nuförtiden rider man in hästarna på hösten när dom är 2,5 år. Iaf hbl som ska gå tre årstestet på våren!

jojjo150 skrev:
Nuförtiden rider man in hästarna på hösten när dom är 2,5 år. Iaf hbl som ska gå tre årstestet på våren!

Okej, Tack för svaret iaf :)

Fast jag skulle inte köpa en som va inriden så tidigt... :crazy:
Únghästar behöver vara ung, barn behöver leka...

* Jenny *

kamomillo skrev:
Fast jag skulle inte köpa en som va inriden så tidigt... :crazy:
Únghästar behöver vara ung, barn behöver leka...

* Jenny *

Jag håller med dig... Dom ska iaf vara färdigväxt för min del... Men jag förstår också dom som vill ha dom färdiga till treårstest osv...

Håller med totalt, tycker att måpnga hästar rids in alldeles för tidigt i dagens samhälle. Tittat igenom många annonser och ser ofta en två eller tre åringar som är inridna eller iaf påbörjad inridning och tycker inte om det.

Beror väl på vad man definierar med iriden, att ridas några varv i vardera gångart på treårstest innebär ju in princip bara att häten är styrbar och går fram för hjälper. Inridningen dvs själva utblidningen brukar man ju sedan ta när hästen är tre och ett halvt efter betet. Börjar själv långsamt men tidigt hellre än senare och snabbt

Nin skrev:
Beror väl på vad man definierar med iriden, att ridas några varv i vardera gångart på treårstest innebär ju in princip bara att häten är styrbar och går fram för hjälper. Inridningen dvs själva utblidningen brukar man ju sedan ta när hästen är tre och ett halvt efter betet. Börjar själv långsamt men tidigt hellre än senare och snabbt

Okej, Alla har ju som sagt olika åsikter, Bara för att man väntar med inridningen betyder inte att allt ska gå snabbare sen. Vi väntar tills hästarna är ordentligt utvecklade och färdigvuxna sen börjar vi långsamt i deras takt att rida in dom. Men som sagt så gör alla olika och alla har olika åsikter...

Så jag tycker inte att man ska dra alla över en kant som du gjorde när du sa "långsamt med tidigt hellre än senare och snabbt"

Tror du att alla som väntar in sina hästar har jätte bråttom sen med dom, visst vissa kanske har det, men långt ifrån alla

Dte tycker jag är lite tidigt, såg en tre årigt shettissto som var "inriden utan problem" Shettisar är ju lite senare i växten också...

Jag skulle tippa att det rör sig om en häst med lugn temperament som inte hetsar upp sig i onödan eller hittar på bus.
Som treåring är det väl inte så konstigt att det går rida den några varv i samtliga gångarter?

fast halvblod han växa upp till 7 års ålder, blir lite lång väntan då ;)

Jag skulle nog väntat med att rida in en häst till 3-3,5, men jag är inte speciellt insatt i unghästhantering

älgen skrev:
Jag skulle tippa att det rör sig om en häst med lugn temperament som inte hetsar upp sig i onödan eller hittar på bus.
Som treåring är det väl inte så konstigt att det går rida den några varv i samtliga gångarter?

Nej, det tycker jag inte heller, om man som sagt "börjar" med dom när dom är tre, det har jag inget emot, men den här hästen i fråga var ordentligt grundriden, och var då tre år, eller nyss fylla tre... Så den måste alltså ha blivit riden sen 2 nånting, Men jag har inget emot erfarna som rider in sina 2 åringar, Men då ska det vara ERFARNA som vet vad dom håller på med... Och inte bara börjar flängrida och sen säger att den är inriden

ÅTER IGEN, JAG HAR INGET EMOT ERFARNA HÄSTMÄNNISKOR SOM KAN RIDA IN SINA HÄSTAR OCH GÖR DET PÅ RÄTT SÄTT....

Men tack för svaren iaf :)

Syftade alltså på att jag har sett ett flertal 2 år mot tre är mer än ridna ett par varv och det tycker jag är att gå fram för fort.
Visst jag kan förså mig på 3 års testet men då bör ju hästen inte behöva kunna någonting mer just då, utan tycker att man kan ta det lite lugnare. Finns ju massor utav annat man kan jobba/göra med sin häst utöver ridning.

Men sen kanske det beror på hur läng man vill att hästen ska hålla.
Vad jag har hört av andra brukar tidigt inridna hästar oftast hålla kortare än vad de man väntar med.

Men som du sa, man har ju olika sätt att tänka.
Själv ska jag börja med min nu i höst att sitta på honom, han är 2,5 då. Sen får han gå på bete och till hösten som 3 åring börjas det ordentligt.

Vet inte om detta stämmer men en del veterinärer anser att det inte finns något negativt med att rida in hästarna tidigt under rätt förutsättningar förståss. Hästen måste ju vara välväxt och ryttaren får ju kanske inte väga så mycket. Att påfresta skelettet lagomt under tiden det växer gör det starkare påstår dom och det tror jag på. Själv red jag mitt välväxta halvblod då han var två (väldigt måttligt!!) och han är fem idag och har hittills inte haft ett enda problem.

Sunt förnuft är nog det viktigaste oavsett när man rider in dom! :D

Lozzan skrev:
Dte tycker jag är lite tidigt, såg en tre årigt shettissto som var "inriden utan problem" Shettisar är ju lite senare i växten också...

Ja, veterinären rekommenderar att börja tömköra eller longera shettisar först vid 4 år, för att de är så sena. rida dom ska man inte göra förrän vid 5 år säjer dom.. Eller snarare min veterinär Mikael...

fnillson skrev:
Att påfresta skelettet lagomt under tiden det växer gör det starkare påstår dom och det tror jag på.

Sunt förnuft är nog det viktigaste oavsett när man rider in dom! :D

Joo, men det finns ju olika sätt att göra det på. Men visst är det helt okej om man själv tycker det är okej att rida in sin vid 2 års åldern. Men jag kan bara ta av vad jag sett och där har hästar ridits in tidigt och senare framåt 14-16 års åldern fått problem.
men visst kan det vara av andra anledningar.

men man gör ju som man själv vill. har bara åsikter. ;)

MIn häst reds in i Tyskland som 5 åring kvalade till Falsterbo samma år. allt detta på ca 4 månader. från osutten till 120 tävling på 4 månader..
Tror jag föredrar att man tagit honom lungt tidigare. Låtit honom jobba 5 minuter ett par dar ib veckan.. men men

Eweliina skrev:
Jag håller med dig... Dom ska iaf vara färdigväxt för min del... Men jag förstår också dom som vill ha dom färdiga till treårstest osv...

Ska hästen vara färdigvuxen innan du börjar rida in den eller vad menar du...?
Men en del hästar växer ju ända tills de är 8-år..?

Det är nog jobbigt att börja rida in en häst då, men jag kanske missuppfattade...

Vad menar du med grundriden då?

För mig är grundriden att det går rida hästen i alla gångarter.Resten är vidareutbildning.

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 514
Senast: Mabuse
·
Avel Jag fick en intressant fråga idag om skimmelcancer som fick igång mina tankar och väckte en enligt mig ny intressant fråga. En person...
Svar
6
· Visningar
874
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Här kommer en lång text... Jag är inne på att köpa häst men det blir troligen i sådant fall till vintern 2024/2025. Men, jag har vissa...
2
Svar
36
· Visningar
3 484
Senast: Johannna1
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 622
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila