Fukteksem, vad gäller?

MM

Trådstartare
Ska man klippa hästen eller låta det vara?
Vad tvättar man man med, för det ska man väl göra?
Hur gör man med täcken?

Hittade ett område på samma ställe om vardera sida på halsen som var upphöjt lite som vågor med något skorv i. Aldrig haft fukteksem på någon av mina hästar tidigare. Men här har det regnat konstant i typ två månader nu. Hästen har inget täcke på halsen. Finns inget på resten av kroppen. Han har inte någon björnpäls så täcket är inte för varmt, han känns lagom under det och är som sagt fin på resten av kroppen.
Försökte googla bilder men hittade inget.

Tror inte det är fodret. Han äter hö, 0,5 kg krafft grov och 0,5 dl krafft mineraler vit. Och äpplen och morötter. Haft samma foderstat sen november.

Hoppas någon kan svara på mina frågor :)

Sv: Fukteksem, vad gäller?

Fast oftast svettas de ju på halsen först, så han kanske är för varm i täcke ändå. Behöver han täcke om han nu är oklippt?

Ja det behöver han. Hagen är helt öppen och det blåser jämt här. Han stod och frös med flera andra förra veckan så dom fick komma in mitt på dagen. Nu har det i veckan börjat bli ännu kallare.

Bara halsen då?

Det är inget stort område. Typ 5x5 cm eller något sådant.

Då ska jag försöka ge mig på det. Han är aldrig klippt så vet inte hur han reagerar.

Men ska man tvätta med något sen eller bara låta det vara?

Jag vet ju inte heller om det är fukteksem eftersom jag aldrig sett det men det är väl lika bra att klippa. Skulle det inte vara det och han ser ut att frysa rumpan av sig så kan man fästa halstäcke på det han har på sig nu.

Min har fuktexem på ryggen. har behandlat det nu i en månad ca. Jag klippte honom helt, pga av att det sitter på ett stort område, och tvättar med Hexocil (som får sitta i 10-15 min) varannan dag. Sen behandlar jag med jodopax (jodopax kräm) varannan dag och kör med alsolsprit + hydrokortison kräm varannan dag. Har börjat ge med sig. Tunna täcken och han har stått helt naken inne på nätterna (varmstall)

Då klipper jag och låter det vara. Blir det värre om det är fukteksem så ringer jag ju veterinären och rådfrågar.

Okej, är det något som en veterinär sagt du ska göra?
För i så fall kan jag ju göra det med.

Min står i kallstall och det är ganska så kallt nu, vattnet har frusit, så han kan stå kvar med sitt täcke inne på nätterna.

Min hade fukteksem på hela rumpan, jag klippte henne och lät det vara, men antar att det beror på hur allvarligt det blivit, men jag tänker att generellt är det bättre att göra så lite som möjligt så man inte irriterar det mer liksom :)

Det är sant :)
Jag låter det vara till en början. Är väl heller ingen mening med att pilla på det när jag inte vet om det är fukteksem.

Hej
Jag hade fukteksem på min häst förra våren, hon hade varit halt under vintern därav oklippt. Bytte sen stall till ett betydligt varmare + att hon inte tappade vinterpälsen gjorde att vi fick fukteksem. Hon fick på buken. Hela magen blev ett stort eksem. Tog hem veterinären, fick rådet att bada henne i jodopax samt helklippa fick även klådstillande salva utskrivet då hon kliade sig fruktansvärt. Att bada i jodopax dämpade klådan en hel del. Får se om bilden funkar, hon fick även på bakknän och lår. Efter bad, klippning och lite kletande med salva försvann det fort.

964281_640588142634008_1972877015_o.jpg

/B

Så ser det inte riktigt ut på min men allt sitter ju under pälsen så det syns inte riktigt. Ska klippa honom imorgon om mina skär ser okej ut så kan återkomma med bild då.

Min kliade av sig pälsen :( därför syns det så väl, hon stod och bet sig själv blodig. Tack och lov så rättade det fort till sig med klippning och badning och salva.

/B

Okej, men då är det nog för att hennes hade hunnit utvecklats mer. Det är inte så stort område på honom. Men kanske döljer det sig mer under pälsen. Och han kan ju inte klia sig eftersom det sitter på halsen. Reagerade dock när jag borstade honom där innan idag, det var därför jag såg det.

Ja vet rekomenderade att klippa honom. Och sen tvätta mm med allt det jag gör då det kliade enormt på hästen. Nu kliar det inte på samma sätt så ska enbart tvätta med Hexocil nu.

Jodopax och alsolsprit är klåddämpande. Min hade rejäl klåda :(

Så, efter lite om och men så gick det att klippa honom så här kommer en bilder på hur det ser ut. Det var större än vad som kändes när han hade pälsen över. Det är typ skorpor och det som ser vågigt ut går som i vågor. Huden är alltså upphöjd så det gick inte att klippa så bra där.

20140119_174109_52dc27d0ddf2b367074b361d.jpg

20140119_174133_52dc28a49606ee15dcd73414.jpg

Nu bytte jag täcke på honom från ett 200 gram till ett tunt svettäcke med ett ofodrat regntäcke över, blir gissningsvis 100 gram max. Har nära till stallet så skulle det blåsa på rejält så kan jag åka och byta snabbt eftersom jag vet att han fryser när det blåser på.

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
1 046
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: Corax
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 233
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama