Fuktigt i "sadelkammaren"

P

PayWay

Har ett litet problem me sadel & träns där jag har min pålle. Det finns ingen sadelkammare utan allt är i stallet men det finns en sadelhörna. Det blir ju lätt fuktigt i stallet och jag undrar lite hur jag ska kunna skydda min utrustning. Får putsa iallafall en gång i veckan pga av att allt läder möglar, börjar bli lite tjatigt. Lädret sväller oxå. Tror ni det kan funka om man använder en garerob istället eller bygger nån slags låda som man kan ha allt i? Nu är detta en trång sadelhörna så det får inte va mycke bredare än vad sadeln är...
Nån som har något tips?

Tacksam för svar!!

Sv: Fuktigt i "sadelkammaren"

Möjligen skulle en garderob kunna fungera, och då bör du placera en s k Torrboll där tillsammans med utrustningen.
Se bara upp så att inte garderoben stänger inne fukten.

Immer

köp en lekstuga som är isolerad, sätt in en kupevärmare..

lädret mår inte bra av att stå i stallet..

möjligtvis kan kanske en gammal frysbox hjälpa, men då får du som föregående talare ha torrbollar däri som drar åt sig fukten..
montera i en sadelhängare och tränshängare i frysboxen.. sätt lås på så är dina saker extra skyddade..

Jag hade absolut inte förvarat mina grejer där utan tagit med det hem! Bökigt? Ja - men är du rädd om grejerna så är det värt besväret.

jag hade absolut inte låtit lädret ligga i en sadelkammare/stall där det sväller och möglar. Jag är mer rädd än så om mina saker!

Skaffa en garderob/stor trälåda och sen köpar du en liknande torrboll på biltema. Det är en blå plastlåda med något material som drar åt sig fukten jättebra. Jag hade en sån i stallet förut och den var alltid full med vatten som gick att tömma ut.

kl
Var får man tag på de här torrbollarna och vad kostar de ungefär? Verkar ju vara en bra grej.

Om du läste föregående inlägg noga så såg du vart man bland annat kunde köpa :p

Biltema, Jula, Clas ohlson, ÖB etc och så har en variant på Hööks som är små påsar som det är sand i,
när de sedan blivit fuktiga och inte längre verkar lika bra så ska man tydligen hälla ut sanden i en långpanna i ugnen och köra på typ 50 grader i tre timmar eller så,
sägs fungera bra, men som sagt, skötselrådet får nån som äger såna kanske berätta bättre. :)

Jag tar hellre me grejerna hem men sambon vill inte ha grejerna inne... Garaget e lika fuktigt å även möss... så där kan jag inte heller ha grejerna...

bilen då, får du ha grejerna där?
isf är det lätt för dig att bara lämna schabraket i stallet och ta med lädersakerna och hysta in i bilen..

Jo d skulle nog funka, får prata me stallägarn om det. Men dom har så himlans mycke å göra hela tiden. Men ska ta upp det me henne!

Blir ju fuktigt i bilen oxå tyvärr... Sen har jag inte alltid samma bil till stallet...

Jag hade nog faktiskt bytt stall om det är möjligt, tycker det är såpass viktigt att kunna hålla dyr hästutrustning i gott skick.

De allra flesta stall har väl idag en separat sadelkammare.

Torrbollar har jag i min egen sadelkammare, som är uppvärmd men ändå kan bli lite lätt fuktig på vintern, och där hjälper de bra men att sätta dem ute i stallet tror jag är helt bortkastat.

Du är bekymrad över sadel och träns...Om det är SÅ fuktigt i stallet att läder sväller och möglar så skulle jag vara mer orolig över hästarna som får stå i den miljön.
Det kan bli mycket dyrare än förstörd utrustning.

Skulle bytt stall för länge sedan.

Visa mig ett kallstall som inte är fuktigt nu när det bara regnar, regnar och åter regnar!

Det är fuktigt i mitt stall, lika hög luftfuktighet som utomhus, vilket är helt tillåtet enligt reglerna. Jag har faktiskt hellre ett oisolerat stall än ett isolerat som är uppvärmt av element och fläktar.

Dock har jag en sadelkammare som är isolerad, och där finns det ett element just för att hålla mögel borta..

Immer

Har en vän som har ett sånt stall. Visserligen har hon uppvärmd sadelkammare i sitt kallstall. Men sakerna som hänger ute i stallet även läder grejer har inte möglat.
Så nog finns det de kallstall som inte dryper om fukt som detta verkar göra.

Har själv stått i sådant stall för många år sedan och jag har inget minne av att det var fuktigt så man reagerade på det eller att sakerna möglade. Därmot stod jag i ett vanligt stall en gång där det rann vatten längs väggarna på morgonen när man kom. Där blev vi inte långvariga.

Man kan även ställa in enar som drar till sig fukten. Har man ofta i jordkällare när fukten blir för påtaglig.

Senast ändrad:

Jag har precis flyttat dit honom(stått där i 2 månader) Finns tyvärr inga andra stall häromkring som erbjuder den hjälp jag behöver... Det har jag redan kollat

Stallet är det absolut inget fel på! Alla hästarna mår bra! Detta är ägaren noga med!

Hör med stallägaren om det inte finns något bättre lämpat utrymme att förvara sakerna på. Kanske källare, ett torrare förråd eller något i den stilen.

Jo det finns vägg i vägg med stallet, men hennes sambo vill inte ha några stallgrejer där... Det har hon redan försökt med... Just nu så åker grejerna dit å hem...

Liknande trådar

Utrustning Hej! I ett nytt stall så får jag knappt plats i deras sadelkammare. Det är litet och väldigt trångt och jag har en del grejer tyvärr...
Svar
2
· Visningar
653
Senast: MimmiNO
·
Anläggning Hej! För att inte göra ett för långt inlägg så ska jag försöka förklara så kort jag kan. Sen 2 år hyr jag och min sambo en gård av min...
Svar
5
· Visningar
1 707
Senast: IdaOlson
·
Anläggning Min sambo kom hem igår och frågade mig: "Vill du ha en ny mobil eller en sadelkammare i stallet?" :rofl: Självklart valde jag...
Svar
14
· Visningar
3 964
Senast: spinxx
·
Anläggning Har precis köpt hus (i fredags) och har nu påbörjat bygget av stallet till mina två hästar. Håller på att slita med golvet, eftersom...
Svar
4
· Visningar
1 627
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama