Full service - vad är rimligt?

MiaMaria

Trådstartare
Jag har fått en förfrågan om jag kan tänka mig hyra ut en boxplats i mitt stall.Vi har redan tidigare kommit överens om att hon ska motionsrida min häst en gång i veckan, eventuellt mer. Hon har själv en äldre pensionerad häst som hon vill ta hit då hon tycker att han behöver en bättre miljö än där han står nu. Samtidigt slipper hon åka till två stall nu när hon ska rida min häst.

Jag tar kallhyra, då ingår alla in- och utsläpp och alla fodringar men inget annat. Nu vill hon ha ytterligare service, bla mockning till sin häst några dagar i veckan. Hon vill betala för tjänsten, och vill inte att vi turas om. Hon är villig att hjälpa till men har ett krävande arbete och ont om tid. Hon kommer att mocka till mina (2 hästar) en gång i veckan, den dagen hon rider. Vad är rimligt att ta betalt??

Sv: Full service - vad är rimligt?

definitionen av kallhyra är INTE den service du nämner, dvs att fodringar, in och utsläpp osv ingår. det är hyran för boxen rakt av - inget annat : )

du står i ett hästtätt län, så jag vågar mig på att jämföra priser med där jag står, också i ett mkt hästtätt län. Här kostar en full inackordering med alla turer, mockning, alla fodringar osv, 7 dagar i veckan minst 2800 och oftast 3000 kr/månad eller lite mer.

hoppas det ger dig ett hum.

Oj... det är mycket. Jag undrar om det är möjligt att ta ut här. Vi bor ju ändå en bit ut på landet...

Jo, kallhyra innebär ju egentligen det du beskriver. Men säg då att vi tar en avgift för boxhyra, in- , utsläpp och fodringar. Nu har jag en annan hyresgäst, som flyttade hit för bara någon månad sen och för att slippa joxa med att köpa in nytt foder osv så tog jag ut den avgiften bara, och hon får köpa in foder och strö själv. Det fungerar hur bra som helst. Men nu är det nästa hyresgäst som vill ha det helt annorlunda... hon ska dessutom hjälpa mig lite med min häst, vilket gör det ytterligare svårt att ta ut "rätt" pris. Hon kan också ställa upp om vi åker bort, och tar då också unghästarna.

Jag tänkte kanske 800:- för box, in och utsläpp,fodringar och mockning. Då mockar hon själv en dag i veckan + mockar åt mina två hästar. Sen tillkommer foderkostnader, kostnader för strö och transportkostnader för foder och strö.

om hon köper allt foder själv, kraft+hö,silage så tycker jag att du kan ta 1500 kr för box, fodring, in å utsläpp. mockning kan du ta 25 kr fylla på mat i påsar 10 kr osv.

I mitt stall där jag är relativt nyinflyttad så har vi en grundhyra (kallhyra) på 1100 då ingår samma som det ingår i ditt stall, sen köper vi foder och strö själva (fast det finns på gården) Sen finns tilläggstjänster om hon ska rida min häst 100kr/gångoch om hon ska mocka 30kr/gång (nu är hon visserligen en duktig tillridare, som utbildar hästar hela tiden och säljer)

Jag bor i västerås, men så ser det ut för oss i alla fall och jag tycker det är rimligt.

*funderar*
Jag bor oxå i Skåne, har min häst "på landet". Jag betalar 2000:- i mån för fullservice (allt ingår, jag behöver i princip bara borsta och rida). Sen hjälper jag stallägaren med hennes hästar ibland, hon har några unghästar som behövs löshoppas någon gång ibland och jag har hjälpt till med träns- och sadelvänjning, longering och inridning av ett par hästar och jag kan mkt väl få för mig att mocka min hästs box ibland och någon gång ett par boxar till... I gengäld hjälper hon mig med min ridning. Vi har ett bra "ta och ge-förhållande" (som ni oxå verkar ha).

15-1800 tycker jag verkar som en rimlig hyra.

För svart verksamhet är det rimligt att ta 300 kr gången för mockning samt 600-700 kr i kallhyra. Och utöver det dom faktiska kostnaerna för foder och strö vilket varierar beroend epå i landet vi bor.

För vit verksamhet så är det mer rimligt att ta det dubbla.

För svart verksamhet är det rimligt att ta 300 kr gången för mockning samt 600-700 kr i kallhyra. Och utöver det dom faktiska kostnaerna för foder och strö vilket varierar beroend epå i landet vi bor.

För vit verksamhet så är det mer rimligt att ta det dubbla.

Antar att du menar 30 kr och inte 300 kr per gång:confused:

Jag hade tyckt att runt 1000 kr var en rimlig hyra för box in- och utsläpp samt fodringar. 30 kr/box är en rimlig summa att ta per gång för mockning tycker jag, men då får väl hon ta samma pris när hon mockar åt dina två hästar. Hjälper hon dig med ridningen eller är det hon som vill rida? Beroende man kan sätta ett pris på det också, antingen får du betala om hon utbildar hästen eller så får hon betala för att få rida.

Enklast tycker jag är att ta ut kallhyra dvs enbart boxen, och sedan ta ett pris för alla tjänster som man kan tänka sig utföra t ex in-och utsläpp 10:-/ dag, fodring 5:-/dag, mockning 30:-/dag. Med 600:- i kallhyra så blir det för in-och utsläpp 300:-/mån och fodring 150:-/mån dvs om du gör det alltid alla dagar, då hamnar du på 1050:-/månad för det du nu gör för 6-700:-, med mockning alla dagar blir det 1950:-. Återigen så är det samma summa till den som hyr in häst om denne utför tjänster till dig.

I mitt stall betalar jag 600:- i kallhyra och sköter insläpp på vardagar samt utläpp eller insläpp helger, jag fodrar en gång/dag, på det viset blir det bara kallhyran samt foder och strö som jag betalar.

Vi har vit verksamhet, men har inte hyresgäster för att vi vill tjäna pengar. Det går inte att ta ut det som service verkligen kostar där vi bor, och för oss är det viktigare att få lite hjälp i stallet ibland. Den hyresgäst jag har nu fungerar det så med och jag är jättenöjd med henne (tror hon är nöjd med mig också).

När det gäller den evenutellt nya hyresgäst kommer hon ju att hjälpa mig en del med min häst, varför jag valt att lägga mig något lägre. Jag har länge försökt hitta någon som vill motionsrida min häst då jag själv inte kan hålla igång honom helt pga egen skada. Han är svårriden, och jag är mycket glad över denna persons hjälp. Samtidigt har jag själv ont om tid och vill ta betalt för att jag mockar ytterligare en box varje dag. Hon vill själv också betala för den tjänsten.

Som du skriver L8P8, tror att 2000:- är ett pris vi skulle kunna ta ut här för full service. Det lutar åt den summan.

Ja, jag drar bort de dagar hon mockar sin egen box, samt mina. När det gäller ridningen är det ömsesidigt. Hon vill rida, och jag behöver hjälp. Det handlar inte om utbildning utan om motionsridning för att hålla min häst igång. Hon kommer inte att betala något för det, och jag kommer inte att betala henne. Hon vill hjälpa till när hon kan tex med unghästarna, eller när vi reser bort.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 265
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill... 2
Svar
20
· Visningar
4 359
Senast: SwedEmB
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med... 2
Svar
34
· Visningar
3 797
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej Hur har ni lagt upp schema för in/utsläpp, vatten i hagen mm..? Vi är nu två stycken som har hästar på box. Har fram tills nu... 2
Svar
20
· Visningar
2 917
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka