Fullblod överlag svårfödda?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Havannis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 48
  • Visningar Visningar 3 880
Sv: Fullblod överlag svårfödda?

fullblod är mer svårfödda sen fär det säkert olika från häst till häst. Men fullblod ligger på den "svårfödda delan" när man skall räkna foderstat.. Om hästen får i sig det den behöver i MJ och smrp i höt/hösilage så kanske det inte finns någon anledning till att ge kraftfoder.. Hur mkt jag skulle ge beror helt enkelt på vad höt/hösilaget har för värden.

Nej det går inte att generalisera så, du säger ju emot dig själv i samma mening :D
Många fullblod är hur lättfödda som helst. däremot är det som många säger, att det kan ta ett tag för ett fullblod som gått aktivt löp att "komma ner" och stabilisera sig under nya förhållanden och arbete, och det kan påverka hull problemet en hel del.

Min grabb har alltid varit extremt lättfödd. Han äter mer grovfoder än halvbloden, men så länge han får äta mycket, och grovfodret har en normal analys MJ och protein mässigt, håller han sig hur fin som helst, ofta lite i rundare laget, på 95% grovfoder och 5% kompletterings kraftfoder, som jag varierar utefter vad grovfoder analysen säger och som utefter den passar in bäst. Vi pratar då om max ett kg kraftfoder av anpassad sort efter analys på grovfoder. Har fodrat med allt från krafft pluss, till hippo musli, vilket han stått på senaste året, med ca 0,25 kg betfor som enda komplement, därtill selen tillskott, samt salt och mineraler, thats it.

Haft honom i fem år nu - kom som nyss fyllda 4 åring och fyller 10 till vintern. Han har alltid varit lättfödd utom första månaderna han kom, då var han in underhull men fodrades snabbt upp och har sen varit otroligt lättfödd ända sen dess.

Senast ändrad:

Jag ger mitt fullblod ca 4dl betfor, 2 1/5 l kornkross, 1 dl olja och 3 dl soja samt fri tillgång på höt. Jättefinn i hullet. Men när jag har trännat eller ridit hårt får hon korn och när hon står får hon minder. Var tvungen att ge mer innan jag började med sojan. Det bästa jag har gjort.

bf4ca0c51f7796cd3734a5f7cd632648_640_430.jpg

Bild; Jag & mitt Eng. Fullblod Mayenne juli sommaren 09! :)

Ni som har fullblod eller har haft, har nu upplevt att dom är lätt frysna?
För edt är iallafall min häst och jag la på min häst regntäcke igår kväll men det verkade ej bli kallare i slutet av kvällen så jag gick till hagen och tog bort det igen, hon ska ju inte behöva flyta bort och hon kändes varm under täcket så.. men imorse då ajg kom ut så har det regnat inatt och min häst som lätt fryser står ju och skakar och genom det så akn jag tycka att min häst nästabn kan ha gått ner lite i vikt bara under natten efetrsom hennes energi gick åt att hålla värmen!!

som sagt mitt fullblod är svårfödd och då är det super viktigt iallafall flör ehennes del att hon har täcke då det rä kallt då hon lätt fryyser annars går hon tyvär ner i vikt av det!! Någon annan som har upplevt samma med sitt fullblod?

Det är så svårt att veta med vädret nu för tiden, suck!

Senast ändrad av en moderator:

Nej återigen, mitt fullblod är bland de mest ofrusna hästar jag haft och träffat. Men han är som sagt lättfödd och i gott hull också.
Har täcken på honom vintertid då jag klipper honom, men aldrig särskilt tjocka täcken utan snarare tvärtom.

Min är inte heller särskilt frusen så länge han inte blir BLÖT för det klarar han inte riktigt.

Inne brukar han endast ha ett täcke modell svett täcke och när han går ut får han ett ofodrat regntäcka utanpå det.
Är det riktigt kallt/ruggigt får han ett tunt termotäcke istället för innetäcket.

Olika, vi har haft ponnier som varit mer frusna än vissa fullblod. Hullet är viktigt förstås.
Men det är individuellt som för andra raser, men dom blir ju ofta inte lika långhåriga som vissa andra raser, (jodå vissa blir björnar också....) Man får se till varje häst helt enkelt.

Jag köpte mitt fullblod direkt från banan i okt-08. Han hade då mycket muskler, men sen under vintern så försvan allt och han mådde inge bra. Nu har han gått på bete från maj och han är väldigt fin i hull. Han har också fått nytt foder som dem rekommenderade till fullblod som var svårfödda. http://caseyfoder.se/
Han tycker i alla fall om det, så vi får se snart om han klarar att hålla hullet. Sen så får han nästan fri tillgång till hö ute och fri tillgång inne. När gräset inte räcker till. Han fryser också lätt. När det är under 6-7 grader på sommarkvällarna brukar han ha täcke. Annars så står han och spänner sig. På häst och vinter när det är fuktigt så har han täcke ofta med fleece foder eller liknande som tar upp fukten;)

min är sådan. Hon sätter nada vinterpäls och har extremt tunn päls på sommaren, klarar därför nästan inget regn alls.

Min första häst, eng fbl, var lätttfödd ändå tills hon togs bort pga fång:(
Tanten var även inte alls frusen, satte ponnypäls och såg mest ut som en ädel korsningsponny.:laugh:

Nuvarande pålle, kbltravare, är både mkt svårfödd och frusen av sig.:(

vad ger ni era svårfödda hästar för foder och har det gett resultat?
Vad skall man tänka på när man ger foder till en svårfödd häst?

köp dodson & horrels build up müsli. du behöver inte ger mer än max 2 kilo för att se resultat väldigt snabbt. superfoder! min var väldigt smal när hon kom men efter några månader med build up så kunde jag sluta och byta till vanligt foder och hon har nu hållt sig i perfekt hull (nästan för fet) i 4 år sen dess.! :)

Min är väl ganska normalfödd, vill jag påstå. När jag kom på vad han tycker om och fungerar på så har det gått bra :) Korn/havre tillsammans med lucern efter behov, samt lite olja. Han petar väl i sig 15-17 kg hösilage på vintern. Så jag ger mest grovfoder och kanske 1 kg kraftfoder allt som allt.

Sen är han som ett litet element också :D Satte riktigt mycket vinterpäls, tät sådan också. Så jag klippte under halsen och fram till sadelgjorden. Sen gick han hela vintern med fleecefodrat regntäcke. La på ett tjockare vintertäcke nån gång vid snöfall/blåst och mer än -10 men när jag tog av täcket var han alldeles för varm under, så det var ju totalt onödigt. Han är känslig för att bli blöt under längre stunder om det är lite kyligt också, men så länge han är torr är han varm.

Var det inte den som hade mycket bandmask? I så fall förklarar det en stor del av "svårföddheten".

Vi har en stor (1,73) vacker, svårfödd fryslort till xx. Till råga på allt elände är han kräsen och vi har slitit hår och varit förtvivlade många gånger när han stressat upp sig (ändrade rutiner) eller frusit - 50 kg häst bara försvinner över ett dygn!

Efter att ha provat olika müsli (vilket gav foderleda, tandsten och tunn plånbok) och vi inte kunde få i honom mer grovfoder, han ratat lusern som fullblodsförgiftningspellets så hittade vi Hippo Alfa som han faktiskt älskar. Han ratar det aldrig (har haft det i närmare 3 år nu). Höga värden (135/10) och därför enligt oss prisvärt. Väldigt smakligt också tydligen. Hög andel grönmjöl.

Rätt täcke är A & O. Bete dygnet runt är inte ens att tänka på, vid 19:00-tiden börjar han springa för han vill in och kommer han inte in då springer han av sig skorna, slår sönder sig och är helt löddrig av svett. Han är ute 8-12 timmar/dygn beroende på väder och nu har vi faktiskt inga problem med hullet eftersom vi hittat ett foder som han äter. Men det är inte billigt att ha fullblod, sist jag räknade så gick bara maten (utan strö eller extra) för c a 2500 kr/månad.

Vårt fullblod som reagerar med stress ibland, får mellan varven Luzern strå (inte pellets) .. i separat krubba, fri tillgång. Vi har hösilage med riktigt bra värde till honom som fungerar den mesta tiden, också fri tillgång. Han får just nu Krafft Groov 3,5 kg och betfor. Han tävlas i fälttävlan och är i bra kondition.
Luzernen tar vi till ibland tex när det kommer en ny häst till stallet, när han fäller eller något av stona är brunstiga. Vi märker direkt närhans aptit förändras och då är det bara att ge luzern. Vi ser också till att han har lugn och ro att äta. Han var hingst till han var 4 och är fortfarade hingstig i vissa beteende.

Han är täckad mycket, delvis beroende på att han är jobbigatt klippa (rycker hela tiden). Han kan INTE gå kvar i hagen, inte ens på sommaren. Vi har försökt. Det finns gränser. Tyvärr ett invant beteende sen galoppen som vi inte kunnat ta bort. För hans skull har han fått in. Han är mycket känslig för insekter också och en stressad, svett häst en sommarkväll som vill in = ännu fler insekter.

Senast ändrad:

Min svårfödda (icke fbl, utan kbltravare) får fritt med hö inne. Äter runt 15-18 kg per natt höst, vinter och vår. Ute i hagen runt 5-7 kg hö.
Fritt med lusernhack, äter runt ½-1 kg.
Groov125 eller Edel Avel - ½-1 kg beroende på analysen
Havre, betfor, vetekli
Ska skicka årets hö på analys i nästa vecka.
Haft bandmask nu i sommar, så han är avmaskad mot det.

Så mycket grovfoder jag kan få i honom, dvs jag väjer sort som han tycker om. Han vill ha blött, fint silage, då äter han bäst och även om det är mindre MJ per kg foder i det än i hö så får han i sig mer ändå.

Sen i kraftfoderväg så lite beroende på silagevärden och så, men Hestekraft, kornkross och Krafft Rehab. Det är foder han tycker om och ffa Hestekraften är det höga värden på.

Likt många andra svårfödda är han kräsen, har ingen superaptit etc.

Både han och mitt förra fbl fick fart på ätandet generellt när de fick grovfoder de tyckte var GOTT, och började äta rejält med grovfoder. I samma veva började de faktiskt behöva mindre MJ med, kors i taket.

Både han och förra var väldigt ofrusna. Betydligt lättare att bli för varma än att bli för kalla, små kaminer. Täckades/täckas, men man måste AKTA så man inte övertäckar, enormt lätt iom att de är kaminer i sig själva.

bf4ca0c51f7796cd3734a5f7cd632648_640_430.jpg

Bild; Jag & mitt Eng. Fullblod Mayenne juli sommaren 09! :)

men imorse då ajg kom ut så har det regnat inatt och min häst som lätt fryser står ju och skakar och genom det så akn jag tycka att min häst nästabn kan ha gått ner lite i vikt bara under natten efetrsom hennes energi gick åt att hålla värmen!!

som sagt mitt fullblod är svårfödd och då är det super viktigt iallafall flör ehennes del att hon har täcke då det rä kallt då hon lätt fryyser annars går hon tyvär ner i vikt av det!!

Men du har väl din häst på lösdrift året om?(läste i en annan tråd du har) Det om något är väl inte så jättesmart om man har en svårfödd häst som dessutom lätt fryser.
Det förstår du väl själv? :confused:
Stalla upp hästen så går nog hästen lättare upp i vikt. :idea:

En kompis svårfödda häst har haft ett täcke nattetid(på betet) hela sommaren, visserligen bara tunt fodrat men det behövs for henne. Har det regnat eller varit risk för regn (nattetid) har hon fått stå inne.

Ser rätt uppdragen ut i buken på bilden.

Hoppas det löser sig och din häst går upp i vikt snarast.

kl

jag hade ett svårfött fullblod med dåliga fötter som alltid frös :P

han fick 14 kg hösilage, korn, lite havre, betfor och maxEglow + biotin

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Energirikt foder
  • Bildtråd
Tillbaka