Fullblod på lösdrift?

Urris

Trådstartare
Kan ett fullblod gå på lösdrift? Jag har en stor, ganska stenig hage kan den gå där?

Jättetacksam för svar:)

Sv: Fullblod på lösdrift?

Det beror ju på individen.
Mitt fullblod skulle inte kunna gå på lösdrift för han fryser och är svårfödd och dricker lite dåligt när det är kallt.

...och mina kan gå på lösdrift. Fast den ena hade inte kunnat gå i en stenig hage.

Jag vet inte om vårt fullblod hade trivts med lösdrift på vintern. Jag tror inte det riktigt.

Men steniga hagar kan han gå i utan problem.

Yepp det går alldeles utmärkt, dock kan man få lära hästen att vara just häst om den tidigare stått inne mkt och blivit "människofierad".

Vi har haft flertalet fullblod på lösdrift i kuperade och steniga hagar och det har gått alldeles utmärkt efter att dem fått lära sig hur man är häst på riktigt :)

Det beror helt på vilken häst det rör sig om. Testa att vänja in den successivt från sommaren, och se så att den sätter päls ordentligt.

Jag funderar på att ha mitt fullblod på lösdrift. vilken årstid är det bäst att flytta hästen till lösdrift? :)

Har i år för första gången vårt fullblod på lösdrift:). Funkar kanon än så länge, det har ju inte vart så kallt denna vinter, han har svårt att hålla hull och fryser lätt. Har kostat på bra ordentliga täcken som byts ofta. Dom har fri tillgång på selage 2 halmade hallar att gå in i och han rids 6-7 dagar i veckan och får efter ridturerna komma in i box äta kraftfoder och stå å sova ett par timmar. Det som märks mest på honom är att han är lugnare att rida, visst skuttar han å ser spöken nån gång men inte alls som när han står inne i box på nätterna:D, då är han ganska hemsk att rida. Inga lugna turer utan hipp å hopp åt alla håll, ingen skillnad heller om han rids varje dag eller inte.

Okej. Hur tror du det skulle funka med en häst som verkar få lätt med hovbölder? Min häst hade en och dagen efter stod hon i sjukhage och hon blev direkt bättre, sen fick hon gå ut i vanliga hagen igen och fick tillbaka den igen. Vet inte om det bara var otur eller om det kommer hända igen.

Det finns fullblod i full löpträning som går på lösdrift, och det fungerar bra.

Dock tycker jag att bra mark är A & O. Rätt förutsättningar för individen, torra partier, en BRA ligghall som håller minst lagstadgade förhållande.

Steniga hagar är jag inte jätteförtjust i, men visst kan det fungera om hästen är försiktig och rädd om sig.

Kan ett fullblod gå på lösdrift? Jag har en stor, ganska stenig hage kan den gå där?

Givetvis kan ett fullblod gå på lösdrift (om man svarar på frågan sådär generellt), om hästen inte kan det så beror det mer på individ än ras skulle jag säga.

Huruvida hagen är för stenig eller inte är svårt att säga, det är en definitionsfråga och man måste nof se hagen för att kunna svara på det.

Har själv fullblod på lösdrift, fungerar utmärkt!

Att fullblod, precis som andra raser, kan gå på lösdrift är självklart. Men precis som för övriga raser så spelar ju förhållandena på lösdriften en vesäntlig roll i fråga om det passar för individen, så din fråga går inte att svara på generellt. Inte heller går det att svara på din fråga om "den" kan gå i din steniga hage. Ingen har sett din häst eller vet hur den fungerar - fysiskt och psykiskt - och ingen har sett din hage i fråga om den stenighet du nämner.

Hur ser den steniga hagen ut, förrutom att den är stenig? Och har du ligghall, kompisarna, hur är de? och hur är ditt fullblod i hull och temperament?

Jag kan väl säga som så att oavsett ras hade jag inte velat ha en livlig individ i en stenig hage med hagkompisar som gör att konstellationen fungerar oroligt.
bara som konkret exempel.
Inte heller hade jag velat ha min häst på ett kalhygge med stenar och rötter överallt - lösdrift eller inte lösdrift.

Som redan nämnts i tråden har ju fullblod, om vi nu ska stereotypa eller generalisera dem, ofta tunna sulor och fungerar dåligt på stenig/ojämn mark och framför allt om de drar av sig skor.

Ja du förstår säkert problematiken med din generellt ställda fråga.

Min erfarenhet är att "alla typer" av hästraser kan gå på lösdrift, och att det är som tidigare inlägg berört, snarare är vissa individer (oavsett ras) som inte trivs på lösdrift. Jag har en kwpn-valack på 22 år som trivs ypperligt, trots att han till största delen stått uppstallad innan. Vi har allt från nordsvenskar, halvblod, araber och ett fullblod i vår lösdrift och alla mår kanon!

Min erfarenhet är att hästar på lösdrift oftast mår bättre (sjukdoms- och skademässigt), vilket betyder färre veterinärräkningar, samt att de blir mindre "hispiga" och tittiga att rida. Så man kan väl lugnt säga att jag är en förespråkare av den här typen av hästhållning. :)

Viktigt är dock att se till att hagen har BRA underlag - dvs det måste finnas torra stabila partier, möjligheter för hästarna att hitta lä och att ligga ner på varmt underlag om de önskar. Hos oss har vi alltid introducerat lösdrift för nya ovana hästar på hösten. Vi har helt enkelt inte stallat upp dem efter sommarbetet utan låtit dem fortsätta livet ute. På så sätt hinner de sätta bra med päls, vänja sig vid temperaturförändringen dygnet runt, samt anpassa sig till mörkret som tyvärr tar över Norrbotten när vintern kommer.

Hej!

Håller med föregående talare och lägger till en liten berättelse om min pålla.

Förvisso inte fullblod, men arab, känsliga hovar, blir lätt ömfotad. Vi har aldrig haft så myket problem med hovarna som när hon stog på lösdrift. Det fanns inte särskilt mycket stenar i hagen, men den var ganska lerig och med djup matjord.

Nu står hon på boxvila/sjukhage tills hennes senaste hovproblem(hålvägg) läkt ut. Jag vet inte om lösdriften påverkat, jag kan misstänka att hon inte kunnat ligga/stå inne som hon behövt och därför har hovarna fått ta mer stryk, i kombination med hårt belastad hage och inte alltid snälla kompisar.

Ska hon ut på lösdrift igen ska det vara en med stooora hagar och kontrollerat foderintag och snälla kompisar och stort vindskydd.

Men det är klart att fullblod kan gå på lösdrift, men man får anpassa sig till individen.

/Lavinia.

Och jag säger tvärtom alla andra. Det beror inte på individen eller hästarna, utan på lösdriften!

Jag har i mina dagar sett otroligt många kassa lösdrifter. Där hade jag inte ställt en shetlandsponny ens en gång. Fullblod kräver lite mer än kallblodsraserna gör, varpå de behöver lite bättre kvalitet på allting runt omkring.

En bra ligghall med bra bädd är för mig ett måste för att släppa ut hästarna på lösdrift. Det är inte bara ett litet vindskydd någonstans i en hage, utan verkligen en hall där man kan gå in ifall man är kall. Kan man ha vattnet där inne är det extra fint eftersom det då håller en bättre temperatur. Om man inte har uppvärmt vatten förstås.

Stenig hage hade jag undvikit ifall det gick. Speciellt ifall det är stenigt på backen. Stora stenar gör mig inte så mycket.

KL

Jag skulle vilja säga att när ägaren som (soff91 tex) flyttar hästen till lösdrift pga inte har råd med maten vid uppstallningen (annan tråd) och alltså vill ha lägre kostnader så kommer inte hästen att hamna på en lösdrift som uppfyller kraven för att passa en fullblodshäst (eller annan häst troligen)

Jag skulle kunna tänka mej lösdrift för fullblod om hagen är rejält stor och varierad och ligghallen är stor luftig med riktigt bra bädd, vatten även inne i hallen, samt att hallen har såna där "plastremsor" eller annan liknande variant som hindrar blåst och ser till att temperaturen ligger över noll. Alltså ett stall i princip, där hästen kan välja att gå in. Samt givetvis riktigt bra täcke.

Aldrig nånsin en lösdrift med en typ blåsig lada på en åker, trångt och skitigt, eller ännu värre som jag såg en gång, ett plåtskjul med helt öppen sida, där inte ens alla hästar i den hagen skulle få plats om det krävdes. :crazy::crazy: Tyvärr är det väl i såna alternativ hästar hamnar när ägaren väljer lösdrift av kostnadsskäl

Ja ungefär.... dessutom som flera påpekat i tråden är det inte tillrådigt att flytta hästen på lösdrift den här perioden- det gör man i en övergångs period på året medans väder och vind är humant, och hästen har en chans att anpassa sig. Den här tiden på året är i övrigt ganska olämpligt att ö.h.t släppa ihop nya hästar med varandra, pga dåligt underlag osv. Har hästen aldrig gått på lösdrift tidigare blir det en omställning som är större än att bara byta från ett stall till ett annat. Det hade jag respekterat för hästens skull, och anpassat denna aspekt till en mera lämplig tid på året.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 243
Senast: Blyger
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 205
Senast: Kilauea
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
222
Senast: casio01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka