Fucidin-salva

bollen__

Trådstartare
Är det någon här som har behandlat sin häst med Fucidin-salva? Hur ser salvan-tuben ut? Funkade det bra? Vad behandlade ni med den mot?

Sv: Fucidin-salva

Mot mugg. Sen testade jag det där Goggling eller vad det heter och det funkade jättebra, jag hittade den här på två sekunder:
fucidin_krem_k.jpg

Men jag måste verkligen vara urdålig på att googla. Testade det jag med men hittade ingenting. Me tack, då vet jag hur den ser ut iaf! :D

Hehe. sån där salva har jag fått utskriven för att jag får ngt sår på läppen med jämna mellanrum. Men aldrig använt den till hästen.. :p

Fucidin änvänds mot "Staffar". Funkade på min äldre häst men inte på den yngre. Var tvungen att resistensbestämma för att få rätt typ av Antibiotika.

Ja, jag har använt både salvan och det som finns i flaskform (man droppar)
Jag använde det på sår/exsem?? på min förra hästs svans...

bollen__ skrev:
Är det någon här som har behandlat sin häst med Fucidin-salva? Hur ser salvan-tuben ut? Funkade det bra? Vad behandlade ni med den mot?

Tänk på att det är två veckors karens om du tävlar!

Har använt det på småsår och på kompress över större sår, men då i pipettflaskan. Det är lite oljigt och skyddar såret ganska bra mot smuts (såvida det inte är lerhagar...) och flugor.

Tänkte mest höra vad man använde det tilll eftersom jag fick rekommenderat att använda det till min piercing och mamma tyckte det lät som en hästsalva. Nu vet jag iaf!!

molnskimmer skrev:
Hehe. sån där salva har jag fått utskriven för att jag får ngt sår på läppen med jämna mellanrum. Men aldrig använt den till hästen.. :p

Ja precis,man använder den till munsår! Alltså på människor.....

Det är väl en typ av pencillin salva...har bara använt den på mig själv;)...och den är receptbelagd

fejko skrev:
Tänk på att det är två veckors karens om du tävlar!

Jag hittade att det skulle vara 96 timmar på fucidinsalva. Däremot fuciderm var det 14 dagar på.

OK. Jag använde förresten hundschampot du rekommenderade mot mugg och det verkar funka hittills iaf (peppar, peppar)

Va bra! :smirk: Min häst fick en ny omgång mugg för ett tag sen o den gången fick jag ta till fucidinsalva i kombination med Pyoderm & boxvila 14 dagar. Nu är all mugg HELT borta. :love: Peppar peppar...

För övrigt så fungerar salvan alldeles utmärkt mot sadelknutor, också:)

Jag har använt den mot mugg. Det har funkat kanonbra alla gånger!
Rekomenderas!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
319
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
524
Hästvård Nån som vet nån bra salva att smörja en hästs spenar och området runt då hon kliar sig mycket där? Hon har svullet juver alltid haft och...
Svar
9
· Visningar
990
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama