Sv: Full-sele i ljusbrun/london?
Vet precis vad du menar med IKEA bruksanvisning. Vi fick hem 2 combiselar (kan användas till ett par eller 2 enbet) och vilket ihopplock det blev. Det räckte inte med 45 minuter där inte och sedan minst lika länge för att anpassa dem till hästarna
Då ska jag vara glad att det inte var två combiselar jag köpte..! Det här var första gången jag såg en bröstsele på nära håll, och jag hade inte en aning om att det fanns så många mystiska remmar på en sådan... Mina lokselar är ju rena rama barnleken på alla sätt och vis i jämförelse. Men med hjälp av bilder på selen från ideals hemsida lyckades jag nog sätta alla remmarna på rätt ställe till slut...
Så som du fäst bakselen på bilden skall den ju inte sitta sedan så det spelar nog stor roll vad du har för sorts skaklar. Brukar ju inte vara något problem för det är bara till att göra fler hål eller flytta bakselefästet på skakeln.
Nej, jag bara hängde upp remmarna där för att se på ett ungefär hur den skulle komma att hänga på ett ungefär. Baklädret kändes ännu längre innan jag fäste upp remmen där i dragläderöglan. Jag var rädd att själva ringen liksom hamnade för långt fram. Men det kanske inte spelar någon roll? Fästöglan på skakeln sitter ju längre fram än ringen i vilket fall.
Din häst verkar ha rätt litet huvud så det hade nog räckt med en mindre storlek i huvudlaget. Remmen som håller nosgrimman skall fästas i sidostyckets fäste. Du bara hakar i "hålet" på sidostyckets "pinne" och sedan knäpper du fast nackstycket som vanligt så blir det liksom en extra rem undertill som inte syns. Vet inte om du förstod den förklaringen men annars kan jag ta en bild på våra hemma. Inte lätt att förklara.
Ja, när det gäller ridträns har vi alltid fått köpa fullträns som är små i modellen och hissa upp alla spännena högst upp. Cobtränsen brukade alltid ha för kort käkrem (och pannband, men det är ju lättare att byta ut). Körhuvudlaget här var ju inget undantag, bettet hänger uppe någorlunda i munnen för att sidostyckena var så stela att de stod lite rakt ut.
Jag ska se om jag kan byta det mot ett cob, håll en tumme att det passar bättre!
Jag TROR jag förstår hur du menar med remmen till nosgrimman. Det låter ungefär som jag gissade. Men jag måste väl upp med den där remmen genom pannbandet? Annars går det väl inte att spänna remmarna på samma spänne..?
Jättefin sele och jag tror nog att du kan få ihop det. Är det en unghäst eller bara ur form? Det har ju betydelse sedan om den skall växa lite till? Hur är däckeln?
Däckeln sitter faktiskt som ett smäck, men det är inte mycket marginal över manken när den ligger som den gör på bilden. Det är drygt en centimeter luft mellan däckel och manke då. Men sätter jag den bara något längre bak (inte mycket alls behövs) ser det riktigt bra ut. Och jag tror nog att den sitter lite för långt fram på bilden? Eller?
Damen är 22 i år, och kommer förhoppningsvis inte växa så mycket till.
Men skulle hon muskla upp sig lite skulle det inte vara dumt!
Det är egentligen monstret i boxen i bakgrunden som ska ha selen. Han är samma lilla kompakta modell (det är en femårig son till damen), men är mer musklad, har mindre manke och bättre ansatt hals. Selen ligger bättre på honom, men han skulle never-ever haft tålamod nog att stå stilla medan matte fipplar med en massa remmar hit och dit i 45 minuter, och sen FOTA eländet efter det...
Särskilt inte med tanke på att han haft drygt en veckas påtvingad vila eftersom hovslagaren haft totalfullt i sin almanacka alldeles för länge!
Sen är det ju så att jag
råkade köra in damen nu i vinter medan jag väntade på att min beställda rockard skulle komma, och eftersom det blivit en motionsform som hon uppskattar mycket, så vill jag ju gärna att selen passar henne med!
Jag tycker också att selen är riktigt snygg och kommer göra sig bra på min svartbruna unghäst, även om den nu inte matchar lika fint med min vagn som jag hade hoppats...