Sv: Fullblod på lösdrift?
Kan ett fullblod gå på lösdrift? Jag har en stor, ganska stenig hage kan den gå där?
Jättetacksam för svar
Att fullblod, precis som andra raser, kan gå på lösdrift är självklart. Men precis som för övriga raser så spelar ju förhållandena på lösdriften en vesäntlig roll i fråga om det passar för individen, så din fråga går inte att svara på generellt. Inte heller går det att svara på din fråga om "den" kan gå i din steniga hage. Ingen har sett din häst eller vet hur den fungerar - fysiskt och psykiskt - och ingen har sett din hage i fråga om den stenighet du nämner.
Hur ser den steniga hagen ut, förrutom att den är stenig? Och har du ligghall, kompisarna, hur är de? och hur är ditt fullblod i hull och temperament?
Jag kan väl säga som så att oavsett ras hade jag inte velat ha en livlig individ i en stenig hage med hagkompisar som gör att konstellationen fungerar oroligt.
bara som konkret exempel.
Inte heller hade jag velat ha min häst på ett kalhygge med stenar och rötter överallt - lösdrift eller inte lösdrift.
Som redan nämnts i tråden har ju fullblod, om vi nu ska stereotypa eller generalisera dem, ofta tunna sulor och fungerar dåligt på stenig/ojämn mark och framför allt om de drar av sig skor.
Ja du förstår säkert problematiken med din generellt ställda fråga.