Fundering kring avlivning av Somulose

Albatross

Trådstartare
Min hast avlivades med Somulose i förra veckan, sorgen och saknaden är enorm (trots att beslutet inte var förhastat och väl underbyggt - jag ångrar inte på något sätt själva beslutet). Jag var med under avlivningen och höll i hästen. Sättet på vilket hästen reagerade kan jag dock inte släppa:

Efter att injektionen hade givits, dröjde det ett par sekunder innan något hände. Därefter drog hästen tre djupa/rosslande andetag, lyfte huvudet, såg nästan förvånad ut. Omedelbart därefter vek benen sig och han föll omkull (på sidan), hamnade (av kraften, antar jag) på rygg, sparkade med benen runt tre gånger. Därefter blev han stilla. Det dröjde ytterligare några sekunder innan (ögon)reflexerna försvann och ögat blev grumligt – jag betvivlar dock inte att han var död då. Jag tror att han dog i den stund när han fick det förvånade uttrycket i ögonen. Veterinären väntade en stund innan hen lyssnade med stetoskop. Allt gick därmed så bra som det bara kunde gå – jag hade läst på innan om hur avlivningar går till plus att veterinären gick igenom hela proceduren i förväg och var därmed fullt beredd på att det kan se våldsamt ut när hästen faller.

Det som jag inte kan släppa (säkert beroende på egna nojor) är att hästen sparkade med benen på detta sätt samt låg med blottade tänder. Just dessa detaljer är inget som bidrar till min sorg och ångest över hela situationen, men jag kan inte låta bli att grubbla varför det hände. Hur vanligt är det att dessa två saker sker vid avlivningar med Somulose? Och vad beror det på? Är det för att hjärnan slogs ut först (innan hjärtat slutade att slå)? Tilläggas bör att hästen var mycket lugn.

Sv: Fundering kring avlivning av Somulose

Sparkandet med benen är dödsryckningar som alltid uppkommer i samband med avlivning (om djuret inte är sövs som med hundar t ex) Det sker även om man avlivar med bult. Varför överläppen åker upp har jag ingen aning om faktiskt, men det verkar också vanligt.

Så du behöver inte oroa dig för att hästen medvetet försökte resa sig upp igen när den sparkade. Det var omedvetna (alltså inte av hjärnan framkallade)reflexer helt enkelt.

Tack för svaret! Att de kan dra upp överläppen vid avlivning med bult visste jag, men trodde inte att det skedde (särskilt ofta) med Somulose (nu spelar det egentligen ingen roll - det var inte av denna anledning som jag valde Somulose).

Jag har bara varit med vid bultning. Men även då så sparkar de ju med benen och överläpp kan dras upp.
Det är nervsystemet som är igång en stund efter att de är döda.

När jag nyligen tog bort min 30-åring förklarade de att ju äldre häst desto längre kan nervsystemet ibland hålla igång så. Men hästen är alltså död.
Jag tyckte det var hemskt jobbigt att se och gick då.
Rent logiskt fattar jag ju att min häst inte kände smärta eller led. Men det var ändå hemskt att se.

När jag varit med med andra hästar har jag inte reagerat lika starkt och det har också gått över snabbare. Så då har jag klarat vara kvar.

Just ryckningar är som sagt vanliga hur man än avlivar. Lika så när Hickstead dog så fick ju han ryckningar. En människa sa en gång att det blir så när dom galopperar in i Trapalanda! :love: Efter det så fick jag ett helt annat sett att se dödsryckningarna på,det är inte alls lika otäckt längre.

Det som händer, tror jag, är att de krampar/drar ihop diverse muskler. Därav ser de förvånade ut iom att ögonlockets muskler dras ihop, överläppen kan dras upp, de kan gapa, de sprattlar med benen etc.

Så det kan ske i vilka muskelgrupper som helst. :)

Beklagar förresten!

Min hast avlivades med Somulose i förra veckan, sorgen och saknaden är enorm (trots att beslutet inte var förhastat och väl underbyggt - jag ångrar inte på något sätt själva beslutet). Jag var med under avlivningen och höll i hästen. Sättet på vilket hästen reagerade kan jag dock inte släppa:

Efter att injektionen hade givits, dröjde det ett par sekunder innan något hände. Därefter drog hästen tre djupa/rosslande andetag, lyfte huvudet, såg nästan förvånad ut. Omedelbart därefter vek benen sig och han föll omkull (på sidan), hamnade (av kraften, antar jag) på rygg, sparkade med benen runt tre gånger. Därefter blev han stilla. Det dröjde ytterligare några sekunder innan (ögon)reflexerna försvann och ögat blev grumligt – jag betvivlar dock inte att han var död då. Jag tror att han dog i den stund när han fick det förvånade uttrycket i ögonen. Veterinären väntade en stund innan hen lyssnade med stetoskop. Allt gick därmed så bra som det bara kunde gå – jag hade läst på innan om hur avlivningar går till plus att veterinären gick igenom hela proceduren i förväg och var därmed fullt beredd på att det kan se våldsamt ut när hästen faller.

Det som jag inte kan släppa (säkert beroende på egna nojor) är att hästen sparkade med benen på detta sätt samt låg med blottade tänder. Just dessa detaljer är inget som bidrar till min sorg och ångest över hela situationen, men jag kan inte låta bli att grubbla varför det hände. Hur vanligt är det att dessa två saker sker vid avlivningar med Somulose? Och vad beror det på? Är det för att hjärnan slogs ut först (innan hjärtat slutade att slå)? Tilläggas bör att hästen var mycket lugn.

Först vill jag beklaga din sorg,jag vet precis hur tomt det känns.Tog själv nyligen bort en gamling .
Också min häst avlivades med Somulose.
Jag vet ärligt talat inte vad som är normalt men jag tror inte din häst led på nåt vis.
Min häst fick lugnande först och en fastsydd kanyl eftersom hon skulle gå en bit utanför stallet,sen när det var dags för Somulosen gick det otroligt fort min stöp i backen fort,gick inte en sekund en gång .
Ärligt talat minns jag inte om hon sparkade men högst en gång och en suck.
Min veterinär sprutar alltid direkt i hjärtat också .
Jag upplevde det som väldigt lugnt och fint avslut för min gamling,men jag har också en mkt duktig veterinär.

Säkert kan nåt adrenalinpåslag göra att nån individ reagerar annorlunda,men hästar är individer och alla reagerar nog inte exakt lika .Samma med avlivning med bult,även där kan de reagera olika i dödsögonblicket.
Att din häst var lugn tycker jag var ett säkert tecken på att den fick ett fint slut ..

Tycker inte du skall grubbla så mkt utan minnas din häst med värme och hästen tackar dig säkert från hästhimlen att du var med i det sista och att du tog ditt ansvar som hästägare,nämligen att ta de jobbiga beslutet.

När jag avlivade lin gamling så berättade veterinären för mig att om dom får lugnande innan så kan det bli mer ryckningar och sånt än om dom inte får lugnande innan. Hästen dör dock lika snabbt och smärtfritt.

Låter som din häst fick ett mkt fint slut utan några som helst komplikationer eller problem .
Även med bult drar de oftast upp läpparna . Ryckningar kan komma även många minuter efter .

En människa sa en gång att det blir så när dom galopperar in i Trapalanda! :love: Efter det så fick jag ett helt annat sett att se dödsryckningarna på,det är inte alls lika otäckt längre.

Kan säga att jag också kommer se det mer som något positivt nästa gång, Tack:)

En människa sa en gång att det blir så när dom galopperar in i Trapalanda! :love: Efter det så fick jag ett helt annat sett att se dödsryckningarna på,det är inte alls lika otäckt längre.

Du eller nån annan har nämnt det här tidigare och också för mig är det en skön tanke :love:

Ja verkligen fin tanke att de galopperar till hästhimlen.
De springer säkert hem till mammahäst som väntar...:love: Nää nu bölar jag.
:cry:

När jag avlivade min häst i vintras med spruta så hann veterinären knappt ge allt i sprutan innan han föll. Inget sprattlade med benen alls av någon anledning.
Jag hoppas han är i trapalanda ändå min älskade och saknade vän.

Det är kroppen som krampar, läskigt att uppleva men när det händer så är djuret redan borta. Jag tror din häst fick ett fint slut, när han började falla så hade han redan förlorat medvetandet.

När min älskade häst avlivades så försvann han innan han ens fått hela sprutan. Det gick otroligt snabbt. Han låg ner innan han fick sprutan och blev bara stilla, men han suckade eller hivade efter andan en liten stund efteråt. Det var väldigt jobbigt. :cry: Men veterinären sa att det är normalt.

Det är 4.5 år sen min häst dog men det är fortfarande svårt att skriva om och återuppleva. :(

Kan vara jag! :p Brukar försöka få fram det då det hjälpt mig mycket,och förhoppningsvis så kan det hjälpa några fler i en väldigt jobbig stund.

*kl*

Stort tack alla för era svar :bow:!

Rent intellektuellt vet jag att det gick så bra som det bara kunde ha gått – hästen fick äta sig mätt på sin favoriträtt strax innan, veterinären var oerhört lugn och jag var också, konstigt nog, lugn (just där och då). Era svar har bidragit till att behålla de logiska tankarna kring vad det var som hände.

tuaphua och OutOfService – Ja, i min hästs fall låter det som två mycket rimliga bidragande faktorer. Min häst var 27 och hade fått plegacil strax innan, inte för att han var orolig utan veterinären förklarade att plegacilen skulle ge Somulosen bättre effekt.

När jag varit med vid avlivningar och vet förklarat kring dödsryckningar så har denne förklarat det för mig på ett bra sätt:

Nervsystemet blir utsatt för en typ av överbelastning.
Det är impulser i nervsystemet som man kan likna med att kroppen alltid är fulladdad med en massa energi i alla organ för att kroppen ska fungera, som då reagerar/energin flödar hejvilt med alla impulser pga det inträffar nåt med kroppen, typ som spasmer och denna energin sker då även fast hjärnan osv är borta/hästen är död på fläcken.
Enl vet som förklarat detta sitter den mesta energin i musklerna, som laddar ur.

Som någon annan skrev, så kan det ske ryckningar flera minuter efteråt som kanske inte upplevs så trevligt men är fullt naturligt om en kropps funktioner plötsligt blir avstängda med en massa energi i sig jämfört med någon som är sövd tex som är helt avslappnad, hela kroppen är altså inte riktigt beredd och därför blir det en reaktion/ryckningar.

Kroppen är så himla komplicerad att förstå sig på, men den förklaringen tyckte jag i alla fall lät vettig.

Liknande trådar

Hästvård Självklart är veterinär redan inkopplat i detta. Jag skulle behöva hjälp att tänka kring vad som är fel med min häst. För att...
Svar
3
· Visningar
1 187
Senast: dreampower
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och... 2
Svar
22
· Visningar
5 855
Senast: Hoppsin
·
B
Avel Jag vet inte hur jag ska börja, eller varför jag skriver.. Men ikväll slocknade en stjärna. Jag skulle ut och titta till hästarna... 2 3
Svar
40
· Visningar
4 758
Senast: Liipet
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens... 2
Svar
26
· Visningar
6 010
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka