Fullblod, hovar

C

cacadu

Hej!
Är det vanligt att fullbloden har dåliga hovar? Ni med hästar som har dåliga hovar, vad brukar ni ge åt dem så att hovarna hålls bra? Kan ni rida med dem som vanligt?

Ha en skön fortsättning på sommaren!

Sv: Fullblod, hovar

Ja det är vanligt med dåliga hovar på fullblod.
På långsikt kan foder med mycket biotin ha en gynsam verkan på dåliga hovar. På kortsikt är nog en bra hovslagare som kan ge både råd och sköta om dem det bästa. Eller att man får hästen undersökt av veterinär, finns en del underpreparat som är receptbelagda. Eller det fanns i allafall för några år sedan då jag fick ett.

Känner igen "problemet" eller kände till.. sen mitt fullblod och några halvblod fått enzion så har deras hovar blivigt jätte bra, de flisar inte sej och tappar inte skorna(Iså lätt) och har en bra växtlighet så de är ngt jag rekomenderar!!

Mitt fullblod hade med jätte dåliga hovar han fick biotin i maten men jag vet inte om det var bättre Av det. Min hovslagare jag hade skodde med nån special sko för att de skulle sitta. Han tappade annars skorna titt som tätt..

Mitt fullblod har enligt hovslagaren "medeldåliga" hovar, dvs inte så dåliga som de kan vara på fullblod, men lite problematiska sommartid ändå i det att de lättare blir torra och fnöskiga.

har täta skointervaller sommartid (5 veckor), samt penslar med vegetabilisk olja i stort sett varje dag, (raps eller olivolja) vilket har gjort susen. Inga "supermedel" med andra ord det har gjort stor skillnad med de enkla medlen ändå.

Mitt fullblod har kanon bra hovar :)

Skos var 6-8 vecka, nu senast vart det faktiskt 12 v men utan att hon såg hemsk ut, hovarna var fortfarande hårda och fina.

Aldrig haft problem med tappskor, trots lera och snösulor på vintern.

Ägaren som köpte henne från uppfödaren där emot hade en massa problem med tappskor och hovbölder.

Min äter bara helt vanlig mat, inga tillskott.

Min ena häst är 50 % fullblod men har dock fått 100% fullblods hovar, de spricker och är torra. Min Hovslagre sa att jag skulle ha på vegetabilisk olja dagligen, detta funkade jättebra på min, köp inte hovolja den torkar ut hovarna.

tja, många fullblod är ju "plattfot" (mitt halvblod med fullblodspappa har det problemet) men något annat problem än att var "ömfotad" tack vare sin "plattfothet" och att han behöver skos om senast va 6 vecka har han inte.

min hovis har jobbat mkt. med galopphästar, han säger att många fullblod som gått på banan har varit/är skodda med aluminium skor, och att det är det som är det igentliga problemet för hoven. det tar tydligen lång tid innan hoven "mår bättre" efter aluminium skor.

Engelska fullblod har mycket ofta dåliga hovar. Min hovslagare sa ofta att man bör ge dom biotin om man vill att dom skall ha bra hovstatus.

min hovis har jobbat mkt. med galopphästar, han säger att många fullblod som gått på banan har varit/är skodda med aluminium skor, och att det är det som är det igentliga problemet för hoven. det tar tydligen lång tid innan hoven "mår bättre" efter aluminium skor.

hvordan kan aluminiumssko påvirke hoven og senere vekst ?

vi har haft ett antal fullblod från banan under årens lopp (men även fullblod som inte varit "galoppörer"), och dom har generellt haft sämre/sprödare fötter än dom som inte haft "lätta" aluminium skor. det halvblodet jag har nu som har fullblodspappa och även med det arvet riktiga "plattfötter" och ömfotad men inte spröda/trasiga som dom fullblod som varit skodda med aluminium skor.

nu är inte jag någon hovslagare, men den hovisen vi har, har jobbat mkt. med löphästar i många år och enligt han så har det just med aluminiumskorna att göra att fötterna blir riktigt kass.

biotin har jag aldrig märkt någon större förbättring av. har haft pållar som fått biotin under flera år utan någonsomhelst förbättring, då tycker jag att vi haft större effekt av tex. kiselguren, och att massera kronranden med linement.

sedan har vi på vissa hästar med riktigt kass hovkvalite haft långsiktig "planering" med vår hovis för att få det bättre, och det har gett "utdelning" även om det tagit tid och inte direkt varit snällt mot plånboken :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

tydligen är det just metallen aluminium som inte är bra för hoven, eftersom inte jag är hovslagare så kan jag inte gå in i detalj på det (har nöjt mig med förklaringen att det är just metallen aluminium som inte är bra för hoven, kommer inte ihåg alla detaljer)

men jag har hovis hemma i veckan så jag ska fråga mer detaljerat och försöka komma ihåg ;)

Senast ändrad av en moderator:

tydligen är det just metallen aluminium som inte är bra för hoven, eftersom inte jag är hovslagare så kan jag inte gå in i detalj på det (har nöjt mig med förklaringen att det är just metallen aluminium som inte är bra för hoven, kommer inte ihåg alla detaljer)

men jag har hovis hemma i veckan så jag ska fråga mer detaljerat och försöka komma ihåg ;)

supert om du husker, har aldri hørt om det der før :)

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: BoYo
·
Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
733
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej, min häst upptäcktes ha hovledsinflammation hos veterinären för 2 veckor sen. Blev sprutad och fick metacam i 10 dagar. Hon är nu...
Svar
1
· Visningar
369
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka