Frusna ridbanor

F

Falkerud

Rider ni på era ridbanor nu när det är fruset? Skrittar ni bara eller travar och galopperar ni också?

Sv: Frusna ridbanor

stallägaren hade passat på att sladda banan innan det frös på,så vår bana e jättefin:) går att rida i alla gångarter,men om banan e knögglig skulle jag låta bli,eller vänta på massa snö....

mvh Arabizar

Ju hårdare desto bättre:d
Det är perfekt för killens gallor och han älskar att ta i när det är stenhårt:D
Dock har det inte blivit sådant underlag i år, det verkar inte ska frysa ordentligt:(

Här har vi 50-60 cm snö,så det går finfint att både trava & galoppera!

Annars har jag inte något emot att rida i snabbare gångarter om det är fruset, sålänge det inte är alldeles för knöligt.

Jo då gallopera går om de inte e alldeles för ojämt...
Men ju mer snö de e destå roligare e de ju...

Mvh Tezzan :rofl:

Men är det inte väldigt slitsamt för lederna?
Puhutko sinä suomea??

Jag håller mig lååångt ifrån ridbanan när den är hård! är rädd om min häst!!!! Nog för att jag personligen tror att det är bra för hästarna att ridas på lite hårdare underlag då vi i Sverige nog rider på allt för mjukt underlag... men underlaget får inte vara stumt om man ska trav/galoppera vilket det är i en paddock som frusit! Så det är ju skillnad på hårt och hårt underlag, och fast och stumt underlag!

Har det däremot kommit snö så går det ju oftast kanon att rida där!!

/Jenny - som älskar sin häst och vill att han ska hålla i mååånga år till!

det hade väl fungerat att rida lite på våran ridbana även att det är lite fruset, det största problemet är att våran är så himla knölig. då vill man inte ens skritta där. :smirk:

Så länge det inte är för knöligt eller halt så rider vi i alla gångarter.

Nån hade ridid runt runt runt på fyrkantsspåret på vår ridbana så där var den ganska platt när det frös. Så jag kan rida på fyrkantspåret som den är nu. I mitten är den knögglig som sagt. Hade den varit slät skulle jag rida där men hur kul är det att harva runt i ytterkant hela tiden. Däremot är sommarhagen frusen och då kan man rida där. Särskilt nu när det har snöat....längtar....(har inte hunnit ut än och idag är jag sjuk, men kanske i morgon)

skritt och trav om det är barmark. ridbanan blir ju väldigt knölig... galoppen sparar jag till den släta vägen i skogen! =) det bästa är när snön är tillplattad så att den är alldeles mjuk och fjädrande!::D

vi har väl närmare en meter snö på ridbanan så vi har inte riktigt det problemet:p
nä, faktiskt så är vi oftast i ridhuset nu under vintern. på gott och ont. vi försöker träna ute så länge det går, men när det blir för halt/hårt/knöligt går vi in.

Ridbanan vi brukar vara på är gummiflis så det krävs rätt rejält mycket för att den ska frysa. Vi kan vara där året runt oberoende av väder alltså vilket är jätteskönt.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Ridning Min häst är diagnostiserad med en allvarlig Kissing spine som vi har rehabat sedan början av året och behandlat ryggen två gånger...
Svar
15
· Visningar
1 403
Senast: Cs218
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama