Fullblod/halvblod eller halvblod/fullblod?

rebeckasff

Trådstartare
Spelar det någon roll?
Vad har ni för erfarenheter?
De flesta jag vet är faktiskt E: fullblod U: Halvblod
men på något sätt får jag ändå för mig att det är vanligare tvärtom:crazy:

Behöver inte gå längre än till mig själv.. Jag har ännu inte hittat någon fullblodshingst som jag tycker har dom kvaliteterna så att jag skulle betäcka mina halvblods damer med dem. Men jag skulle inte tveka en sekund att köpa ett fullblodssto till avel:cool:

Är jag inkonsikvent, eller är det bara så av den anledningen att vi ställer högre krav på våra hingstar än ston?

Jag hade dock gärna betäkt med ett rent fullblod om det var någon som själv presterat någon innom hopp/dressyr och inte bara på galoppbanan... Vet att det finns några få, men det har ändå inte "klickat"...
 
Sv: Fullblod/halvblod eller halvblod/fullblod?

Min medryttarhäst är efter fullblod, undan halvblod. Vet inte riktigt vad som är vanligast... känner inte så många fbl/hbl korsningar.

Jag är ingen fena på avel och är ljummet intresserad när folk pratar om hingstval osv... :angel:

Men jag tror definitivt att folk i allmänhet är noggrannare med att välja en bra hingst än att välja ett bra sto! Jag har alltid tyckt det varit lustigt.... som att hingsten skulle vara mer betydlig i aveln- det är fortfarande 50/50 på generna! ;) Hingstdominerat samhälle kanske vi ska börja kalla det! :rofl:

Det som är konstigt är när hästägare inte verkar bry sig ett dyft om lynnet, särskilt inte på stoet som ju faktiskt överför väldigt mycket av sitt beteende och lynne till fölet!
Ibland ser man stoägare som vill betäcka sto bara för att hon inte "duger till nåt annat"... :confused:
Hörde en som sa: "Nej, hon höll inte för ridning, gick sönder för både dressyr och hoppning, så istället för att skrota runt så ska vi betäcka henne..." :confused: What?!! Vilka jävla bra gener!! -det är ju skrattretande!


Ursäkta om jag drog iväg lite från ämnet. Jag har tänkt på detta mycket och varit konfunderad. Jag kollar sällan in på "avel", men nu fick jag min chans att lufta åsikterna... ;)
 
Sv: Fullblod/halvblod eller halvblod/fullblod?

Haha, inget fara!

Tänker ofta i samma banor!

Men sen kan ju en faktor vara att man kanske inte har råd att köpa ett sto (eller hingst för den delen) som har egna jätte fina meriter..
Därför avlas det tyvärr på mycket saker hos stona som absolut inte är önskvärda egentligen...:idea:
Men, nu kom vi bort från tråden...

Ingen annan som har något att till lägga?:bump:
 
Sv: Fullblod/halvblod eller halvblod/fullblod?

Men jag skulle inte tveka en sekund att köpa ett fullblodssto till avel:cool:

Är jag inkonsikvent, eller är det bara så av den anledningen att vi ställer högre krav på våra hingstar än ston?
Jag tror inte att det är så att vi ställer högre krav på hingstarna än vad vi gör på stona. Men som fullblodssto-ägare måste jag säga att det är roligt att kunna avla på vad som helst och fortfarande få avkomman godkänd i alla förbund. Tex kan jag betäcka med en ridponny, en quarter, en westfalian, en holsteiner etc och få helt godkända avkommor. Det är roligt! Man har mer möjligheter med ett fullblodssto.

Sen handlar det väl mycket om pengar. Säg att en hingst kostar 10.000:- i avgifter i halvblodsaveln, men inom galoppaveln kanske samma hingst kostar 100.000:-. Vad satsar man på som hingstägare?? Valet är inte så svårt. Det är ju självklart att de flesta fullbloden stannar inom galoppaveln, eftersom det är där pengarna finns.
 
Sv: Fullblod/halvblod eller halvblod/fullblod?

När jag valde hingst för första gången åt mitt halvblodssto följde jag mitt hjärta och valde den absolut vackraste hingsten som fanns i avel det året (1990) National Zenith xx blev den lyckliga att få två föl med mitt halvblodssto. Jag tävlade den ena avkomman i 130 hopp och LA dressyr innan han såldes som läromästare, den andra avkomman tävlade jag LA/LB innan hon såldes. Dessutom ska kanske tilläggas att jag är ingen tävlingsryttare över huvudtaget.

Jag har också fött upp avkommor undan fullblodssto e halvblodshingst. Har fått trevliga snygga individer men inte så bra gångarter som National Zenith gav.
 
Sv: Fullblod/halvblod eller halvblod/fullblod?

I "min värld" så anser jag att det är lättare att sälja en avkomma som är e: halvblod u: fullblod.

Antaligen är det för att många fortfarande anser att stoet är mindre viktigt än hingsten och halvblods hingstar har oftast mer meriter än fullbloden som ofta enbart har galoppmeriter själva. Något som jag inte ser som en nackdel, visst att ridsports meriter också hade varit trevligt, men en galoppör som sprungit bra har ofta gått många lopp = hållbarhet något som jag tycker är väldigt viktigt.
Det finns åtminstone en godkänd halvblods hingst som tävlat framgångsrikt i ridsporten - Roven xx sen finns det säkert nån eller ett par på import. Annars finns det ute i Europa.

Oavsett om det är stoet eller hingsten som är fullblodet så tillför detta blod mycket positivt till avkommorna. Speciellt inom fälttävlans aveln där hästarna behöver ha styrka, mod, uthållighet och lungkapacitet. Det mesta behövs visserligen i alla grenar men framför allt i FT där också de rena fullbloden och de med mycket xx i sig utmärker sig ganska mycket i resultat listorna.
 
Sv: Fullblod/halvblod eller halvblod/fullblod?

Jag använder mest halvblod på fullblod av en mycket enkel anledning. Det finns inte så många godkända fullblodshingstar för halvblodsavel. Så det är betydligt lättare att hitta bra fullblodsston att sätta i avel än att hitta bra hingstar. Mycket också beroende på att riktigt bra hingar även ofta är bra i fullblodsaveln och då bara betäcker naturligt. Vilket gör att det kan bli väldigt långa transporter med sto och föl för att komma dit.
Annars har överlag mycket stora fullblodsinslag även i mina halvblodsston.
 
Sv: Fullblod/halvblod eller halvblod/fullblod?

min häst är efter fullblod. den hingsten är tysklands mestvinnande chaser och han gick även slätlopp. skolades om till dressyr vid 13 års ålder och gick st george inom nåt år. så han har ju presterar själv.

att det oftast är tvärtom beror väl på att det finns få fullblodshingstar som är gk för halvblod, men massa billiga fullblodsston att avla på!
 
Sv: Fullblod/halvblod eller halvblod/fullblod?

Ett sto jag hade för många år sedan var e: fbl u:fbl/hbl 50/50 så alltså 75% fbl. Men fbl:en var ändast galoppörer i hennes stam. Men det var en mycket trevlig modell på henne, dock i minsta laget!
 
Sv: Fullblod/halvblod eller halvblod/fullblod?

I "min värld" så anser jag att det är lättare att sälja en avkomma som är e: halvblod u: fullblod.

Antaligen är det för att många fortfarande anser att stoet är mindre viktigt än hingsten och halvblods hingstar har oftast mer meriter än fullbloden som ofta enbart har galoppmeriter själva. Något som jag inte ser som en nackdel, visst att ridsports meriter också hade varit trevligt, men en galoppör som sprungit bra har ofta gått många lopp = hållbarhet något som jag tycker är väldigt viktigt.
Det finns åtminstone en godkänd halvblods hingst som tävlat framgångsrikt i ridsporten - Roven xx sen finns det säkert nån eller ett par på import. Annars finns det ute i Europa.
QUOTE]

Så ser nog jag också det. Köpa ett fullblossto och betäcka med ett halvblod, just för att halvblods pappa ofta klingar bättre i folks öron än en fullblods pappa på ett hbl sto...

Tyvärr egentligen, för det är ju samma sak!

Jag tycker själv också att fullbloden har mycket att tillföra i hbl avlen.
Mitt egna avelssto är 62% fbl och det är jag mycket glad för.
Men sen mitt andra är ett rent hbl, men ändå skulle jag dra mig för att sätta ett fbl på henne. ÄVEN om det "kanske skulle behövas" för att lätta upp henne. Men för att kunna sälja avkomman så känns det bättre med en "flachig" stam på pappan också...

Någon som fattar :angel:
 

Liknande trådar

Avel Hej, Är totalt ny på det här med avel och är ju väldigt sent ute dessutom, men skulle gärna få lite åsikter angående mina tankar...
Svar
3
· Visningar
1 125
Senast: KickiH
·
Avel Hej! Nu är jag här igen :D Tanken var att betäcka först nästa år men nu har hon blivit halt ( ska på klinik nästa vecka så vet inte...
Svar
5
· Visningar
1 173
Avel Står i valet och kvalet om hur jag ska göra med mitt sto i år. Betäcka eller inte? Hon är ett halvblodssto e Gauguin de Lully –...
2
Svar
25
· Visningar
4 886
Senast: Molekyl
·
A
Avel Hejhej:) Jag har en kompis som har ett fullblodsto som hon hade tänkt betäcka. Hästen heter Miss Trouble xx, e. Fayruz, u: Titania´s...
Svar
7
· Visningar
1 103
Senast: jah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp