Fryser hösilage

Noteca

Trådstartare
Har en fundering på att eventuellt gå över till höensilage från hö, men jag undrar om ts-halten är så hög så man slipper att det fryser på vintern? Jag har ingen möjlighet att förvara balarna frostfritt. Hur vet man sen om det är mögligt eller bara har sånt där vitt gegg som det kan bli av ensileringen? Jqg har ingen erfarenhet av hösilage!

Sv: Fryser hösilage

Ja det kan frysa. Jag har mitt ute och i kallt utrymme och slänger några gamla vintertäcken över balen kalla nätter, det hjälper.
Är det ändå fruset (om det är riktigt blött) tar jag in höpåsarna i sadelkammaren några timmar men det brukar inte hända så ofta.

Hur man avgör mögel, hygieniskt kvalitét osv är en vanesak. Läs på om processen och hur man ska titta och lukta på hösilaget eller på annat sätt avgöra kvalitén. En del mögel syns, grönt ludd (inte bra!), blir balen varm är det dåligt, hittar man dött djur i är det absolut dåligt, har balen varit öppen länge -inte bra, osv.

Jag funderar på hösilage därför att jag har svårt att hitta hö som inte blir dammigt. Tack för alla svar!

Kl: Klokt beslut om du inte hittar bra hö! All heder till dig som tänker förebyggande :) Jag har för mig att det står lite om ensilage/hösilage på Hästsveriges hemsida också!

Kl

Vi har alltid silage sen + 10 år vintertid och ts mellan minst 60 och max 70 procent , snarare åt 60 helst . Förvarar öppna balar ute på logen och där blir det minus. Har aldrig haft problem med att en öppnad bal som fortfarande ligger pressad i plasten om än öppnad på ena sidan fryser möjligen blir det minimal frost precis vid ytan på den öppnade sidan . Vi har fyrkantsbalar på ca 250 kg balen.

lånar tråden

Jag funderar hur det blir vid lunchfodring i minusgrader. Vi hänger ut höpåsar med lunchmaten vid hagarna dagen innan, hur fungerar det med hösilage? Fryser en kaka hösilage på 2 kg då, och är det olämpligt att ge det till hästen?

De kommer att ha tillgång till vatten i en hembyggd "termostunna".

Mina hästar äter fruset silage vintertid TS 45-50%. Jag har ingenstans att tina det utan det är glass i balen och glass när de äter det. Hitills har de inte haft problem med den saken. Mina bor i utebox så är det -20 ute är det -20 inne och maten är också -20.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag ger hösilage, årets. Har ingen ts-halt, men ganska torrt, inte långt från hö. Öppnad och utslitet, men fortfarande i "en hög"...
Svar
5
· Visningar
2 562
Senast: smedsussie
·
Foder & Strö Behöver lite råd om mitt hösilage :) Förra året så lyckades min fodergubbe pricka in att slå, torka och plasta balarna mellan alla...
Svar
15
· Visningar
5 918
Senast: trollmamma
·
Foder & Strö Då jag missade att tinga grannens höparti med bra kvot (dock ej mineraler eller socker analyserat) står jag i läge att leta annat...
2
Svar
33
· Visningar
3 486
Senast: lil-sis
·
Hästvård Jag är så ledsen och förvirrad, behöver skriva av mig och kanske få lite tips och råd. Min lilla shettis var plötsligt stapplig och halt...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 360
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar