Fundering -welshavel "nya systemet" vs fryst sperma

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare dee79
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 012

dee79

Trådstartare
Har suttit och funderat lite över vad det nya systemet innebär. Så slog en tanke mig: Hur fungerar det om man skulle ta hem fryst sperma, från t ex Wales? Nu vet jag ju inte riktigt hur reglerna för det har varit fram till dags dato eftersom det iaf på cob-sidan bara har funnits en hingst med fryst sperma här i Sverige.

Alltså, vad har reglerna varit, vad kommer de att bli, hur fungerar det och hur blir registreringen av avkommor? :)

Sv: Fundering -welshavel "nya systemet" vs fryst sperma

I dag gäller SH´s hingstreglemente för spermaimport till welsh rasen.
SWF har inte i sina rasvisa krav angett något undantag.

Vilket betyder att hingsten måste avelsvärderas för spermaimport och man skall ansöka till SH före första april om "avelsvärdering för spermaimport".

Praktiskt går det till att hingsten avelsvärderas pappersvägen och kraven för allmän avel är att hingsten är meriterad inom int. hästsport eller visat genom avkommebedömning högt avelsvärde, mildare krav om avelsvärderingen enbart gäller för användande till egna ston.
Rasens avelsvärderingsnämnd bedömer om hingsten godkänns eller inte.

Att avelsvärdera en spermaimporthingst för egna ston kostar 500 kr
+
Hingstar som är godkända för importsemin, löser Svensk hingstlic. och för språngrulla och betalar stoavgifter.
Avkommorna registreras på samma sätt som om dom vore efter en i Sverige verksamksam godkänd hingst, vissa raser har dock att dom kräver full härstamningsverifiering på avkomman med DNA för mor-far-föl.

Tas avelsvärderingstvånget bort, blir det avelsföreningarna som i sina rasvisa krav reglerar vilka hingstar dom "godkänner".

peråke

Senast ändrad av en moderator:

Kan vilken welsh hingts som helst bli godkänd med det nya systemet, bara de har ett friskhetsintyg? Det känns ju inte berätigat att ha en hingts i avel som inte fått minst 40p, vad ska den individen tillföra mer än dåliga avkommor i värsta fall?

Alla raser som är erkända av EU har en moderförening.
Det finns en lista över erkända raser och vissa krav för att bli en erkänd ras, alla dessa raser har också då en moderförening som finns angiven.

Dessa angivna moderföreningar har rätt att bestämma över och själva godkänna dotterföreningar.

Svenska welsh föreningen är en erkänd dotterförening till den brittiska welshponnyn och måste följa moderföreningens regelverk.

Det Svenska avelsvärderingstvånget som inte är EU anpassat hindrar dock just nu bl.a welsh föreningen att följa sin moderstramboks regelverk.

När det Svenska avelsvärderingstvånget avskaffas, måste då förstås Svenska welshföreningen följa moderstamboken eller som "vissa" rasers moderstamböcker tillåter förhandla fram avvikande specialregler som moderstamboken samtycker till.
peråke

Senast ändrad av en moderator:

okej, och summasumarum av detta är att de strängare kraven för att bli en godkänd welshhingst i avel är slopade? Det räcker nu med att en individ är frisk?

Ja!
Upp till stoägaren att välja mellan bra och dåliga hingstar.
Hur tror du det går till i rasens hemland?

Så, när avelsvärderingstvånget försvinner - måste då föreningen lägga in i sina rasvisa krav hur det ska fungera, eller kan de låta det fortsätta som det gjort tidigare? Dvs via SH? Eller kommer det att bli så att det automatiskt bara krävs veterinärt godkännande (vilket man får anta att hingsten har då den är licensierad utomlands) som för de svenska hingstarna? Dvs man behöver "bara" lösa licens och betala stoavgift.

*knapplån*

eftersom jag har som mål till o få min welsh godkänd.
(i sverige) så börjar jag bli vimsig på vad som krävs för at få denna godkänd för avel. Nyss trodde jag hästen skulle få bra poäng, göra bruksprov och visa vad "denne går för" o helt plötsligt verkar det som att det bara är att få ett vet-intyg o så är hästen avelsvärderad o får användas inom aveln :confused:
Hur är det gällande på eget sto föressten?

På eget sto behöver du inte avelsvärdera hingsten alls. Är inte säker, men jag tror inte ens att du behöver få hingsten veterinärt godkänd till eget sto. Däremot (om jag inte har fattat fel igen) så bör man väl lösa licens...
Jag hoppas och tror att de som seriöst vill bedriva avel även i fortsättningen visar sina hingstar och gör frivilliga bruksprov. Det finns ju redan idag de som bedriver egen avel med icke avelsvärderade hingstar och för dem är väl de nya reglerna ett stort plus, för då kan de ju plötsligt regga sin föl precis som alla andra.

håller med dig, tycker också man ska visa sina hingstar o även helst försöka göra bruksproven :)

Min personliga åsikt är att du ska fortsätta på den linjen du är inne på! Visa honom och gör bruksprov. Ingen mening att ha en hingst i avel som har under 40p, den tillför ju inte något. Ett avelsarbete är för mig något långsiktigt för att bevara en bra och frisk ras som håller måttet!!

Likaväl som jag tror att det blir viktigt för stoägaren att bevara en bra och sund ras genom att bara använda de hingstar som visat ett bra bruksprov och fått bra utställningsp. samt givetvis att ha ettbra stomatrial. Men dte kommer nog att hänga ihop. Har du ett sämre sto som du endå vill avla på är du förmodligen inte så nogräknad med vilken hingst du använder *hemska tanke*!

mitt eget sto är visat med placeringar o reserv.champion bedömning och jag har hoppats få även min hingst bra bedömd. Kan tänka mig att ta ett föl efter mitt eget sto eftersom hingstens stam är mycket bra, men för o betäcka andras ston vill jag kolla av han först så stoägarna vet lite vad dom får, tack vare bedömning o bruksprov.

Ja, det låter mest seriöst och jag tror att det betalar sig i längden. det skiljer agnarna från betet.... Det är synd om en hel ras ska förstöras för att folk börjar använda hingstar med sämre avelsegenskaper.

Liknande trådar

A
Islandshäst Jag har tagit mig friheten och lånat Sambaengis citat från en annan tråd för detta med hur allt kommer att fungera med registreringar... 2
Svar
21
· Visningar
2 678
Senast: Kick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka