Frustna morötter

A

Audi80

Nu när det äntligen :crazy: är kallt här nere på västkusten så har ju morötterna frusit. Och då undrar jag om det är farligt att fodra med såna morötter som har varit frusna? (alltså de har inte börjat att ruttna).

En i stallet säger att morötter som är och har varit frusna avger något sorts gift som då är farligt för hästarna.

Tackar på förhand för att kloka svar... :banana:
/C
 
Sv: Frustna morötter

Jag har för mig att jag har hört att det är farligt att ge vad som helst som har varit fruset och därefter fått tina. Just morötter brukar väl bli väldigt fula nästan med en gång efter det att de har tinat. Tror att det är en förutnelse som startar - precis som med vår mat när den har fått tina måste man ju nästan genast tillaga den!
 
Sv: Frustna morötter

En tråd för mig :bow:
Våra morötter ser ut som glasspinnar.. :eek:
Funderar också på om det är farligt att ge?
 
Sv: Frustna morötter

Man ska inte ge sånt som ÄR fruset, det är inte bra för hästens mage.
Att ge morötter eller äpplen som varit frusna är ingen fara. Givet vis ska morötterna/äpplena vara fina i övrigt för man ska inte ge dåliga grejer till hästen.
 
Sv: Frustna morötter

bara en reflektion:
Vad äter hästarna i norrland??
 
Sv: Frustna morötter

Tror inte att det är nån större fara om morötterna fått tina igen och ser "normala" ut.

Däremot skulle jag inte chansa och ge dräktiga ston något som varit fruset.
 
Sv: Frustna morötter

Ja, vad tror du? Samma typ av foder som hästar äter i resten av landet kanske... :smirk:
 
Sv: Frustna morötter

HalyBailey skrev:
bara en reflektion:
Vad äter hästarna i norrland??

Hö, havre, betfor, mineraler var det vanligt att mina fick. Under dräktighet och digivning fick stoet Krafft Groov och unghästen åt Fibergi Bas första åren.

Frysta morötter skulle jag aldrig fodra med.
 

Liknande trådar

C
Träning :cry: Min Har haft min nya häst i ca. 1,5 månader! Värdens goaste och underbar att rida :love: Men nu kommer vi till saken! Han är skit...
Svar
7
· Visningar
1 121
Senast: bigganl
·
Övr. Djur Nu är det så att jag har tänkt rätt länge på att skaffa marsvin, för dom är så otroligt söta :D och verkar vara roliga djur. Så nu får...
2
Svar
32
· Visningar
4 053
Senast: _Sascha_
·
Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 170
Senast: Carolrita
·
T
Foder & Strö Hur kan Super-G från Fibergi ge det där lilla extra som inte andra kraftfoder gör? Jag kan inget om foder men börjar fundera nu när vi...
Svar
10
· Visningar
1 288
Senast: traff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp