Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är inte alls ovanligt. Det är dock inte alla som inser att hästen har fång när det är vinter utan det misstas för annan typ av hälta.Det som faktiskt kan hända är fång som kommer pga kyla. Inte särskilt vanligt men är tydligen en grej med köldutlöst fång. Det måste dock finnas fler riskfaktorer.
Det är ju väldigt vanligt att de svettas vid övre delen av både bak- och frambenFå hästar svettas om benen så det finns oftast ingen anledning att klippa där.
Men om man klipper resten av hästen så svettas de ju oftast inte där heller, så ändå ingen anledning att klippa benen. Nedanför has respektive carpus finns ju heller inga muskler, så det utvecklas inte alls den typen av värme där som på resten av kroppen.Det är ju väldigt vanligt att de svettas vid övre delen av både bak- och framben
Det har mina hästar gjort. Framförallt kring ”armhålan” och insida bakben. Precis som att de toksvettas i pannan även om kroppen är klippt.Men om man klipper resten av hästen så svettas de ju oftast inte där heller, så ändå ingen anledning att klippa benen. Nedanför has respektive carpus finns ju heller inga muskler, så det utvecklas inte alls den typen av värme där som på resten av kroppen.
Dum fråga kanske men jag trodde det isf var för att hovarna blir kalla? Inte benen?Det som faktiskt kan hända är fång som kommer pga kyla. Inte särskilt vanligt men är tydligen en grej med köldutlöst fång. Det måste dock finnas fler riskfaktorer.
Man gör som man vill, såklart, och jag ser inte heller några problem för hästen med hur man än klipper (förutsatt att man kompenserar med täcke när det behövs). Vi som har islandshästar får inte klippa nedre delen av benen om vi vill tävla (de måste ha sitt naturliga hovskägg kvar), så även om vi helklipper vissa hästar brukar vi lämna hela benen (och huvudet). Vissa klipper ju ner till has/carpus, men på en islandshäst tycker jag det ser otroligt löjligt ut - moonboots!Det har mina hästar gjort. Framförallt kring ”armhålan” och insida bakben. Precis som att de toksvettas i pannan även om kroppen är klippt.
Jag klipper hela hästen, topp till tå. Att jag klipper nedre delen av benen är dock enbart estetiskt men ser inget problem med det.
Det trodde jag med!Dum fråga kanske men jag trodde det isf var för att hovarna blir kalla? Inte benen?
Ja och att det i så fall finns en bakomliggande problematik såsom PPID t ex. Sedan kan kyla utlösa det. Ingen häst lär väl få fång av att klippa benen, alltså det kan ju inte vara grundorsaken?Dum fråga kanske men jag trodde det isf var för att hovarna blir kalla? Inte benen?
Det rekommenderas att linda benen för att förebygga. Gjorde det med båda jag haft som hade haft fång när det var under -15.Dum fråga kanske men jag trodde det isf var för att hovarna blir kalla? Inte benen?
Jag är inte heller så förtjust i moonboots, även på halvblod med mindre hovskägg. Därför jag klipper hela benenMan gör som man vill, såklart, och jag ser inte heller några problem för hästen med hur man än klipper (förutsatt att man kompenserar med täcke när det behövs). Vi som har islandshästar får inte klippa nedre delen av benen om vi vill tävla (de måste ha sitt naturliga hovskägg kvar), så även om vi helklipper vissa hästar brukar vi lämna hela benen (och huvudet). Vissa klipper ju ner till has/carpus, men på en islandshäst tycker jag det ser otroligt löjligt ut - moonboots!
Okej men då är det på hästar som redan har fått den typen av fång innan?Det rekommenderas att linda benen för att förebygga. Gjorde det med båda jag haft som hade haft fång när det var under -15.
Så tänkte jag också, men kan inte så mycket om fång..Ja och att det i så fall finns en bakomliggande problematik såsom PPID t ex. Sedan kan kyla utlösa det. Ingen häst lär väl få fång av att klippa benen, alltså det kan ju inte vara grundorsaken?
Som både jag och @TinyWiny skrev så krävs det riskfaktorer. Ex att hästen haft fång tidigare, PPID el EMS. Men är det nånting jag lärt mig om fång är det att det är en otroligt oförutsägbar och otäck sjukdom. Enligt de veterinärer jag pratade med i samband med att min mara var sjuk så är det en liten peak i fånganfall i januari/februari (inte lika hög som sommarpeaken). Men fången på vintern har högre dödlighet och verkar mer oförutsägbar.Okej men då är det på hästar som redan har fått den typen av fång innan?
Om du klipper benen finns det inget som värmer blodet och hovarna lär bli kallare än om hästen hade fått ha pälsen kvar. Att kyla benen med kyldamasker under flera timmar skulle väl ingen vettig människa göra i andra lägen så varför ta bort det skydd som finns? En häst som är i riskzonen ser man till att värma benen på för att förebygga. Raggsockar, korta transportskydd, neoprendamasker eller linda med ullpad och såklart byta genast om/när det blir blött. Faller temperaturen plötsligt gör man bäst i att ta in hästen och då ska såklart stallets temperatur hålla sig över nollan.Dum fråga kanske men jag trodde det isf var för att hovarna blir kalla? Inte benen?
Den ganska tunna päls som de flesta halvblod har långt ner på benen kan knappast göra någon enorm skillnad för värmen.Om du klipper benen finns det inget som värmer blodet och hovarna lär bli kallare än om hästen hade fått ha pälsen kvar. Att kyla benen med kyldamasker under flera timmar skulle väl ingen vettig människa göra i andra lägen så varför ta bort det skydd som finns? En häst som är i riskzonen ser man till att värma benen på för att förebygga. Raggsockar, korta transportskydd, neoprendamasker eller linda med ullpad och såklart byta genast om/när det blir blött. Faller temperaturen plötsligt gör man bäst i att ta in hästen och då ska såklart stallets temperatur hålla sig över nollan.