Frustrerad och rådlös.... hjälp

CiderGirl

Trådstartare
Hej! För 6mån sedan köpte jag ett 9 årigt fd. körsto från Holland. Hon var nyligen inriden och i början misstänksam och reserverad, utan att vara dum. Sakta men säkert lärde vi känna varandra och jag var noga med att vara mjuk och inbjudande. För en 3 månader sedan blev hon mer öppen och social och lättare att fånga i hagen.

Men nu har det vänt. Sedan ca 3 veckor tillbaka kan hon inte längre vara undergiven och någorlunda lugn, nu är hon antingen dominant+lugn eller rädd+undergiven. Den respekt man får är om man skrämmer/hotar/ryter åt henne, om man nu kan kalla det för respekt... När man umgås med henne är hon okoncentrerad och vill bestämma all själv, speciellt i ridningen. Det är så illa (har egentligen varit så till och från) att hon inte ens stannar när man vill, det kan gå en hel ridtur med att jag får rycka och slita i munnen på henne för att få henne att sakta av/stanna. När hon väl lyssnar så är hon spänd som på nålar. :cry:

Hela situationen känns obehaglig, jag vill inte ha en relation till min häst som ser ut så här. Hitintills har jag bara haft hästar som är låga/mellan i rang, hon är väldigt hög i rang och dessutom klurig, så jag är rådvill.:confused:

Snälla hjälp!

(tipps på NH-tränare i Västmanland/Uppland mottages tacksamt via pm)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka